וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגות אסטרטגית - האתגר הניהולי הגדול ביותר של החברות הישראליות

ד"ר טלי תאני-הררי

עודכן לאחרונה: 18.4.2024 / 16:39

גם במציאות של מלחמה, חוסר יציבות קיצוני ושינויים תכופים, מנהלים עדיין נדרשים להוביל את החברות שלהם להצלחה. דווקא כעת, באופן פרדוקסלי, לאסטרטגיה יש תפקיד חשוב מאוד

בשנים האחרונות חברות וארגונים בכל העולם מתמודדים עם סביבה עסקית הפכפכה, שמשתנה חדשות לבקרים ובעצימות גבוהה מאוד. מורכבות זו של הסביבה העסקית התגברה בעשרות מונים במחוזותינו בעקבות המלחמה המתמשכת והמסתעפת, שמערימה קשיים גדולים מאוד על מנהלי החברות הישראליות.

התנהלות ב"שגרת חירום" היא הכל חוץ מחזרה לשיגרה

לכאורה התפתחה כאן בחודשים האחרונים שגרת חירום, אולם שגרה זו אינה משקפת את מצבם של ישראלים רבים ומעבר לכך, היא מופרת תדיר בהתאם להתפתחויות וכיוונים חדשים של המלחמה.

השאלות והדילמות מידי יום (ולילה) בחודשים האחרונים הן גדולות, קשות וקיומיות. על מנהלי החברות הישראליות מוטלת האחריות להוביל את הארגונים להצלחה גם בחודשים אלו של מלחמה, חוסר יציבות קיצוני ושינויים תכופים.

מנהלי חברות גדולות וקטנות נדרשים לקבל החלטות מהירות ומשמעותיות לצד תחושת אובדן היציבות ברמה האישית, הניהולית, הארגונית והלאומית. כדי להגביר את תחושת הביטחון, המנהלים נדרשים להתמודד גם בתוך הארגון, אל מול העובדים והמנהלים, וגם אל מחוץ לארגון, אל מול הלקוחות ובעלי העניין.

האתגר הגדול של המנהלים בישראל

האתגר הניהולי הגדול ביותר של הארגונים הישראליים כיום הינו היכולת להוביל אסטרטגיה ברורה ועקבית גם בסביבה משתנה וסוערת. דווקא עכשיו, כשהכל כל כך שברירי, כשקשה להבין לאן מתקדמת המלחמה ומה יקרה בתקופה הקרובה בישראל, עולה הצורך בדבקות באסטרטגיה. ככל שהמציאות משתנה מהר יותר, ככל שגוברת אי הוודאות, ככל שהשינויים גדולים יותר, כל אלה דווקא מגבירים את הצורך באסטרטגיה.

אסטרטגיה המגדירה את הקצאת המשאבים לצורך השגת יתרון תחרותי והגשמת יעדי החברה - היא זו שתעזור למנהלים להיות אפקטיביים יותר ולקדם את הארגון בכיוון הרצוי, גם כשהמציאות משתנה. באופן פרדוקסלי, דווקא האסטרטגיה היא זו המסייעת לארגון להיות גמיש יותר ומאפשרת לארגון ולמנהלים להתמודד הרבה יותר טוב והרבה יותר מהר עם השינויים.

כך, התקופה המאתגרת הזו מחייבת את שדרת הניהול בכל ארגון בארץ למנהיגות אסטרטגית נחושה ביותר. מנהיגות אסטרטגית נחושה משמעה ניהול אפקטיבי של תהליכים אסטרטגיים גם בזמן משבר, מבלי מלחזור בכל תנודה ושינוי לנקודת ההתחלה.

מנהיגות אסטרטגית, קווים לדמותה

מנהיגות אסטרטגית נחושה משמעה לדעת למצוא את האיזונים הנדרשים שבין שמירה על דבקות באסטרטגיה ויצירת עקביות לבין יצירת ההתאמות הנדרשות למציאות המשתנה. זהו האיזון הנדרש שבין יציבות לתגובתיות: האסטרטגיה מהווה בסיס לכל החלטה בארגון, אולם במקביל הארגון בודק, גמיש ומגיב.

אסטרטגיה המתמקדת בערך מרכזי מוביל, בפוקוס אסטרטגי ברור וחד משמעי הינה אסטרטגיה המאפשרת לקדם באופן אפקטיבי את החברה בתקופה של שינויים מהירים. הפוקוס האסטרטגי מאפשר לחברה לשמור על עקביות לאורך זמן - הן פנימה - אל מול המנהלים והעובדים והן החוצה - אל מול כל בעלי העניין הרלוונטיים - הצרכנים, בעלי המניות, הספקים והשותפים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הפוקוס שמאפשר לשמור על איזון

הפוקוס האסטרטגי משדר כוח וחוסן ומשפר את היכולת של החברה לייצר שיתופי פעולה ממוקדים, ומאפשר לה להיות גמישה יותר ולהתאים את עצמה לשינויים סביבה.

נדרש שימוש בדאטה, ניתוח סיסטמטי של הסביבה ובחינה קפדנית של המגמות המתפתחות, כך שניתן יהיה לבחון כל הזמן את החידושים וההתאמות הנדרשים לערך המרכזי על מנת להתמודד טוב יותר עם שינויים חיצוניים.

זאת ועוד, ההתמקדות בפוקוס האסטרטגי מאפשרת לחברה לשים לב להזדמנויות חדשות גם בתקופה משברית, ולנצל באופן מיטבי את ההזדמנויות תוך קבלת החלטות באופן מהיר ויעיל.

בנוסף, אסטרטגיה המתמקדת בערך מרכזי ברור עשויה לסייע בהגברת המחוברות הארגונית. פוקוס אסטרטגי המתורגם גם לערכים ולנורמות של החברה עשוי להגביר את תחושת המשמעות של המנהלים ושל העובדים ולשפר את תחושת החיבור שלהם לארגון בו הם עובדים.

המנהיגות האסטרטגית המבקשת לקדם את החברה להצלחה גם בתקופת משבר נדרשת למחויבות ולדבקות בפוקוס האסטרטגי. המנהיגות האסטרטגית חייבת לקדם באופן עקבי את יישומה של האסטרטגיה והטמעתה בחברה, כבסיס לקבלת החלטות בקרב כל בעלי התפקידים, בכל הפעילות של החברה, בכל הרמות ובכל הממשקים.

לסיכום, מה נשתנה בחג הפסח הזה?

במילה אחת: הרבה. למילים חירות ועבדות משמעויות חדשות ותקווה גדולות. מעבר למחשבות האישיות והלאומיות בחג הפסח הזה, זה הזמן לחשוב כיצד להביא את הנחישות, המנהיגות והאסטרטגיה שלכם ליד ביטוי.

ד"ר טלי תאני-הררי היא ראש החוג לתואר שני (MBA), בית הספר למנהל עסקים, המרכז האקדמי פרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully