וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על התודעה: כך תשתמשו ב-AI כדי לסייע לישראל במלחמה

שירן מלמדובסקי סומך

עודכן לאחרונה: 15.10.2023 / 13:20

כלי AI הפכו לאמצעי לחימה מרכזיים בקרב על התודעה וההסברה הבינלאומית. אז אילו פיתוחים חדשים הופיעו מאז חרבות ברזל ואיך הם מסייעים לישראל במלחמה?

חמאס זה דאעש - תמונה שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית.. אביתר אדרי., עיבוד תמונה
חמאס זה דאעש - תמונה שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית./עיבוד תמונה, אביתר אדרי.

בזמן מלחמה, כאשר חששות ואי ודאות רוחשים סביבנו, נראה כי השימוש בבינה המלאכותית התרחב מאוד. מצד אחד, הכלים החדשים זמינים לנו כדי ליצור אימפקט רחב וחיובי על כלל הציבור. מצד שני, יש מי שמנצלים אותה לזריעת פחד, חרדה וקיטוב, באמצעות פייק ניוז שמבוסס על דיפ פייק. הודעות כאלו בדרך כלל יכילו מידע דרמטי או "הצהרות" של מנהיגים ומפורסמים, שהופכות במהירות לויראליות ברשתות החברתיות.

הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת יצירה של תכנים מייצרי מעורבות, מעלי מודעות ואף תכנים מעוררי אמפתיה וחוויה אישית. באמצעות הרתמות חברות הטכנולוגיה המובילות, יחד עם אנושיות ויצירתיות, ניתן בהחלט לגייס אותה לטובת אימפקט רחב בארץ ובעולם, כשחקן חיזוק משמעותי בקרב על התודעה - קרב בו נולדו גיבורים וגיבורות חדשים.

כיזמת המתמחה בשילוב והטמעת בינה מלאכותית יוצרת בעולמות האימפקט החברתי יחד עם שיתופי פעולה חוצי מגזרים, שירן סומך מלמדובסקי חתומה על מגוון פרויקטים לקידום והעלאת המודעות לנושאים חברתיים כמו אלימות נגד נשים, חינוך והנצחת השואה, כאשר חלקן אף זכו בפרסים בינלאומיים והוצגו בין היתר באו"ם ובנא"טו. כיום היא המייסדת והמובילה של חברת הייעוץ והחדשנות Generative AI for Good ועובדת עם סטארטאפים, ביניהם חברת D-ID, חברות וגופים בינלאומיים.

במסגרת מאמצי ההסברה הישראלים, סקרה מלמדובסקי סומך מגוון רחב של יוזמות אזרחיות שקמו בין לילה כדי לרתום את הבינה מלאכותית הגנרטיבית למאמצי הלחימה.

בינה מלאכותית לאיתור נעדרים

פלטפורמה לזיהוי פנים - מערכת המסייעת לאימות זהותם של נפגעים, נעדרים וחטופים שיצר יובל אבידני, מומחה AI, באמצעות הבינה המלאכותית, המערכת מחפשת דמיון בין שתי תמונות של האדם אותו מחפשים וה-AI נותן הערכה האם יש דמיון בין התמונה המקורית לתמונה הנבדקת. אבידני מסייג כי הכלי לא מדויק ב-100%, בשל הצורך באימון מודלים ייעודי ואילו כאן בשל קוצר הזמן והדחיפות הוא השתמש במודלים קיימים.

פלטפורמת "חרבות הברזל" לאיתור נעדרים - מחפשים את שם הנעדר/ת, מתעדכנים לגבי מצבם או מוסרים פרטים חדשים, ומשתפים עם חברים ועוקבים ברשתות. מדובר ביוזמה פרטית אזרחית בהובלת יובל קשטכנר, איש UX מייסד UX Writing Hub.

מערכת לזיהוי נעדרים באמצעות תמונות מזירת הקרב.. יובל אבידני, צילום מסך
מערכת לזיהוי נעדרים באמצעות תמונות מזירת הקרב./צילום מסך, יובל אבידני

הסברה בכל שפה בלחיצת כפתור

יתרון משמעותי לבינה המלאכותית הוא יצירת סרטונים בשפות רבות, המנגישות את המידע לאוכלוסיות רבות מרחבי העולם. אם באמצעות דיבוב, הנפשה, שכפול קול, כתוביות ותרגום, כמעט את הכל ניתן לעשות בלחיצת כפתור.

דוגמא טובה הם סרטוני ההסברה של נועה תשבי, שתורגמו ודובבו על גבי פלטפורמת HeyGen, המאפשרת לשכפל וידאו קיים של אדם מדבר, לאותו הווידאו, אותו הקול, בשפות נוספות. את הסרטונים של נועה בשפות השונות יצר ארז רובינשטיין, יועץ קריאייטיב, מרצה ויזם.

AI העושה שימוש בקולה ובדמותה של נועה תשבי מסביר את השתלשלות המלחמה בישראל בשפות שונות./ארז רובינשטיין.

ראובן חסיד, לקח את זה עוד קדימה ויצר פוסט Do It Yourself שהפך ויראלי, על יצירת סרטוני הסברה בשפות רבות.

בנוסף, חברת D-ID הישראלית יצאה בקריאה לשימוש חינם בפלטפורמה שלה ליצירת סרטוני הסברה. באמצעות הסטודיו של החברה אפשר ליצור סרטוני וידאו של דמויות אנושיות מתמונת סטילס אחת בודדת ב-120 שפות, ובכך לתרום למאמצי ההסברה הישראלית בעולם.

פיתוח נוסף של יובל אבידני הוא צ'אטבוט חרבות הברזל, המאפשר לנהל "שיחה" וירטואלית כדי לקבל הסבר על המלחמה והמאורעות הקשים, בכל שפה. נכון להיום, משתמשים מכל העולם עושים בו שימוש כדי להבין טוב יותר את הסיטואציה וההיסטוריה ולעזור למאמצי ההסברה.

עובדי חברת הבינה המלאכותית AI21 Labs השיקו אתר בשם 'אריות הברזל', המתעד ומתרגם לאנגלית עדויות ממלחמת "חרבות הברזל". בשלב ראשון העדויות יישמרו במאגר שיהיה נגיש לגופים שעוסקים בהסברה, ביניהם: דו"צ, משרדי ההסברה והחוץ ו- Stand with Us. בהמשך יונגשו העדויות באופן פומבי באתר על מנת שיהיו זמינות לגולשים מכל רחבי העולם. את העדות יש להזין לאתר בעברית או באנגלית, ולאחר מכן יתקבל טקסט באנגלית המלווה ברצף תמונות בפורמט "סטורי", כדי שיהיה אפשר לשתף את העדות ברשתות החברתיות.

אתר אריות הברזל לאיסוף עדויות ממלחמת חרבות ברזל.. AI21 Labs, צילום מסך
אתר אריות הברזל לאיסוף עדויות ממלחמת חרבות ברזל./צילום מסך, AI21 Labs

אמנות גנרטיבית למטרות הסברה - מגוון חומרים גרפיים שיצר אביתר אדרי מדגיש את ההשוואה החשובה בין חמאס לדאעש. כמוהו, עוד עשרות ואולי מאות אנשי מקצוע שבמהלך השנה האחרונה התמקצעו בפלטפורמות כמו מידג'ורני ו-Dall-E, קוצרים היום את הפירות עם קריאייטיב חד כתער שקולע בדיוק למטרה.

חמאס זה דעאש - תמונה שנוצרה למטרות הסברה באמצעות בינה מלאכותית.. אביתר אדרי, עיבוד תמונה
חמאס זה דעאש - תמונה שנוצרה למטרות הסברה באמצעות בינה מלאכותית./עיבוד תמונה, אביתר אדרי

רתימת הטכנולוגיה כדי לשמח ולעודד ילדים

גם מחוץ לעוטף עזה וישובי הדרום, ילדים מכל ארץ נקלעו למצב קשה ומאתגר. ללא מסגרות חינוך, אזעקות על בסיס יומי ולחץ וחרדה מצד ההורים. כמה יוזמות שמטרתן עידוד וזריעת אופטימיות בילדים כללו ברכת מזל טוב אישית מטיילור סוויפט למעריצה בת 15 מעוטף עזה, שב-7 לאוקטובר הייתה אמורה לחגוג יום הולדת. במקום נרות ובלונים היא התעוררה למטר רקטות ומתקפה רצחנית. סרטון מרגש שיצר שי רזיאל בעקבות פניה מרגשת של האם מציג ברכת יומולדת אישית לנערה מהזמרת הנערצת.

גרסת הבינה המלאכותית של טיילור סוויפט מברכת נערה תושבת עוטף עזה שיום הולדתה חל ב-7 לאוקטובר./שי רזיאל

הקבוצה "יצירת סרטוני תוכן והרגעה לילדים" התחילה מקבוצת וואצאפ שיצר שחר פליישר והפכה במהרה להתארגנות מרשימה של אנשי חינוך, יוצרי תוכן, מעצבים, עורכים ועוד ליצירת תוכן ייעודי לילדים. המיקוד הוא ביצירת תוכן אפקטיבי שיעזור להסביר ולהרגיע ילדים בתקופה זו. בתוך הקבוצה המופלאה נולדו רעיונות ויוזמות רבים, חלקם מלווים על ידי מטפלים מוסמכים ואנשי מקצוע, שעכשיו עוברים לשלב הביצוע. כך לדוגמא סרטון ההסברה המקסים הזה שעבר אישור של מטפלת רגשית ומותאם לילדי גן.

דפי צביעה ייעודים לילדים, מבוססים על גיבורי ילדים ודגלי ישראל, שיצרה דנה אקרמן באמצעות מידג'רני.

לסיכום

דווקא בזמנים כל כך קשים, המלחמה אליה נקלענו היא הזמן בו אנו מוכיחים לעצמנו, מה כוחנו כחברה. באמצעות יצירתיות, אנושיות וטכנולוגיה חדשנית, ביכולתנו להעצים את הערבות ההדדית, תוך הרתמות חוצת מגזרים ודעות. אחד למען כולם. כולם למען אחד.


***


שירן מלמדובסקי סומך היא יזמת המתמחה בשילוב והטמעת בינה מלאכותית יוצרת בעולמות האימפקט החברתי.
תודה רבה לאורי בז'רנו, מנהל דיגיטל, אמן AI ומרצה, על איסוף החומרים המפורטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully