וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשההנפקות תקועות, היזמים הישראלים פונים לסקנדרי כדי להציל את ההשקעה

מורן צ'מסי

עודכן לאחרונה: 24.6.2024 / 8:18

שוק ההנפקות תקוע, האקזיטים מתעכבים - ויותר סטארטאפים וקרנות משתמשים בהשקעות סקנדרי כדי לשחרר כסף "כלוא" למשקיעים ולעובדים. איך זה עובד ולמה זה רלוונטי במיוחד לשוק הישראלי?

כשדרך הישר חסומה, צריך לטפס על ההר.. Amplefields Investments, צילום מסך
כשדרך הישר חסומה, צריך לטפס על ההר./צילום מסך, Amplefields Investments

שנת 2024 הייתה אמורה להיות שנת מפנה בשוק ההנפקות של סטארטאפים וחברות הייטק. אחרי שנה של ריבית גבוהה ויציאה ממיתון, הייתה ציפייה שסטארטאפים יוכלו סוף סוף להשיא תשואה חיובית למשקיעים שחיכו בסבלנות מאז ההייפ של 2021. זה לא ממש קרה. הריבית נשארה גבוהה, השווים של הסטארטאפים לא התאימו עצמם באופן מלא למצב השוק והתנאים להנפקות עדיין לא בשלו.

מה עושים? "מסקנדרים"!

מכיוון ששוק הנפקות כמעט וננעל - יזמים, עובדים ומשקיעים מצאו את שביל הזהב שמאפשר להם להנזיל חלק מהכספים בלי להכריז על אקזיט: השקעות סקנדרי, כלומר קנייה שניונית של מניות מהקרנות שהשקיעו בהן בגיוס ההון הראשוני, או מהיזמים או העובדים שמחזיקים באופציות.

עבור אותם בעלי מניות זוהי הזדמנות להנזיל חלק מהאחזקות שלהם, להזרים חמצן ולא לחכות שנים עד לאקזיט המיוחל או להכריז בצורה מפורשת על שווי נמוך. עבור הקונים, בעיקר קרנות סקנדרי המתמחות בכך, זוהי הזדמנות לרכישת מניות בחברות מוצלחות ובשוויים ריאליים. זאת הסיבה שבתקופות משבריות כאלה שבהן הכסף "כלוא" בין עיכוב בהנפקות לשווים נמוכים יחסית, שוק הסקנדרי פורח.

הנתונים שהביאו את השקעות הסקנדרי למצב הנוכחי לא נעלמו מעיני המשקיעים: מחקר של חברת CB Insights מצא כי השקעות סקנדרי בתחום ההייטק הניבו תשואות שנתיות ממוצעות של 18.3% בין השנים 2010 ל-2020, בהשוואה לתשואה שנתית ממוצעת של 10.2% במדד S&P 500. מחקר נוסף של PitchBook מצא כי 50% מהחברות שגייסו סבב גיוס סקנדרי הצליחו להגיע לאקזיט מוצלח (IPO או רכישה) תוך 5 שנים.

מה עוד מתגבר את הגל הנוכחי של השקעות הסקנדרי?

מחירים אטרקטיביים: כאמור, בתקופות משבר, ניתן לרכוש מניות של חברות הייטק במחירים נמוכים יחסית למחיר החברה בסבבי גיוס הקודמים ואף ניתן לרכוש מניות בהנחה על מחיר השוק הנוכחי. זאת מכיוון שאת מניות הסקנדרי רוכשים מאנשים פרטיים המשוועים לנזילות, כל אחד מסיבותיו.

גישה לחברות איכותיות: השקעות סקנדרי מאפשרות למשקיעים להיכנס לחברות פרטיות מוצלחות בעלות פוטנציאל צמיחה גבוה, כאלה שצלחו את המשבר הנוכחי אך אינן זמינות כרגע להשקעה. חברות אלו עוברות תהליך מיון קפדני על ידי קרנות הון המתמחות בתחום, ולכן הן לרוב איכותיות יותר משאר החברות בשוק.

תקופת השקעה קצרה: בשוק תנודתי ובלתי יציב כמו של היום, השקעות לטווח קצר יותר מתועדפות אצל משקיעים. שוק הסקנדרי מציע השקעה בחברות בוגרות שהזמן לנזילות שלהן קצר יותר וזו יוצרת תעדוף בנוף ההשקעות.

גיוון תיק ההשקעות: השקעות סקנדרי הן דרך מצוינת לגוון את תיק ההשקעות, כיוון שהן אינן קורלציוניות עם נכסי השקעה מסורתיים כמו מניות ואגרות חוב. ניתן לרכוש מניות בחברות מסקטורים שונים ובכך לבזר את הסיכון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ומה לגבי השקעות סקנדרי בישראל?

השוק הישראלי נמצא מעט מאחור לעומת שוק הסקנדרי העולמי, ובמיוחד זה האמריקאי, שבו פועלות עשרות קרנות מתמחות. עם זאת, בשנה האחרונה בלטו עסקאות ענק של סקנדרי בשוק הישראלי כמו אלו של Redis, Etoro, Wiz, Glassbox, Priority ועוד. קרנות ענק אמריקאיות כמו סטפסטון פועלות גם הן בארץ והשלימו עסקאות בסכומים אדירים, והקפיצו את רמת המודעות לסקנדרי.

כל אלו מראים את הדרך לחברות ישראליות נוספות בשוק הולך וצומח. יש לזכור שבישראל המלחמה האטה את שוק ההנפקות ולכן הצורך בעסקאות סקנדרי אפילו גדול יותר. עד ששוק ההנפקות יבשיל, אנחנו צפויים לראות עוד ועוד יזמים וחברות ישראליות שמצטרפים לגל הצלחות הנוכחי של הסקנדרי.


מורן צ'מסי הוא שותף מנהל בקרן Amplefields Investments.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully