וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנווט את ספינת ההסברה בזמן מלחמה: אמת, האנשה ותפיסה

ישראל סרנגה

עודכן לאחרונה: 20.10.2023 / 9:40

ההסברה הישראלית בנושא המלחמה מדשדשת בשוכות. כיצד נוכל להעביר לקהילה הבינלאומית את האמת על המצב בארץ, מבלי שהיא תישטף בתעמולה פלסטינית, תתויג כפייק ניוז או תוסר מהרשת?

דובר צה"ל: "עשרות אלפי לוחמים ממשיכים בהיערכות לתמרון בעזה"/דובר צה"ל

בבוקר יום שבת ה-7 באוקטובר 2023 התעוררו אזרחי ישראל לאזעקות מלחמה שהופעלו מדרומה של ישראל. מערך ההגנה של ישראל מול הגבול החם עם רצועת עזה קרס ויחד איתו גם מערך ההסברה.
מערכי ההסברה הלאומיים השונים נותרו משותקים ופיגרו בשעות ארוכות אחרי הדיווחים החיים מהשטח.

דווקא בזמני ערפל המלחמה, שבהם כאוס ובלבול שוררים, יחסי הציבור הופכים לא רק לכלי חיוני עבור האזרחים, אלא גם ובעיקר מסביב לעולם. בעידן המודרני, שבו המידע מתפשט במהירות, ניהול התפיסה הציבורית בזמן מלחמה היא משימה מורכבת. בשום מקום זה לא ברור יותר כמו במדינת ישראל, שמתמודדת עם מלחמות כבר עשרות שנים.

איך מנהלים מערך הסברה כשהסיכון גבוה וההשלכות עמוקות?

קודם לכל, שקיפות. בזמנים של מלחמה, שמירה על אמון הציבור הוא אולי הדבר החשוב ביותר. אמון מתבסס על העברת מידע מדויק, גם כאשר מדובר במידע מעט עגום. במלחמה לא ניתן להתפשר על אמינות. ממשלה שמציגה מצג שווא של המצב מאבדת לא רק את אמון הציבור אלא גם את הרמה המוסרית שלה. כך למשל פעל הממונה על נושא החטופים והנעדרים, תא"ל (מיל') גל הירש, כשתדרך טלפונית עיתונאים - לציטוט - כדי להסביר את אופן הטיפול שלו באירועי החטיפה.

להיות שם לפני שהמידע השגוי מתחיל לזרום

היבט מכריע נוסף הוא דוברות. דובר מקצועי יכול לעשות את כל ההבדל והופך בין-לילה לקול ההיגיון בים של כאוס ופייק ניוז, מרגיע את הציבור ובעת הצורך לוקח אחריות על החלטות קשות.

כמובן שניהול התפיסה הציבורית אינו רק אמירת האמת אלא גם שליטה בנרטיב. בעידן הדיגיטלי, חדשות ומידע מתפשטים במהירות, כך שהשימוש בערוצי מדיה שונים כדי לעצב את הנרטיב הוא בגדר החובה. זה כולל הודעות לעיתונות מסורתיות, הצהרות רשמיות ואיך לא, מדיה חברתית. המטרה היא לנסות להיות שם לפני שהמידע השגוי מתחיל לזרום החוצה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

יצירת הזדהות עם הקורבנות

אסטרטגיה נוספת היא האנשת המלחמה. כלומר, שיתוף בסיפורים של אזרחים וחיילים שנפגעו מעודד הזדהות והבנה. בעולם שבו מספרים וסטטיסטיקה מרתיעים אותנו לעתים קרובות, סיפורים אישיים מעוררים רגש. העולם שם לב כאשר פניו של ילד או חייל הופכים לפני המשבר.

וכדי להשלים את התמונה, העיסוק בתקשורת בינלאומית חשוב לא פחות. בעולם, סכסוכים אינם נושאים מקומיים; הם גלובליים. שיתוף פעולה פעיל עם כלי תקשורת זרים כדי להבטיח שהנרטיב מיוצג כראוי ברחבי העולם מסייע בעיצוב דעת הקהל הבינלאומית.

בסופו של דבר, ניווט ספינת ההסברה בזמן מלחמה הוא מאמץ מורכב ועתיר סיכון. מדובר בהליכה על חבל דק שבה חייבים לאזן בין אמת לפייק, להבטיח שהציבור יישאר מעודכן תוך הקרנת תדמית חיובית לעולם.



הכותב הוא יועץ תקשורת בקבוצת "מינקובסקי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully