וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפיצת הדרך: הבכירים שיצאו מאזור הנוחות ושינו את מסלול הקריירה

עודכן לאחרונה: 21.4.2024 / 12:30

לקראת חג הפסח, חג של התחלות חדשות ופריחה, ובהשראת נחשון בן עמינדב שהיה הראשון לקפוץ למים לפני שים סוף נקרע לשניים, שאלנו בכירים ובכירות בחברות מובילות על "קפיצה נחשונית" שביצעו בקריירה, על החששות שליוו אותה ועל הרווח שהגיע בעקבותיה

קפיצה למים.. Unsplash
קפיצה למים./Unsplash

מסלול הקריירה טומן בחובו לא אחת צמתי קבלת החלטות קריטיות אשר ישפיעו על המשך הדרך. לעתים ההחלטות הללו מתקבלות דווקא כאשר אנו מבצעים את תפקידנו בהצלחה רבה, נמצאים באזור הנוחות, בחברה מובילה ושולטים בתחום, והבחירה לעשות שינוי היא צעד אמיץ שרק בדיעבד, אנו יודעים לברך עליו ומבינים כיצד הוא קידם אותנו למקום אליו הגענו.

לקראת חג הפסח, זמן של התחלות חדשות, ביקשנו ממנהלים בכירים בחברות מובילות לספר לנו על "הקפיצה הנחשונית" שלהם - אותה החלטה אמיצה ששינתה את מסלול הקריירה שלהם והביאה אותם להישגים שלא חלמו עליהם.

יציאה מאזור הנוחות - גם כשהקריירה סלולה לפניך

"עם סיום לימודי באוניברסיטה, התחלתי לעבוד באחד המוקדים המשמעותיים של השירות הציבורי - אגף התקציבים באוצר. עבדתי עם מנכ"לי משרדים ממשלתיים, עם שרים והייתי שותף לתהליכי חקיקה בכנסת. שימשתי במגוון תפקידים, האחרון שבהם כסגן הממונה על התקציבים - תפקיד עם הרבה מאוד השפעה על חיי האזרחים במדינה. ", מספר יוני רגב סמנכ"ל ניהול סיכונים בישראכרט.

"לאחר שסיימתי קדנציה משמעותית בתפקיד, התחלתי לחשוב על השלב הבא בקריירה שלי. על פניו, המקום הטבעי עבורי היה להמשיך בשירות הציבורי. חברים שעבדו איתי מילאו באותה העת תפקידים בכירים כמנכ"לי משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות וכו'.

אבל לאחר עשור בשירות הממשלתי, החלטתי שאני רוצה לעשות שינוי ולהתנסות גם בשוק הפרטי. אמנם הוצעו לי מספר תפקידים בכירים בממשלה, אך החלטתי שאני "מוכן לשלם את המחיר" בטווח הקצר ולהיות בתפקיד פחות בכיר - כדי לשים רגל בדלת העולם העסקי-תחרותי.

באותה העת, רבים סביבי אמרו שהבחירה שעשיתי איננה טריוויאלית, וחלקם אף חשבו שאני עושה טעות. אבל בחרתי ללכת עם הרצון והאינטואיציה שלי וכך מתפקיד מאוד בכיר במשרד האוצר מוניתי לעוזר מנכ"ל בחברת ישראכרט, תחום ושוק שמעולם לא עסקתי בהם ולא הכרתי וחובת ההוכחה הייתה שוב עליי.

הבנתי ששוק התשלומים וקבוצת ישראכרט נמצאים בפני שינוי מאוד עמוק, גם כי כל שוק התשלומים העולמי השתנה (אז למשל עוד לא היו ארנקים אלקטרוניים, ולא היה ביט), וגם כי החלו דיבורים על ועדה שתמליץ להפריד את חברות כרטיסי האשראי מבעלות הבנקים. ומקום שנמצא בשינוי כל כך מהותי וניתן לייצר בו אימפקט משמעותי, הוא מקום שאני רוצה להיות חלק ממנו.

תפקיד עוזר המנכ"ל אפשר לי להיות מעורב בכל הפעילות העסקית וללמוד את השוק ואת החברה בצורה רוחבית. עוזר מנכ"ל זו פוזיציה מאוד מעניינת ויכולה לאתגר בהתאם לאישיות ולפרואקטיביות של האוחז בה. הייתי חלק מכל התהליכים המרכזיים שעברו בחברה, ואף הובלתי את חלקם ו עבורי, זו הייתה הכשרה מעולה לתפקידים הבאים.

כמובן שתנאי הכרחי היה מנכ"ל שאפשר לי לעשות מהתפקיד משהו שברובו הוא ביצועי ולא תפקיד אדמיניסטרטיבי. לשמחתי התפקיד הראשון שלי בישראכרט, שהיה לכאורה לא טריוויאלי, היווה עבורי מקפצה - ולאחר כשנתיים וחצי בתפקיד מוניתי לתפקיד סמנכ"ל בישראכרט, וכיום אני משמש כמנהל הסיכונים הראשי של החברה. מהחוויה שלי למדתי שגם אם נראה לנו שהקריירה שלנו נמצאת במסלול מאוד ברור, שווה לפעמים לאתגר את עצמנו ולבחון האם אנחנו נמצאים במקום הכי נכון עבורנו ובעיקר להקשיב לאינטואיציה שלנו. "

הרילוקיישן ששינה הכל

בתחילת דרכי המקצועית, עם סיום לימודי התואר הראשון במשפטים ומנהל עסקים, הצטרפתי לצוות ההנהלה בחברה מסחרית. בתפקיד זה רכשתי ניסיון כמנהלת וכיועצת משפטית והוא כלל בין היתר אחריות על החוזים העסקיים השונים של החברה ועל חוזי העבודה. על אף שיכולתי להמשיך במסלול הקרייירה שהתחלתי, ולמרות שהמשרה הייתה מתגמלת מכל הבחינות, בעלי ואני קיבלנו החלטה אמיצה לעבור לארצות הברית", מספרת שרון בראונסטון, היועצת המשפטית של אל על.

"עזבנו את המקום הבטוח, המוכר והנוח, ויצאנו אל הלא נודע, במישור האישי והמקצועי כאחד. כמובן שחששתי מהרילוקיישן והיו המון סימני שאלה: האם זה נכון לעזוב את המסלול בו התחלתי מבחינת הקריירה? כיצד המעבר יתרום למסלול ההתפתחות האישי שלי והאם אוכל להשתלב בשוק העבודה האמריקאי כעורכת דין? במקביל הבנתי שגם טמונה כאן הזדמנות גדולה, ואכן בארה"ב קיבלתי רישיון עריכת דין אמריקאי לאחר שצלחתי את מבחן הרישוי המאתגר לעורכי דין בקליפורניה.

עבדתי במשך חמש שנים כעו"ד בארה"ב, רכשתי ניסיון רב וכמובן שייפתי וחידדתי את כישורי באנגלית. לאל על הצטרפתי לפני כ-15 שנה כשחזרתי ארצה ומאז מילאתי שורת תפקידים בחברה. כיום אני משמשת כיועצת המשפטית של החברה. אני מבינה שההחלטה לעבור לארה"ב הייתה חשובה ונכונה והיא מסייעת לי בתפקידי כיום, בין היתר בשל היותה של אל על חברה בינלאומית עם נציגויות בכל העולם ובעיקר בארה"ב. הניסיון הבינלאומי בעולם המשפט, ההיכרות עם המנטליות האמריקאית וכישורי השפה שנלווים למגורים מעבר לים, נתנו לי ארגז כלים מצוין.

אני מודעת לקושי המנטלי שיש לרבים כשנדרשים לקבל החלטה מכריעה בקריירה המאופיינת בשינוי משמעותי, בייחוד כשנמצאים במקום נוח בקריירה, אבל חשוב לבחון תמיד כיצד השינוי יכול לתרום לי בהמשך הדרך, למרות הסיכונים בהווה. ברוב המקרים, האומץ משתלם!"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

קפיצה לתחום חדש ולא מוכר

"הקפיצה הנחשונית שלי היא ההזדמנות המיוחדת שניתנה לי למרות שבזמנו הייתי חסרת ניסיון בתחום. מעבר שבזכותו עשיתי תפנית בדרכי המקצועית לתחום משאבי האנוש, בו אני עוסקת מאז ועד היום. אחרי שעבדתי כעשור בתחום התעופה, מתוכם כ-3 שנים כמנהלת בדרגים שונים והיתר בתפקיד מנהלת מחלקת השירות לנוסע ברשות שדות התעופה, עברתי לסלקום כמנהלת תכנון ובקרה לכל רשת מרכזי השירות, בזכות הידע שלי בשירות פרונטלי", מספרת גלית צוקר, סמנכ"לית משאבי אנוש גלובלית, סודהסטרים.

"מי שגייס אותי לתפקיד היה מנהל מרכזי השירות של סלקום דאז, זיו ויסמינסקי ז"ל. זמן לא רב לאחר מכן, כאשר הוא מונה לסמנכ"ל משאבי אנוש בחברה הוא הציע לי להצטרף ולנהל את תחום משאבי האנוש.

זה תפס אותי קצת לא מוכנה: למה הוא חושב שאני יכולה להצליח בתפקיד שאין לי שום ניסיון בו? בנוסף, בשונה אולי מהיום, זה לא היה מובן מאליו לקחת מישהו חסר ניסיון בתחום מסוים. מחלקת משאבי אנוש של סלקום היתה בנויה ממקצוענים בעלי ניסיון רב שנים, שחלקם הרימו גבה ובצדק. מה גם, שזיו כיוון אותי לאחד התפקידים היותר גדולים - מנהלת משאבי אנוש של המגזר הפרטי. המנטרה שלו הייתה שהוא מזהה שילוב מנצח של פוטנציאל ומוטיבציה. נדרש אומץ רב ממני, מזיו ומהארגון עצמו, כדי לאפשר לי להיטמע בתפקיד ולהצליח בו.

בסופו של דבר, הכניסה שלי לעולם ה-HR היתה חלקה. בשונה מאחרים במקצוע שבאו מרקע של פסיכולוגיה ארגונית ועבודה סוציאלית, אני באתי מעולם של כלכלה ואחד הכובעים שלי היה להכניס מדדים ויעדים לעולם של משאבי אנוש. מאז ועד היום, כסמנכ"לית משאבי אנוש גלובלית בסודהסטרים, כאשר אני ניגשת לגיוס, אני זוכרת את המנטרה של זיו, ואת זה אני מחפשת: פוטנציאל ומוטיבציה."

מהבק אופיס לפרונט וחזרה

"בהכשרתי אני מהנדס תעשייה וניהול ובמהלך השנים תחומי העיסוק שלי היו בעיקר בעולמות התפעול, שיפור תהליכים ומצוינות. התמחיתי וצברתי ניסיון בתחומים של איכות ייצור, תפעול, מערכות מידע, שנמצאים ככלל ב- back office של חברות, כלומר בדר"כ הם אינם חשופים ללקוחות החברה", מספר אמיר קליינר, סמנכל תפעול בכיר Chief Operations Officer ב - Stratasys.

"לאחר 14 שנה בתפקידים שונים בתעשיה הצטרפתי לסטרטסיס, לפני כ- 12 שנה, לתפקיד של מנהל האיכות והמצוינות התפעולית של החברה, ולאחר תקופה מוניתי לתפקיד סמנכ"ל התפעול הגלובלי של החברה וחבר הנהלה. תפקידים אלו הם מרתקים ובעלי השפעה מהותית על ביצועי החברה, אבל עם הזמן התחזקה אצלי תחושה של רצון להעמיק גם בהיבט של לקוחות החברה, שנקרא front office או בעגה המקצועית Go to market, כלומר ערוצי המכירה והשירות.

לכן כאשר הודעו בחברה על שינוי ארגוני, החלטתי שזו הזדמנות עבורי להתמודד על תפקיד סמנכ"ל השירות הגלובלי של החברה, וזאת למרות שלא הגעתי מהרקע הזה בניגוד למתמודדים האחרים. לזכותי עמדו לי כל אותן שנות ניסיון של הכרות עם התהליכים הפנימיים בחברה, הטכנולוגיה והממשקים הנכונים וכן את הרצון לצאת מאזור הנוחות המקצועי שלי.

חייבים להדגיש שהזדמנויות כאלה הן יוצאות דופן וזהו אחד היתרונות הגדולים בעבודה בחברה שמעודדת קידום והתפתחות אישית, כולל מעבר בין תחומי התמחות. תפקיד סמנכ"ל השירות חשף אותי ללקוחות החברה, למפיצים שלה ולערוצי ההפצה, המכירה והשיווק, ולמעשה פתח לי צוהר לעולם העסקי של מכירת שירותים וניהול עלויות השירות כיחידת רווח, שכיום מהווה נתח של 20% מהכנסות החברה.

שינוי זה, של מעבר מתחום התפעול לתחום השירות והקשר הישיר עם לקוחות סטרטסיס, הצריך שנה של לימוד לעומק של מקצוע חדש, כולל הגישה ללקוחות, למפיצים, פיתוח עסקי וניהול של קבוצות גלובליות מורכבות. למרות האתגר, ואולי בגללו, עבורי זהו צעד מפתח בקריירה שחידד אצלי את ההבנה שניודים פנימיים הם בעלי סבירות גבוהה ביותר להצלחות מהירות.

לאחרונה, לאחר 3.5 שנים בתחום השירות מוניתי לתפקיד ה-Chief Operations Officer של סטרטסיס כחלק מההחלטה של החברה לחזק את הקשר בין הלקוחות לבין שרשרת האספקה של החברה. כאן הרקע הייחודי שלי בשלושת התחומים - איכות, תפעול ושירות - צפוי לחזק את החיבור החשוב הזה שאנו מאמינים שתהיה לו תרומה מהותית להצלחה של סטרטסיס."

הולכים אל הלא נודע

"כשהייתי בן 35 החלטתי לשנות כיוון, לעזוב את מסלול הקריירה היציב שבניתי לעצמי במשך מעל לעשור ולהקים יחד עם חברי אשחר בן שטרית את הסטארטאפ Redefine Meat, חברה שמדפיסה בשר", נזכר אדם להב, סמנכ"ל שיווק ומייסד, חברת הפודטק Redefine Meat.

"הייתי אז אחרי שירות צבאי משמעותי ושני תארים אקדמיים, עם ניסיון במגוון תפקידים בחברות ענק ובסטארטאפים חדשניים בתפקידי שיווק בכירים, תפקידים שכללו אסטרטגיה וניהול מוצרים טכנולוגיים מורכבים, אבל מעולם לא הייתי מהצד המייסד, לא הגעתי לחברה משלב ההקמה ובטח לא בתחום המזון המאתגר.

את אשחר הכרתי עשור לפני כן כאשר עבדנו יחד ב-HP אינדיגו כמנהלי פרויקטים. אחרי תקופה משותפת באינדיגו, המשכנו לכיוונים שונים, אבל נשארנו בקשר. כשנפגשנו במסעדה ואשחר שיתף אותי בחלום משוגע, להביא לעולם נתח בשר-חדש טעים ועסיסי, ללא פשרות על הסביבה ובעלי החיים.

התאהבתי ברעיון, בצורך ובפוטנציאל האדיר לעשות אימפקט, אבל ידעתי שהאתגר יהיה עצום.
המעבר ממשרה יציבה של שכיר ליזמות הוא מסע אל הלא נודע, מסע ארוך, שטומן בחובו אתגרים רבים. צריך בעצם להקים את החברה מאפס, לבנות צוות של אנשים, לגייס כספים, לפתח ולשווק מוצרי מזון. בנוסף, הרעיון היה לא קונבנציונלי בעליל. אנשים סביבי לא הבינו איך אני יכול לעזוב קריירה מצליחה בשביל להדפיס בשר, הרפתקה לא מוכרת בשוק שלא היה מבוסס כלל, בישראל של 2018.

גם ברמה האישית ידעתי שאני לוקח סיכון ולקחתי בחשבון שאשלם מחירים אישיים, שיהיה לי הרבה פחות זמן פנוי, בעיקר עבור איתן הילד המדהים שלי שהיה אז בן שנתיים, לעומת אם הייתי שכיר. אבל ידעתי גם שאני רוצה להשאיר לו עולם טוב יותר, ושלהקים חברה יצרנית, חדשנית, ישראלית, שגם הוא יהיה גאה בה יום אחד, זה הדבר הנכון. סמכתי והאמנתי באשחר וידעתי שאיתו אני רוצה לעשות את המסע הזה, ולכן, למרות האתגר האדיר ההחלטה הייתה קלה מאוד והדרך מלאה בסיפוק, יצירתיות ותחושת שליחות."

לסיכום, צמיחה והתפתחות הן כמעט תמיד תוצאה של החלטות אמיצות

תארו לכם שבמקום לקפוץ למים, נחשון בן עמינדב היה מהסס ואומר "זה עוד לא הזמן, אני לא מוכן". האם מישהו אחר היה מרים את הכפפה או שהיינו נשארים לנצח עבדים במצרים?

בין אם מדובר בהסבת מקצוע, איוש תפקיד מאתגר או יציאה לעצמאות, הבחירה לצאת מאזור הנוחות בלי לדעת מה ילד יום מאלצת אותנו להסתגל וללמוד תוך כדי תנועה, ולא מותירה ברירה אלא להצליח. חג הפסח, המאופיין בהתחדשות, הוא זמן טוב לבחון את ההזדמנויות העומדות בפתחנו, לסמן מטרה ולקפוץ ראש הישר אל המקום בו אנחנו רוצים להיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully