וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשנות בימי מלחמה: מעמדה של ישראל כמובילה טכנולוגית חייב להישמר

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 19:21

כנס 'חדשנות בימי מלחמה' של חברת ההשקעות האמריקאית IBEX בשיתוף משרד עורכי הדין פרל כהן, התמקד באתגרים של יזמים ומשקיעים בתקופה הנוכחית. עינת גז, מנכ"לית פפאיה גלובל: "מי שנמצא מספיק זמן בהייטק לא מסתכל על המצב הביטחוני כאירוע שחרץ את גורלה של ישראל"

מימין לשמאל: גיא לכמן, עינת גז, תומר בר זאב, שמעון אלקבץ וניקול פריאל.. קרן לחמן,
מימין לשמאל: גיא לכמן, עינת גז, תומר בר זאב, שמעון אלקבץ וניקול פריאל./קרן לחמן

בין דוברי הכנס היו נשיא יוניטי, תומר בר זאב, ששימש כמנכ"ל איירון סורס עד המיזוג עם יוניטי, וצפוי לעזוב את תפקידו בחברה בקיץ הקרוב; עינת גז, מנכ"לית פאפאיה גלובל, שמעון אלקבץ מנכ"ל Tomorrow.io, ניקול פריאל, שותפה בקרן IBEX ועו"ד גיא לכמן, ראש משותף לקבוצת ההייטק בפרל כהן. עיקרי הדברים לפניכם.

ישראל במשבר יחסים עם הקהילה הבינלאומית

נשיא יוניטי תומר בר זאב אמר: "יש פגיעה בתדמית של ישראל וכולנו מרגישים את זה. אנחנו בתוך אירוע וכישראלים שפועלים בעולם הוא מאוד מאתגר אבל אני לא יודע לכמת את הפגיעה ולהעריך האם יהיו פחות השקעות בארץ. אני גם פחות מתחבר לסלוגנים שאומרים שאחרי משברים יש פריחה ביזמות. אין ספק שמדובר באתגר גדול אבל אני אופטימי".

שמעון אלקבץ מנכ"ל יוניקורן החיזוי Tomorrow.io שמבטיח חיזוי מזג אוויר מדויק יותר: "למרות המצב הביטחוני אני מאמין שצריך לשדר החוצה עסקים כרגיל. האמפתיה שאנחנו מקבלים ממשקיעים ומקולגות בתקופה הזו היא חשובה אבל היא לא יכולה להחזיק לאורך זמן, וכלפי חוץ אנחנו חייבים לשדר עוצמה. לעומת זאת, ברמה הפנימית אני מודאג לגבי היכולת האמיתית לקיים פה עסקים כרגיל לאורך זמן. אם הייתי מתחיל להקים את החברה בתקופה הזו, היא היתה נסגרת".

בתקופות משבר מהמרים על היזמים הישראלים

עינת גז, מנכ"לית פאפאיה גלובל, המפתחת מוצרים לניהול משכורות עבור עובדים בחברות גלובליות, התייחסה לגיוסי כוח האדם בענף ההייטק בתקופת המלחמה: "באופן די מפתיע כמות העובדים שחברות בינלאומיות מגייסות עכשיו בארץ היא הגבוהה ביותר שהיתה ברבעון ראשון (1Q) בשלוש השנים האחרונות. לדעתי, העובדה שישראל נמצאת בכותרות דווקא מגבירה את ההתעניינות בטלאנטים ובמקביל ראינו גל רכישות של חברות בתחום הסייבר בזמן האחרון. מי שנמצא מספיק זמן בעולמות ההייטק לא מסתכל על המצב הביטחוני כאירוע שחרץ את גורלה של ישראל בתעשיית הטק".

גל גיטר, שותף בקרן אייבקס אמר "בתקופות של משברים כמו האסון הכבד שנפל עלינו רואים אצל היזמים הישראלים שני דברים ייחודים. הראשון הוא יצר הישרדות שאין שני לו. בתקופת משבר הייתי מהמר על יזם ישראלי, הרבה יותר מאשר על יזמים אחרים. הדבר השני הוא היצירתיות. בתקופות כאלו, אין כמו יזם ישראלי כדי להמציא פרדיגמה חדשה שמשנה את המציאות. זה עזר לנו להכניס הרבה כסף לישראל. גיטר הוסיף כי הניסיון ממשברים קודמים מלמד שלאחר תקופות כאלה, רואים עלייה ביזמות ובפיתוחים חדשים מתוך הצבא ומתוך חברות הסטארטאפ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

היזמים איכותיים, המציאות קשה

ניקול פריאל, שותפה באייבקס, הציגה את הדברים מנקודת מבטם של המשקיעים. "בשלבים המוקדמים (Early Stage) יש עסקאות אבל אני לא רואה יותר מידי כסף זר שנכנס לישראל. לעומת זאת, בקרנות הישראליות יש לא מעט כסף והן רודפות אחרי אותן עסקאות. חשוב לציין שאנחנו רואים שינוי לטובה באיכות של היזמים לעומת שנים עברו. אני מעריכה שיהיו פחות עסקאות אבל גודל סבבי הגיוס יהיה זהה למה שראינו בשנים האחרונות".

אלקבץ הוסיף: "כמות ההשקעות בעולם ירדה דרמטית והמשקיעים מחפשים עסקאות איכותיות. אני יכול להעיד בכנות שאם הייתי מתחיל להקים את Tomorrow.io בתקופה הזו, החברה היתה נסגרת. עשינו כל כך הרבה טעויות ומה שהציל אותנו זו העובדה שהריבית עמדה על 0% וקרנות הפנסיה זרקו כסף על קרנות הון סיכון. היום זה עידן אחר בלי קשר למלחמה. אני לא חושב שאי פעם הסיפור הישראלי עזר למישהו לגייס כסף ואני לפחות לא נתקלתי בזה. תבנו עסקים טובים והכסף יגיע".

המעבר לארה"ב - לא תעודת ביטוח

מנחה המושב, עו"ד גיא לכמן, ראש משותף לקבוצת ההייטק במשרד פרל כהן אמר: "אנחנו רואים כמות גדולה של סטארטאפיסטים ישראלים שבוחרים להקים את החברות שלהם בארה"ב. להערכתי מעל 50% מהמיזמים החדשים שנפתחים בימים אלו בוחרים בדלאוור, אבל לא תמיד היזמים מודעים למורכבויות שכרוכות בדבר מבחינת היבטי מיסוי וקניין רוחני. יש רושם מוטעה אצל יזמים שאם הם יירשמו כחברה אמריקאית יש להם תעודת ביטוח נגד סיכונים פוליטיים בישראל. בעיניי היזמים הללו משלים את עצמם, מכיוון שאם לשחקן זר יש בעיה אידיאולוגית עם ישראל או שמסמכי הקרן שלו לא מאפשרים לו להשקיע בישראל, העובדה שהסטארט-אפ יירשם בארה"ב אבל כל הפעילות בישראל לא תעזור ליזמים".

ההזדמנות שאסור לישראל לפספס

בהמשך הכנס התייחסו בר זאב ואלקבץ לפער בין ישראל לעולם בכל הקשור למהפכת ה- AI העולמית. בר זאב: "ה-AI הוא לא טרנד. זו כנראה אחת המהפכות החשובות ביותר, בסדר גודל שממש משנה תעשיות וכלכלות. אנחנו בפיגור מסוים בגלל המהפכה המשפטית, המלחמה והקשיים שיש לנו בישראל, ולכן הגישה ל-AI צריכה להיות הוליסטית ולכלול בתוכה השקעות ממשלתיות והשקעות של האקדמיה. צריך הסתכלות והשקעה תשתיתית גדולה כדי שלא נפספס את הטרנד הזה, ואנחנו יכולים בקלות לפספס אותו ולהיות תעשיית AI שמקימה חברות יותר קטנות שפספסו את הגל הזה. אני מאוד מקווה שזה לא יקרה".

לעומתו, הסביר אלקבץ "כמה חברות כמו OPEN AI יש בעולם? מעט מאוד. כל השאר החברות שנמצאות על גל ה-AI ומתבססות על אנשים שבונים תוספים ל-CHATGPT. צריך להודות בזה. זה בסדר גמור שבישראל לא צמחה עדיין מעצמת AI, אבל יש כאן חברות שעושות דברים מעניינים. חשוב להיות בטרנד העולמי אבל זה לא תמיד עניין של האקוסיסטם אלא של יזמים שצריכים לבחור תחומי עיסוק רלבנטיים לתקופה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully