וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר האלקטרוני בין הפטיש לסדן: איך לשרוד את הסערה הגלובלית?

סלבה גירין

עודכן לאחרונה: 19.9.2024 / 14:29

אחרי שנים של צמיחה בהן צרכנים הורגלו לקבל שירותים ומוצרים במהירות שיא, באו החרם הטורקי ומתקפות החות'ים מתימן והפכו את כל תחום האיקומרס (מסחר אלקטרוני) ליקר ומאתגר. אז איך מתגברים על עליות המחירים, השיבושים והעיכובים מבלי להתפשר על איכות השירות?

תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אחרי שנים שהצרכנים הורגלו לקבל הזמנות במהירות שיא, באו החרם הטורקי ומתקפות החות'ים מתימן והפכו את כל תחום האיקומרס ליקר ומאתגר. אז איך מתגברים על עליות המחירים, השיבושים והעיכובים מבלי להתפשר על איכות השירות?

במרץ 2021 דווח על 1.3 מיליון חנויות חדשות שנפתחו אונליין במהלך השנה הקודמת. תופעה דומה לכך ראינו גם בישראל. לפי נתונים של איגוד האינטרנט הישראלי, חלה עלייה של כ-40% במספר החנויות המקוונות שנפתחו בתקופת הקורונה, ובמקינזי הראו כי לא רק שכ-70% מהצרכנים הישראלים קונים אונליין, 44% הצהירו שימשיכו לעשות זאת לאחר הקורונה.

גם בשנת 2024 המגמה ממשיכה להתרחב, כאשר מספר החנויות המקוונות בישראל גדל בכ-15% נוספים בהשוואה לשנה הקודמת. כמו כן, כ-85% מהישראלים מבצעים רכישות אונליין באופן קבוע, עם עלייה של 25% ברכישות במובייל לעומת שנת 2023. קטגוריות פופולריות כמו אופנה, מוצרים לבית וטכנולוגיה ממשיכות להוביל, ומכירות המזון אונליין צמחו ב-20%. מגמות אלו מצביעות על המשך הגידול בתחום המסחר האלקטרוני בשנים הקרובות.

לכן, אין זה מפתיע שחנויות אונליין רבות שואפות להרחיב את פעילותן ולהתחיל למכור מעבר לאזור הנוחות שלהן. חנויות מקומיות ינסו להרחיב את פעילותן הגאוגרפית ולהגיע גם ללקוחות בערים סמוכות ואילו רשתות גדולות כמו גם חנויות בוטיק שיכולות להציע ליין מוצרים ייחודי ישקלו להתרחב לשווקים בינלאומיים במטרה להגיע לקהל גלובלי.

המכשולים בדרך לשילוח בינלאומי

הרצון להתרחב לשווקים גלובליים קיים, אך הדרך לשם מלאה באתגרים. כשיש ירידה במספר חברות התעופה שמגיעות לישראל ועם נתיב המשלוחים הימיים שמושפע מאיומי החות'ים, האתגרים רק הולכים ומתרבים. אם נוסיף לכך את התחרות הגוברת מצד סין, שמסוגלת לייצר מוצרים דומים במחירי ריצפה, התמונה נעשית מורכבת עוד יותר.

על פי נתוני 2024, כ-30% מהמשלוחים הימיים באזור הים התיכון התעכבו או שינו מסלול עקב בעיות ביטחוניות, והמשלוחים האוויריים התייקרו בכ-15% בהשוואה לשנה הקודמת. בעוד שהמגבלות הללו מחוץ לשליטתנו, מה שכן ניתן לשלוט בו הוא לוודא שהמערכת הפנימית של העסק עובדת בצורה חלקה, כולל ניהול מלאי יעיל, תמחור נכון, ושירות לקוחות מצוין.

אז מהם הדגשים שעסקים מקוונים צריכים להתמקד בהם ב-2024?

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לוגיסטיקה יעילה ואינטגרציה עם פתרונות לוגיסטיים גלובליים

כאשר רוצים לפעול במספר שווקים (וזה חשוב גם לשוק המקומי), יש להבטיח משלוח מהיר ומשתלם כלכלית. כיום, לוגיסטיקה היא אחד הגורמים המכריעים בהצלחה עסקית, במיוחד בשוק הגלובלי. לפי נתוני 2023, 85% מהלקוחות מצפים למשלוח תוך 3-5 ימים. שילוב של מערכות מתקדמות לניהול הזמנות, השוואת מחירי משלוח, מעקב ואוטומציה של מחסנים מאפשר ניהול מלאי מדויק ומעקב אחר התהליך מרגע ההזמנה ועד ההגעה ללקוח. לדוגמה, חברות כמו אמזון ואיקאה כבר השיקו פתרונות לוגיסטיים חדשניים שמקצרים משמעותית את זמני המשלוח וממזערים טעויות.

אוטומציה טכנולוגית של תהליכים

עם הגידול במספר ההזמנות, הצורך במערכות אוטומטיות לניהול ההזמנות, המלאי והמחסנים (OMS ו-WMS) עולה. מחקרים מראים כי בשנת 2024, חברות שמאמצות אוטומציה במערכות שלהן מקצרות את זמן עיבוד ההזמנות ב-25%, משפרות את היעילות התפעולית בכ-30%, ומפחיתות משמעותית את התלות בכוח אדם.

גמישות והתאמה לשינויים בשרשראות אספקה גלובליות

המצב הגלובלי כיום, כולל מלחמות ומשברים כלכליים, משפיע על שרשראות האספקה. בשנת 2024, המכון למחקרי ביטחון לאומי דיווח על עלייה של 20% בשיבושים בשרשראות האספקה העולמיות. על עסקים להיערך עם תכניות גיבוי כדי להתמודד עם שינויים בלתי צפויים בספקים, במסלולי השינוע ובשיתופי פעולה לוגיסטיים. דוגמה לכך היא חברת זארה, שהצליחה להתגבר על בעיות בשרשרת האספקה באמצעות ניהול מבוזר וגמישות במקורות האספקה.

אופטימיזציה של חוויית הלקוח

כיום הלקוחות מצפים לא רק לחוויית קנייה חלקה, אלא גם לשקיפות מלאה בתהליך המשלוח. כ-72% מהצרכנים בשנת 2024 מצפים לקבל עדכונים בזמן אמת על מצב ההזמנה. אתרים ידידותיים עם יכולות מעקב מתקדמות ושירות לקוחות זמין הם מרכיב קריטי בהצלחת חנויות אונליין. לדוגמה, אתר ASOS מאפשר ללקוחות לעקוב אחרי ההזמנות שלהם בקלות ולשנות את כתובת המשלוח במידת הצורך.

השוואת מחירים בזמן אמת בין ספקי שירותי משלוחים

אחד המרכיבים הקריטיים להצלחה במסחר בינלאומי הוא היכולת להשוות מחירים בין ספקי שירותי משלוחים שונים בזמן אמת, כגון DHL, FedEx, UPS ואחרים.

בשנת 2024, כ-65% מהעסקים המקוונים המובילים דיווחו כי שימוש בפלטפורמות המאפשרות השוואת מחירי משלוחים תרם לשיפור הרווחיות ולהפחתת עלויות המשלוח בכ-10%-20%. למרות שישנם לעיתים הסכמים ארוכי טווח עם חברות משלוחים מסוימות, השימוש בכלי השוואת מחירים בזמן אמת מספק לעסקים גמישות רבה יותר ומאפשר לבחור את האפשרות המשתלמת ביותר עבור כל משלוח. בסופו של דבר, ללקוחות לא אכפת מי יבצע את המשלוח, כל עוד הוא יגיע בזמן ובמחיר תחרותי. לכן, פלטפורמות כמו Shipper Global, המאפשרות לקבל הצעות מחיר ממספר ספקי משלוחים בלחיצת כפתור, מספקות פתרון גמיש ויעיל המותאם לדרישות השוק המודרני.

אנליטיקה וחיזוי לשיפור היעילות

הכלים האנליטיים של היום מאפשרים לעסקים לחזות מגמות ביקוש ולהתכונן בצורה יעילה יותר לעומסי עבודה, כמו בתקופות חגים. בשנת 2024, דיווח איגוד האינטרנט הישראלי על עלייה של 35% בשימוש בכלי אנליטיקה בעסקים מקוונים. כלים כמו Google Analytics ו-Power BI, Tableau, מסייעים לעסקים לחזות ביקוש. לאחרונה, עסקים רבים גם יוצרים כלים מותאמים אישית (קאסטומיים) למעקב ולניתוח עסקי לנהל מלאי בצורה חכמה ולהתאים את פעילותם לתנאים משתנים בשוק.

לסיכום, הקמת חנות אונליין היא רק הצעד הראשון במסע של עסקים לעבר התרחבות גלובלית. קהל הצרכנים התרגל לכך שהוא יכול להזמין הכל בלחיצת כפתור, ועלינו בעלי החנויות לעמוד בציפיות אלה, גם כאשר שרשרת האספקה נקטעת והתנאים בלתי אפשריים. טכנולוגיות מתקדמות, תהליכים אוטומטיים וחוויות לקוח משופרות מסייעות לצלוח את האתגר ולעמוד בציפיות הלקוח: לספק לו את מה שרכש בזמן הקצר ביותר שניתן.

סלבה גירין, בעלים של חברת ה-IT הגלובלית EGO Digital ושותף בחברת Shipper Global העוסקת בשילוח בינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully