וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ידע זה כוח: החברות שמשקיעות בהכשרת עובדים, גם ללא ניסיון

עודכן לאחרונה: 25.7.2024 / 10:23

כשהמוסדות האקדמיים, חדשניים ככל שיהיו, מתקשים להבטיח אופק תעסוקתי לבוגריהם, מספר הולך וגובר של מעסיקים בוחר להכשיר עובדים בכוחות עצמו באופן שמותאם לצרכים הספציפיים שלהם ולשוק העבודה המתפתח. שוחחנו עם מי שאמונים על המלאכה כדי להבין איך זה נראה בארגונים?

הכשרה של צעירים למקצועות מתקדמים בתחומי הפיננסיים ומנהל עסקים.. מימון ישיר,
הכשרה של צעירים למקצועות מתקדמים בתחומי הפיננסיים ומנהל עסקים./מימון ישיר

בכירים שונים במשק מדברים לאחרונה על כך שהמטוטלת בשוק העבודה הישראלי מתחילה לשנות כיוון, או אולי לחזור לכיוון שנראה לרגע שכבר נזנח. אם בשנות ה-90 אחוז בעלי ההשכלה הגבוהה בישראל עמד על כ-20% מהאוכלוסייה, במהלך העשורים הבאים נעשתה קפיצה מרשימה ונכון לשנת 2024, אחוז בעלי ההשכלה הגבוהה כמעט הכפיל את עצמו ועומד על כ-38%.

יחד עם זאת, הולכת ומתבססת ההבנה שתארים אקדמיים לאו דווקא מציידים את עובדי המחר בכלים ובמיומנויות הנדרשים לשוק העבודה, וזה מחזיר מעסיקים למודלים שהתבססו במחצית השנייה של המאה הקודמת: העסקת עובדים ללא הכשרה אקדמית או בעלי הכשרה חלקית, ובניית מערכי הכשרה פנימיים בתוך החברה. כבר לא מדובר בקורסי העשרה - אלא בהשתלמויות מקצועיות, בהיקפים של עשרות שעות בחודש, אליהן מגיעים מאות עובדים מדי שנה.

שוחחנו עם הגורמים האמונים על הכשרת עובדים בארגונים כדי לשמוע כיצד זה מתבצע והאם זה בכלל משתלם למעסיקים?

מימון ישיר - ללמוד תוך כדי עבודה

את המסע הארוך ביותר בהכשרת עובדים מציעה חברת המימון החוץ בנקאי - מימון ישיר. "נציגי המוקדים שלנו מגיעים לרוב מיד לאחר שירות צבאי, ללא תואר אקדמי או ניסיון קודם בתחום", מספרת דבורית פינקלשטיין, מנהלת מחלקת למידה ופיתוח ארגוני במימון ישיר.

"40% מתקציבי ההדרכה מוקדשים להכשרות של כוח העבודה במוקדים - מיומנויות גבייה, מכירות, שירות ועוד. לצד אלו - אנו מקיימים עשרות קורסי העשרה מקצועית: AI, מיומנויות משא ומתן, קורסי סטוריטלינג, מיומנויות תקשורת, חוסן, ועוד.

יש לנו עשרות סיפורים על צעירים שהתחילו כמוקדנים ועובדים כיום בתפקידי ניהול בכירים בחברה. על מנת לעשות את הקפיצה, יש המון תכנים ומיומנויות שצריך ללמוד. לכן אנחנו מאפשרים לעובדים להתפתח על ידי קורסים שונים, ולצבור ניסיון תוך כדי עבודה. לדוגמא, קורס אקסל נפתח אצלנו שלוש פעמים בשנה. העובד מבצע מבדק רמה, ונכנס לקורס המתאים לו. מי שימשיך ויתקדם לתפקיד אנליסט, יוכל לעבור גם קורס SQL.

בעולם המשתנה שלנו, גם בעלי המקצוע חייבים להמשיך וללמוד, לכן אנחנו מאפשרים מגוון רחב של הכשרות בתחומי הפיננסים והמשכנתאות, ניהול פרוייקטים, ייעוץ משכנתאות, סיילספורס ועוד. קורסים אלו ניתנים לעובדים ללא תשלום והרווח של החברה ברור. כשעובד בארגון מתקדם בסולם הדרגות, אנחנו מרגישים שהיה לנו חלק בקידומו. זאת תעודת ההוקרה האמיתית שלנו במחלקה", מסכמת פינקלשטיין.

יוחננוף: הכשרה ייחודית לעובדים ללא ניסיון

בעוד שהמטפלים במכבי טבעי מגיעים לשוק העבודה לאחר הכשרה אקדמית - ומרחיבים אותה בקמפוס, אל ה"אקדמיה לקמעונאות" של יוחננוף מגיעים בעיקר מנהלי המחלקות של הסניפים להכשרה ורענון, שנבנית בתוך הרשת ומותאמת לצרכיה.

"אנחנו מעדיפים להעסיק מנהלי מחלקות עם ניסיון קודם, אך בהחלט מעסיקים גם ללא ניסיון קודם בניהול ומכשירים אצלנו. האקדמיה הפכה לדרך שלנו כרשת, להטמיע את נהלי המטה ושיטות העבודה בשטח, החל מתודעת שירות לקוח, טיפול בסחורה, אירוז סידור ובניית תצוגות סחורה, ניהול מלאי, שימוש בתוכנות, רענון נהלים, היכרות עם רגולציות ותקנים, ניהול צוותים, ניהול זמן ואפילו היכרות עם המתחרים, את כל אלו ועוד, אנחנו מלמדים באקדמיה", מסביר אלעד חרזי, משנה למנכ"ל יוחננוף.

אל האקדמיה, שנפתחה לפני כשנה, מגיעים לפי תוכנית שנתית, מנהלי המחלקות השונות מהסניפים של הרשת: מנהלי מחסן, מנהלי מעדניה, מנהלי קפואים, מנהלי ירקות, מנהלי קו קופות, סגנים ועוד. בשנה מאז שנפתחה עברו באקדמיה הכשרות והשתלמויות כבר למעלה מ- 1,000 עובדים ומנהלים. קיימת תוכנית להרחבה גם לסדרנים, קופאים וסקטורים נוספים - דבר שדורש מהרשת היערכות להכשרות של אלפי עובדים נוספים.

האקדמיה כוללת מבנה חדשני המשלב אודיטוריום, כיתות לימוד, חדרי פעילות לצוותים וכמובן פינת קפה ואיזורי ישיבה במהלך היום. "אלה לא לימודים שניתן לרכוש מחוץ לרשת, כי הם נעוצים בידע שצברנו כחברה מתוך המון ניסיון וכחלק ממדיניות שירות שהיא ייחודית ליוחננוף. בסוף כל הכשרה אנחנו מקיימים מבחן או לומדה על מנת לבחון כמה מהמידע אכן הוטמע", מסכם חרזי.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה

מכבי טבעי: עשרות קורסים בשת"פ עם מכללות מובילות

קמפוס הלמידה של מכבי טבעי הוקם לפני שש שנים כתופעה ייחודית בנוף שירותי הרפואה המשלימה של קופות החולים. הקמפוס מציע כיום עשרות קורסים מידי חודש, תוך שיתופי פעולה עם מכללת רידמן ועם גורמים נוספים לאספקת קורסים חיצוניים לצד קורסים שנבנו במיוחד לקמפוס על ידי טובי המרצים בתחומי הטיפול השונים.

"המטרה העיקרית בקמפוס היא לאפשר למטפלים שלנו לימודי POST GRADUATE לצורך שיפור מתמיד באיכות המקצועית. בנוסף, מודל ההעסקה במכבי טבעי אילץ אותנו לחשוב מחוץ לקופסה", מספרת איריס מנור, מנהלת אגף משאבי אנוש של מכבי טבעי.

לדבריה, "אנחנו מעסיקים מעל לאלף מטפלים שעובדים אצלנו בחלקיות משרה לצד קליניקה פרטית ואף לצד העסקה בקופות מתחרות. היינו צריכים להציע יתרון תחרותי שישאיר אותם איתנו לאורך שנים, ויעודד אותם לתעדף עבודה אצלנו על פני אפיקים אחרים. ההחלטה הייתה למצב את מכבי טבעי כארגון מוביל מקצועית, שמציע תוכניות הכשרה איכותיות, ללא עלות או במחירים מינימליים, באופן שגם תורם למטפל בחייו המקצועיים וגם מאפשר לנו לבנות הכשרות שתורמות לאסטרטגית הצמיחה שלנו כארגון", מסבירה מנור.

כיום, בין עשרות ההכשרות המתקיימות בקמפוס מידי חודש, ניתן למצוא קורסים לטיפול בבריאות האשה, בילדים, בחולים אונקולוגיים, טיפול במתח נפשי ובמצבי פוסט-טראומה, אבחנת בטן יפנית, מניעת שחיקה ועבודה נכונה בחדר טיפול, קורס ייעודי לרופאים המייעצים במכבי טבעי ועוד.

בנוסף נבנתה תוכנית מותאמת להכשרת בוגרי מכללות שסיימו זה עתה את לימודיהם, ובימים אלו מושקת תכנית 'פרחי דיקור' המאפשרת למטפלים צעירים ברפואה סינית לעבור תהליך חניכה לצורך עבודה כמדקרים בארגון לפני השלמת חמש שנות הניסיון הנדרשות לתפקיד זה בדרך כלל.

"אנו מקיימים קורסים המכשירים את המטפלים לתפקידים נוספים בתוך הארגון כמו קורסי הכשרה לחניכת מטפלים חדשים, הכשרות לחונכים, מטפלי ניסיון או בקרי תחום ועוד. כל אלו פותחים בפני המטפלים אפשרויות להתפתחות מקצועית בתוך הארגון מעבר לשעות הטיפול הפרטני בקליניקה".

תכנים מותאמים למציאות המשתנה

על התכנים בקמפוס ועל תכניות הקידום המקצועיות, כמו תכנית 'פרחי דיקור' אחראי אגף רפואה של מכבי טבעי. אגף הרפואה מגדיר את התכנים של ההכשרות ותכניות הקידום, לצד ביצוע בקרה מקצועית על עבודת המטפלים.

"התכנים בקמפוס הלמידה נבנים מתוך ראייה משולבת של צרכי הארגון, צרכים העולים משיתופי הפעולה הרפואיים עם מכבי שירותי בריאות, מגמות בעולם ובקשות שעולות מהמטפלים עצמם", מרחיבה ד"ר גלי שטופמן, מנהלת אגף הרפואה.

"לדוגמה, לאחר ה- 7 באוקטובר בנינו, תוך מספר שבועות, השתלמויות מקצועיות לטיפול בנפגעי חרדה, לכלל הסקטורים המקצועיים שלנו. כך גם כשראינו יותר הפניות של ילדים למכבי טבעי, או עליה בפניות על רקע מצבים רפואיים הקשורים בבריאות האישה - הרחבנו והוספנו קורסים והכשרות בהתאם. בנוסף, אנחנו מתעדכנים במחקרים ומגמות בטיפול משלים בעולם ודואגים להביא את הבשורה האחרונה - כמו סדנה בניקוי רעלים, צ'י קונג או פרחי באך. אנחנו עורכים סקרים כדי לאתר סוגיות שעולות מהשטח ומשתדלים למצוא הכשרות שנותנות להן מענה", מסכמת ד"ר שטופמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully