וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל מחסלת את Bard וממתגת אותו מחדש כ-Gemini. בשביל מה כל זה?

אבי צדקה

עודכן לאחרונה: 8.2.2024 / 10:55

אחרי שמיקרוסופט הפכה את בינג לקופיילוט, גם גוגל בדרך למיתוג מחדש של מותג ה-AI החלש יחסית, גוגל בארד. מה זה אומר, והאם השינוי הזה עושה שכל? הד"ר יצא לבדוק.

גוגל Gemini. גוגל,
גוגל Gemini/גוגל

ל-AI יש בעיה של מיתוג. לא אני קובע את זה אלא החברות הגדולות בעולם כמו גוגל ומיקרוסופט, עליה דיברתי לפני מספר שבועות. גם לא בטוח שזה בכלל נכון, אבל עדיין החברות מתאמצות לגרום לנו לאמץ טכנולוגיות באמצעות מיתוג. האם זו הדרך הנכונה לגרום לנו להשתמש במוצרים שלהם?

ביי ביי בארד, שלום ג'מיני

על ג'ימיני שמענו בסוף 2023, כאשר דווח שגוגל משדרגת את בארד עם מודל שפה חדש ומשודרג שייתן לו עוד יכולות ו"שכל". לאחרונה דלף קובץ שינויים מגוגל עצמה שפחות או יותר מאמת שמעכשיו בארד הוא ג'ימיני, אבל מעבר לשינוי השם, מה בעצם המשמעות של השינוי הזה?

חשוב לציין שגוגל מאוד לא עקבית עם שמות של מודלים ובכלל מוצרים הקשורים לצ'אט. מי זוכר את גוגל Buzz או Wave ז"ל? מי זוכר גם את Google Hangouts שעכשיו הוא Google Chat. גם Google Assistant, התשובה הדי מוצלחת של גוגל לסירי של אפל, עשוי ללכת בדרך זאת, כאשר בינואר הוא סורס מ-17 פיצ'רים די משמעותיים אבל עדיין לא מת סופית. אז לקרוא לבארד ג'ימיני, זה לא הדבר הכי מוזר שגוגל יכולים לעשות.

מה נותן המיתוג החדש?

בשביל לענות על זה צריך לבחון מה נותן המיתוג החדש של מיקרוסופט מבינג לקופיילוט? בגדול מוניטין. לבינג היה מוניטין לא להיט בלשון המעטה, וגם בארד התחיל את דרכו בצורה קצת עקומה, כאשר אפילו בדמו חי מול קהל הוא הזה נתונים שלא היו.

מאז גוגל נלחמה על המיתוג, וכעת, שנה אחרי ההכרזה על בארד ב-2 בפברואר 2023, היא שולחת אותו לענן ומחייה מותג חדש: ג'ימיני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מה זה בכלל ג'מיני?

Gemini היא משפחת דגמי הבינה המלאכותית המבטיחה שפותחה על ידי מעבדות מחקר הבינה המלאכותית של גוגל. נכון להיום, היא מגיעה בשלושה דגמים (אולטרא, לייט ונאנו), שהוכשרו להיות מולטי-מודאליים, כלומר הם עברו הכשרה מוקדמת וכוונון על מגוון רחב של מדיות, כולל קבצי אודיו, תמונות וסרטונים, בסיסי קוד וטקסט בשפות שונות, כשהמטרה היא לספק אינטראקציה שלמה יותר ממה שהכרנו עד היום.

כל אלה מייחדים את Gemini ממודלי שפה גדולים כמו LaMDA של גוגל, שהוכשר רק על נתוני טקסט. LaMDA לא יכול להבין או ליצור שום דבר מלבד טקסט, בעוד שדגמי Gemini מסוגלים להבין תמונות, אודיו ופורמטים נוספים. זה גם מייחד אותו מ-OpenAI, המתחרה המובילה היום בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית, שמספקת כלים שונים לפורמטים שונים של מידע (ChatGPT לטקסט ו-Dall-E לתמונות). השאיפה של גוגל עם ג'מיני היא לרכז את כל היכולות - טקסט, אודיו, וידאו ותמונות - בכלי אחד.

בתיאוריה, ג'מיני יכול לבצע מגוון של משימות, החל מתעתוק דיבור דרך כיתוב תמונות וסרטוני וידאו ועד להפקת יצירות אמנות. עם זאת, בדומה להשקה החפוזה של בארד, שהתרחשה באיחור בהשוואה לתאוצה המטורפת של OpenAI לפני כשנה בדיוק, נראה שגם ג'מיני יצאה מהתנור טיפונת לפני שהיתה אפויה בשלמותה. בשל כך, רק חלק מהיכולות הללו הגיעו לשלב המוצר, אך גוגל מבטיחה שהיתר יגיעו ממש בקרוב.

אז מה ההבדל בין בארד לג'מיני?

למשך תקופה די קצרה, מאז השקת ג'מיני ועד היום, בארד היה הממשק דרכו ניתן לגשת למודל השפה של ג'מיני, בעוד שג'מיני עצמה היתה מודל השפה שמניע את בארד. קצת כמו ההבדל בין ממשק המשתמש של ChatGPT למודל השפה GPT3.5 או 4. אבל כאמור בארד סבל ממיתוג בעייתי ותדמית די שלילית בקרב המשתמשים ולכן ההצבה שלו בפרונט התבררה כרעיון לא משהו. ג'מיני לעומת זאת זכה להרבה יותר אהדה וזו כנראה הסיבה למיתוג החדש אך בעצם לא מדובר במוצר חדש אלא משופר.

לפי הצהרת גוגל, הם רצו "לבנות דור חדש של דגמי בינה מלאכותית, בהשראת הדרך שבה אנשים מבינים את העולם ומקיימים איתו אינטראקציה." בקיצור עוזרת אישית מאוד חכמה, יותר מבארד והרבה יותר מסירי.

גוגל הגדילה את רכבת ההייפ והפרסום סביב Gemini עם השקת הגלקסי S24 כאשר הוא שולב בחלק מהפיצ'רים של המכשירים החדשים והראה יכולות מרשימות של עיבוד תמונה והבנת שפה טבעית.

הקרקע פורייה. יש לנו תצוגת תכלית לא רעה בכלל, אם מחר בארד ימות ויקום ג'מיני הכל בסדר. אה ויש גם אפליקציה בתכנון כנראה, ממש כמו מיקרוסופט.

ריברנדינג בעולם דיגיטלי

למתג מחדש תוכנה או שירות אונליין (SaaS) קל הרבה יותר ממיתוג מחדש של ברנד עם נוכחות פיזית. תסתכלו על המיתוג מחדש של אורנג' כפרטנר לפני כעשור. צריך היה להחליף לוגואים פיזית בכל החנויות, מוצרי חומרה כמו מודמים וראוטרים קיבלו גם הם את המיתוג החדש, וכמובן החולצות, תגי העובדים, הנכסים הדיגיטליים והקמפיינים, ואיך אפשר בלי לעשות רעש גדול בתקשורת כדי שכולם ידעו?

לעומת זאת, מיתוג מחדש של בארד כג'ימיני, יכול להתקבל באימייל. מדובר בשינוי קוסמטי לחלוטין ובכל מקום שכתוב בארד, יהיה כתוב מעכשיו ג'ימיני עם הלוגו הנוצץ החדש. ריברנדינג למוצר עם מוניטין חיובי יכול גם לסמן אפשרויות לתשלום. גוגל כבר חשפה שיש שלושה מודלים עיקריים: ננו, פרו ואולטרה. הצפי הוא שעל אולטרה, המודל הכי יקר, נצטרך לשלם, ממש כמו ChatGPT פרו.

זו תהיה כנראה פעם ראשונה שגוגל מחייבת תשלום של פיצ'ר עבור צרכנים. עד כה התשלום הכי מוכר לצרכנים היה של אחסון בענן שלה. מדובר בניסיון הראשון של גוגל לנעול פיצ'רים מאחורי חומת תשלום לקהל הצרכנים הפרטי (B2C). רק לצורך ההשוואה, תחשבו על כך שגוגל היתה דורשת כסף בשביל פיצ'רים בסיסיים של ג'ימייל, כמו אפשרות לשלוח תמונה בתוך מייל שהיתה עולה עוד 10$ בחודש. המיתוג החדש פותח פתח לאפשרות שהשירות הזה ואולי גם שירותים אחרים בהמשך הדרך, יהיו כרוכים בתשלום, כי אם כל המתחרים עושים את זה, אז למה לא גוגל?

וזה עוד לא הכל

המיתוג של גוגל עושה שכל הרבה יותר מזה של מיקרוסופט. יש פה את אלמנט המוניטין הדומה, אבל גם טכנולוגיה חדשה, אפליקציה, ואולי גם אפשרויות תשלום שהיה קשה יותר לגבות על מוצר כמו "בארד פרו", לדוגמא.

מדובר גם בתהליך קל יחסית שגוגל לא צריכה להשקיע בקידום שלו כסף, מלבד אולי יצירת הלוגו בגדלים שונים, וכמובן פיתוח המודל, ואת זה היא עושה בכל מקרה.

כל זאת עוד לפני שהשחקנית הכי מעניינת נכנסת למירוץ - אפל, עם AI משלה שיהיה חלק מסירי או יקבל מיתוג משלו כמו Apple AI. בינתיים תתחילו לשכוח מבארד ולהתרגל לג'ימיני.


אבי צדקה הוא מומחה לינקדאין לחברות וארגונים ומנכ"ל חברת ד"ר לינקדאין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully