וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למי קראתם קולוניאליסטים לבנים? לוח השנה שמעביר מסר בועט לאנטישמים בארה"ב

עודכן לאחרונה: 18.1.2024 / 15:31

אחד הנרטיבים היותר פופולריים כיום בקרב שונאינו ברשת הוא שישראל היא 'קולוניה לבנה בלב המזרח התיכון'. במקום להתקוטט עם אנטישמיים ברשתות החברתיות, עמית פרץ מצא דרך יצירתית להלבין את פניהם ברבים ויצר לוח שנה שכולו על טהרת הגזע

מתוך הצילומים ללוח השנה הקולוניאליסטי./ריקי רחמן

לצד המלחמה הקשה והארוכה בעזה, אנחנו נמצאים גם במלחמת אינפורמציה במסגרתה ישראל עוברת מסע צלב של דה-לגיטימציה והשמצות.

"בחודשים האחרונים אני, כמו רבים אחרים, מוצא את עצמי גולש במרחבי הרשת, מתוסכל ומרגיש קצת חסר תועלת אל מול מאות מיליוני אנשים בורים עם דעות בוטות ופה גדול מאוד, שמפיצים שקרים חסרי פשר, וכולם נמצאים במאבק לעליונות נרטיבית", מספר עמית פרץ, פעיל חברתי ירושלמי, מוביל קהילה שמעודדת הישארות של צעירים בעיר, מפיק של ליין המסיבות הגדול בעיר ('מלבן') ומועמד למועצת העיר ירושלים בבחירות המוניציפליות הקרבות.

‎"יכולתי לנסות להגיב לאנשים האלה ולהעביר להם מסר, אבל הזמן שלי חשוב ורמת האפקטיביות שלי במענה פרטני היא כמעט אפסית. במקום זה בחרתי למנף את הכישורים שלי בצורה יותר יעילה ולהוביל פרוייקט הסברתי הומוריסטי, שבשאיפה יכה גלים בקהילות שונות בעולם. כך נוצר לוח שנה לבן וקולוניאליסטי מאוד - The COLORFUL COLONIALISTS CALENDAR - שמציג את הפנים היפות והמגוונות שלנו הישראלים".

‎עמית מציין שכל ההכנסות ממכירת לוח השנה ילכו לתרומה לארגונים ויוזמות שפועלים לשיקום נזקי המלחמה, מסייעים למשפחות החטופים ולחיילים בחזית ומוסיף כי "לוח השנה הזה עומד כתזכורת רבת עוצמה לחוסן היהודי מול מצוקה. הישראלים מייצגים קשת מגוונת של רקעים, תרבויות וצבעים - משחור עד לבן וכל מה שביניהם - וכולנו כאן כדי להישאר", מספר עמית, ישראלי ממוצא מרוקאי וטוניסאי שמככב בעצמו בעמוד של חודש יוני בלוח השנה.

עמית פרץ, יוצר לוח השנה והדוגמן של חודש יוני.. צילום: ריקי רחמן, עיצוב: אלי קרדוזו-טננבאום,
עמית פרץ, יוצר לוח השנה והדוגמן של חודש יוני./צילום: ריקי רחמן, עיצוב: אלי קרדוזו-טננבאום

לשנה הבאה בירושלים

את השם הסרקסטי שבחר לתת ללוח השנה הוא מסביר: "יהודים טובים בכל מה שקשור להומור, ובמיוחד הומור עצמי - אני חושב שזה מראה את הגדולה שלנו. כששמעתי את ההאשמות המגוחכות על זה שישראל היא קולוניה לבנה בלב המזרח התיכון חשבתי שאין דרך טובה יותר להוכיח להם כמה הם טועים מלהציג את הפנים האמיתיות של ישראל: מתימן, קורדיסטאן, איראן, לוב, אתיופיה, מרוקו, מצרים, מקסיקו ועוד ‎מדינות שמחלקן גורשנו ושאנחנו לא יכולים יותר לבקר", הוא מספר.

"תוך מספר ימים, עם הרבה אנשים מקסימים שעזרו, הצלחנו ללהק, לצלם, לערוך, להדפיס ולשווק את לוחות השנה שכבר היום רואים אור גם ברחבי ארה"ב. הצילום כולו התרחש בירושלים, הבירה ההיסטורית והנוכחית של ישראל, כדי לסמל את הגשמת החלום המשותף של הקהילות היהודיות הללו - שסיימו את סדרי הפסח שלהם שנה אחר שנה בפסוק מלא התקווה, 'לשנה הבאה בירושלים'."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
כל הדרך ממצרים ואירן - נשות הקולוניה הישראלית הלבנה.. צילום: ריקי רחמן, עיצוב: אלי קרדוזו-טננבאום,
כל הדרך ממצרים ואירן - נשות הקולוניה הישראלית הלבנה./צילום: ריקי רחמן, עיצוב: אלי קרדוזו-טננבאום

למה בעצם חשוב שידעו שלא כולנו לבנים? איך זה שופך אור על התמונה המלאה?

"למען האמת, הלוואי וזה לא היה כל כך חשוב, אבל אני מרגיש שהשיח הזה סביב צבע עור, עדות ואתניות נורא אופנתי בימינו. אני חושב שזה צמח יחד עם תנועת ה-Black Lives Matter, ואז גלש גם לזכויות ילידים במספר מדינות בעולם. השיח הזה מייצר מנגנון מאוד 'שחור-לבן' בראש, שיש כובש שפלש ויש ילידים שגורשו, יש דמות ברוטלית חזקה ויש קורבן חלש, וכך גם הקונפליקט הישראלי-פלסטיני מצטייר לאנשים בראש, ומאוד ברור מי באיזה צד", אומר עמית.

"אותה דמות שהם מציירים לעצמם בראש היא תמיד לבנה, אירופאית ושבעה. אולי זה בא ממקום של הלקאה עצמית ושייכות לדורות של עמים שבאמת היו קולוניאליסטיים, ועכשיו הניסיון הוא לפצות על זה על חשבוננו. בפועל המציאות היא מורכבת, היא ממש לא שחור-לבן. אנחנו עם מגוון שסבל רדיפות קשות גם באירופה וגם בצפון אפריקה והמזרח התיכון. קהילות נפלאות, מלאות תרבות, היסטוריה ועושר נעקרו מבתיהם והגיעו למדינה היחידה שהיא מפלט עבור העם הנרדף שלנו", הוא ממשיך.

"הפרצופים בלוח השנה הם לא רק צבע עור, הם מספרים סיפור, היסטוריה, ומעבירים מסר - אל תטיפו לנו מוסר, אל תחנכו אותנו, אל תוציאו עלינו את הכעסים האישיים שלכם. אנחנו יודעים מאיפה באנו ואם השיח הוא סביב צבע עור ואתניות אז אנחנו יודעים לשחק גם את המשחק הזה".

קולוניאליזם תימני בלוח השנה.. צילום: ריקי רחמן, עיצוב: אלי קרדוזו-טננבאום,
קולוניאליזם תימני בלוח השנה./צילום: ריקי רחמן, עיצוב: אלי קרדוזו-טננבאום

מה התרחיש האידיאלי מבחינתך כאשר אנשים בעולם יתקלו בלוח השנה הזה?

"קודם כל, אני שואף להגיע לכמה שיותר אנשים, לשיתופים של עמודים גדולים ומשמעותיים ברשת ולאיסוף של סכום כספי משמעותי שנוכל להעביר למטרות חשובות בזכות היצירה הזו. אם אפילו רק בן אדם אחד יתקל בלוח השנה הזה בניו יורק או פילדלפיה על שולחן העבודה של קולגה או במטבח של חברי משפחה וישאל שאלות, יתעניין, יצחק, או יקרא את העמוד המסכם של הלוח שמסביר את המהות שלו - אז עשיתי את שלי", אומר עמית ומוסיף: "אני מדבר ספציפית על ארה"ב, כי אני חושב שרוב הקולות המדאיגים מגיעים משם, מכתלי האוניברסיטאות וממסדרונות הקונגרס. הם מכירים יהודים בארצות הברית שהם ברובם המוחלט לבנים ומשליכים את זה על כל היהודים, כולל יהודי ישראל. זה שילוב של בורות וחוסר יכולת לקבל ולהבין מורכבות. הלוח שנה תוקף את זה - הוא מספק מידע ויזואלי ברור ומסביר את המורכבות בצמצום כך שגם זה אולי יגרום לאותם אנשים להתעניין ולקרוא קצת על המגוון הישראלי בעצמם."

הפנים המגוונות של ישראל בלוח השנה.. צילום: ריקי רחמן, עיצוב: אלי קרדוזו-טננבאום,
הפנים המגוונות של ישראל בלוח השנה./צילום: ריקי רחמן, עיצוב: אלי קרדוזו-טננבאום

מה המסר שלך לישראלים שמתוסכלים מהאנטישמיות בעולם?

"הרשת יכולה לגרום לתחושות נורא אבסולוטיות שכולם נגדנו. בפועל אני חושב שרוב האנשים שיש להם היכרות עם ישראל יודעים שיש כאן מגוון רחב של עדות וזהויות, ושהמציאות היא שונה מאוד. עם זאת, כל אחד יכול לתרום בדרכו למאבק בדעות קדומות ובאנטישמיות. אני וחבריי מצאנו דרך שלא רק עשתה לנו טוב, היא יכולה לשמח הרבה אנשים נוספים שעל הדרך יעשו גם טוב."

איך ניתן להשיג את לוח השנה?

להזמנת לוח השנה כנסו לקישור >>

ניתן לבחור ממספר נקודות איסוף בירושלים ותל אביב, או משלוח לכל חלקי הארץ וכן משלוחים בכל רחבי ארה"ב שיהיו זמינים החל מסוף השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully