וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיקטוק: רשת חברתית צעירה או נשק יום הדין הסיני מול המערב?

רותם מי-טל

עודכן לאחרונה: 24.4.2024 / 11:28

ארה"ב מקדמת מכירה של אפליקציית טיקטוק לבעלות אמריקאית במטרה לפרק את ענקית המדיה הסינית ממה שג'ו רוגן כינה "נשק אינטרנטי לא קונבנציונלי". על מה ולמה? רותם מי-טל עושה סדר

ההצבעה בקונגרס בנושא חסימת טיקטוק/רויטרס

ארצות הברית סוערת וגועשת בימים האחרונים סביב נושא אפליקציית הטיקטוק והבעלים שלה, חברת ByteDance הסינית, אשר מעל ל- 175 מיליון יוזרים אמריקאיים משתמשים בה על בסיס יומי. נראה שגם בצד הדמוקרטי וגם בצד הרפובליקני בבית הנבחרים בארה"ב יש תמימות דעים בנושא וכמו תמיד, הצד היהודי מושך לכך מתוך דאגה עמוקה לעתיד המערב בכלל ולהשפעות תודעתיות על ישראל והעם היהודי בפרט, כפי שהן מצטיירות בתוכן המופץ באפליקציה.

חבר אמריקאי ממוצא סיני סיפר לי לאחרונה כי נדהם לראות את השינוי הדרסטי בתכנים המוצגים בפור-יו של בתו, לינג, כשמיקום המכשיר משתנה. כשהיא בקולג' במערב ארה"ב, אלגוריתם האפליקציה מקרין לה בלי סוף תכנים פוליטיים מרקסיסטיים, תכני שנאה כנגד מדינת ישראל (עליה היא לא יודעת דבר), ובדגש על המלחמה בגבול רצועת עזה.

בנוסף, תכנים מוגברים על צריכת סמים ואלכוהול, עישון תחליפי מריחואנה וצריכת תוספי תזונה מלאכותיים, המון פרסומות ממומנות וסמויות, תוכן על פרשיות שערורייתיות בליגת ה-NFL, קליפים בעלי מיניות מוחצנת, סרטונים המכפישים את הכוחות המזוינים של צבא ארה"ב ומעודדים לפתוח חשבונות Only fans ולהרוויח כסף ממכירת תכנים במקום לחפש אתגר מקצועי, מיצוי עצמי או שירות למדינה.

החבר נדהם לגלות כי כאשר טס עם בתו לחופשה בשנגחאי, התכנים בשפה המנדרינית שבתו נחשפה אליהם במכשיר הסלולרי שלה היו הפוכים ב-180 מעלות, אך באותו אלגוריתם יעיל של אופטימיזציה ואוטומציה. התכנים כללו בין השאר סרטונים של נגינה בכינור או פסנתר, קליפים של רביעיית כלי מיתר, סרטונים על פתרונות בעיות מתמטיות ופיזיקאליות, תכנים מסורתיים של כיבוד ההורים ובעלי מעמד והשפעה כמו מורים, מרצים, מאמנים וכו', משלים היסטוריים מונפשים בתלת מימד, סרטוני מוטיבציה על הצלחה עסקית, אקדמאית או צבאית, סרטוני מהלכים בשחמט או במשחק ה-GO המסורתי וסרטוני דיבייט על נושאי כלכלה, מסחר ואקטואליה של מוסדות אקדמאיים ברחבי סין ודרום מזרח אסיה.

אותו חבר אמר כי ממש נראה היה ש"יד מתערבת" פועלת במערב (אירופה ואמריקה הצפונית) להחלשת דור ה-Z באמצעות מניפולציית תכנים ממכרים ובעלי השפעה שלילית, ואילו בו זמנית פועלת בדיוק הפוך ברחבי יבשת אסיה לחיזוק, שיפור ומקסום היכולות של אותו דור Z בדיוק, רק הסיני.

השפעה ישירה על עיצוב דמותו של הדור הבא

אפליקציית טיקטוק פותחה על ידי חברת ByteDance תוך כדי רכישה ומיזוג עם אפליקציית מיוזיקלי, חברה סינית צעירה הקיימת קרוב ל-12 שנים וממוקמת באיי קיימן. האפליקציה פרוסה ברחבי העולם וזמינה בכל פלטפורמות המובייל, אך בדומה כמעט לכל חברה טכנולוגית סינית אחרת, היא נתונה להשפעת הממשל הסיני בכלל והמפלגה הקומוניסטית באופן פרטני. העובדה הזאת מובילה התפכחות ברחבי דור ה-X ודור ה-Y בארה"ב, אשר מגנים את האפליקציה באין ספור מוסדות ובהן מוסדות ממשל ובית הנבחרים האמריקאי.

הטענה המרכזית, בדומה לטענתו של אותו חבר האמריקאי ממוצא סיני, היא השפעה ישירה על עיצוב דמותו של הדור הבא של ארה"ב, בדומה להזרקת סוכר והגשת פחמימות ריקות בארוחת צהרים במוסדות חינוך.

הספיגה הבלתי פוסקת של תכנים מטעים ומושפעים על ידי אפליקציית הטיק-טוק לבני ובנות דור ה-Z, מקסום ההשפעה באמצעות אלגוריתם אופטימיזציה של התאמת התוכן המהונדס ומיצויו, ובנוסף אלגוריתם אוטומציה אשר משערך את משך הצפייה של הצופה בתוכן, קטלוג תוכן נכון לצפייה עבור אותו יוזר, ולאחר מכן סיווג תכנים דומים ודחיפתם לצריכה לאותו יוזר ובנוסף, התאמת פרסומות ממומנות וסמויות לאותו הפרופיל.

כל אלה הן למעשה מכונת אוטומציה יעילה אשר פועלת על פי המנגנון המסורתי והאפקטיבי של More of the same, כלומר, דחיפת עוד תכנים מאותו סוג במטרה למקסם את ההשפעה וההתמכרות של אותו היוזר באפליקציה.

נשק אינטרנטי לא קונבנציונלי נגד המערב

קולות מערביים רבים עולים בימים האחרונים כנגד ענקית המדיה, ביניהם הפוד-קאסטר, פרשן ה- UFC ואיש הטלוויזיה ג'ו רוגן, שכינה אותה "נשק אינטרנטי לא קונבנציונלי נגד המערב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

בארה"ב קיימות קריאות כיום, הן מהצד הדמוקרטי והן מהצד הרפובליקני לפעול באופן מיידי לרכישת חברת ByteDance על ידי תאגידים אמריקאיים, וזאת מתוך הבנה כי כל עוד היא נמצאת בידי הממשל הסיני, ששולט בתפעול האלגוריתם וניהול התכנים, הממשל האמריקאי לא יצליח לצנזר ולחסום תכנים באפליקציה בצורה יעילה.

יהודי ארה"ב מתאחדים

בכל הנוגע לנושא התאגידי וכן בנושאי המימון, נראה כי לראשונה משלבים ידיים צירים יהודיים משני צידי הפוליטיקה האמריקאית, דמוקרטיים ורפובליקניים. שני הזרמים היהודיים אמריקאיים הללו הזדעזעו לראות את עליית התוכן האנטישמי והמסלף באפליקציה מאז השביעי באוקטובר, הן בנושא המלחמה עצמה והן בנושא ישראל ויהדות ארה"ב, בין השאר בקמפוסים האמריקאיים.

ההבנה כי יהיה קל יותר להשתלט על התאגיד באמצעות רכישה מאשר לפעול באמצעים חקיקתיים, צבאיים או באמצעות יכולות סייבר, אינה חדשה בעולם העסקים. עם זאת, הדרך להעברת טיקטוק ארה"ב לידיים אמריקאיות עוד ארוכה, הן בהיבט של חקיקה ובן בהיבט של רכישה.

איך זה ישפיע על הטיקטוקרים בישראל?

כיוון שדמוגרפית אנחנו מדינה קטנה, בישראל ממילא אין מסה של משתמשים, לכן התרחיש הסביר הוא שטיקטוק ישראל תלך בעקבות ארה"ב. משתמשים ישראלים יעברו שדרוג גרסה המותאם למשתמשים המערביים וניהול האלגוריתם יהיה בידיים אמריקאיות, לפחות בחלקו.

כתוצאה מכך, ניתן לשער שכמות התכנים האנטישמים, אנטי ישראליים ותכנים מוטעים לגבי המלחמה בעזה יפחתו דרסטית כי האלגוריתם עצמו יהיה פחות מוטה, וזאת כמובן מסיבות של רגולציה, אשר נראה כי בית הנבחרים האמריקאי מאוד מעוניין לכפות על מנת שיוכל להתערב, לבקר ולתחקר את הנעשה מאחורי הקלעים של הפלטפורמה.

אף אחד לא יודע כיום בדיוק ובאיזה אופן הממשל הסיני מתערב במנועי האפליקציה אך ברור כי תחת ידיים מערביות, לפחות הגרסה לה נחשפים יוזרים מערביים בני דור ה-Z, ההתערבות תהיה שונה ומבוקרת, הן תאגידית והן ממשלתית.






רותם מי-טל הוא מנכ"ל חברת אסגארד חדשנות, המתמחה ביישומי בינה מלאכותית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully