וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצילו! רובוטים השתלטו על עולם השיווק הדיגיטלי

עידן כרמלי

16.2.2023 / 8:41

ההתרשמות הישירה מיישום הבינה המלאכותית ChatGPT הובילה רבים להפנים שהעתיד כבר כאן. יישומי AI משנים את עולם השיווק הדיגיטלי מקצה לקצה, ולא בהכרח לטובה, אבל מה שבטוח, ChatGPT לא כתב את הטקסט הזה

יזמים. ShutterStock
בוטים או בני אדם: מי ינצח בקרב על האינטליגנציה?/ShutterStock

בנובמבר 2022 נפל דבר בעולם, והזעזועים מורגשים ויורגשו עוד זמן רב. חברת OpenAI שיחררה לאוויר העולם את יישום הבינה המלאכותית ChatGPT ואיפשרה לראשונה להמונים להתרשם בעצמם מההתקדמות העצומה בתחום, שעד אז הייתה שמורה רק למביני דבר.

יישומים המבוססים על מודלים של למידת מכונה קיימים למכביר בעולם התוכנה, ולמעשה קשה למצוא היום מערכת מבוססת תוכנה שלא מוטבעים בה רכיבי בינה מלאכותית. קחו למשל את הצ'אט בוטים שמפעילים אתרי מסחר ושירותים רבים, לצרכי שירות לקוחות, תמיכה טכנית או מכירה.

היום, בעזרת בינה מלאכותית, חברות כמו אינפריס הירושלמית הופכות את הבוטים הללו לכמעט-בני אדם, עם יכולות סופר מתקדמות לניהול דיאלוג חי עם המשתמש וביצוע פעולות מגוונות באופן אוטומטי.

דוגמא מוכרת יותר לשילוב הבינה המלאכותית הן המלצות תוכן שרבים מאיתנו מקבלים בשירותי הסטרימינג, אתרי הקניות, והרשתות החברתיות, על סמך אלגוריתמים חכמים ולומדים שיודעים להתאים את המוצרים והשירותים על פי ההעדפות שלנו. כמובן שיש עוד דוגמאות רבות של חברות רבות שמנתחות נתונים באמצעות ה-AI ומסיקות מהן תובנות עסקיות פרקטיות ומהירות, אם זה בתעשיית הרכב, הנדל"ן, המסחר המקוון, מערכות אוטומציה של מכירות ושיווק, ועוד.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

אז מה השתנה ועל מה ההתרגשות?

ראשית, זו הפעם הראשונה שבה כל אחד ואחת יכולים לתקשר ישירות עם יישום בינה מלאכותית, ולשאול מה שבא להם, מבלי להיות מוגבלים מראש לאפשרויות שמפתחי היישום הטמיעו בו. הפורמט של שאלה פתוחה ותשובה מיידית, עוד לפני שנתייחס לאיכות התשובות, השפיע מאוד על הפופולריות של השירות. שנית, היכולת של היישום להשיב לשאלות בשפה שנראית טבעית וזורמת, גם היא מרכיב משמעותי בהתפעלות הקולקטיבית ממנו.

העולם העסקי ממשיך לרעוד מזעזועי המשנה של ChatGPT. ההתרשמות הישירה מהיישום פתחה לאלפי יזמיות ויזמים ברחבי העולם גישה למרחב עשיר של רעיונות והזדמנויות לייעל שירותים, תוכנות ויישומים בכל תחום עסקי שאפשר להעלות על הדעת הלא-מלאכותית.

תחום אחד שצפוי להיות מושפע במיוחד, ומהר מאד, מהתפוצה המהירה של יישומי AI, הוא עולם השיווק. המתח בין האפשרות לייצר במהירות כמויות עצומות של תוכן, לבין שאלת האיכות של אותם תכנים, והתהיה אם מדובר בתוספת ערך לצרכני התוכן או במקבילה העכשווית לדואר זבל, מעוררים מחשבה ושווה להשקיע בהם רגע. הנה כמה מהשינויים והאתגרים עמם צפויות מחלקות השיווק להתמודד בעקבות המפץ האחרון:

צמצום הפערים בין ארגונים קטנים לגדולים

בעולם בו כל אחד יכול, בתשלום סמלי, לשאול את הצ'אטבוט שאלה ובתוך שניות לקבל גישה לדאטה ותובנות שבעבר היו זמינים רק לארגונים עתירי משאבים, אין ספק שיש כאן מהפכה במאזן הידע.

כל חברה או עסק, גם הסטארט-אפ הרזה ביותר, יוכל להטמיע אסטרטגיות שיווקיות מתקדמות, להבין איפה נקודות החוזק שלו לעומת המתחרים, מהן נקודות החולשה של יריביו ואיך אפשר לנצל אותן, וליהנות משיפורים מהירים בשיווק ומכירה. מדובר בכוח משמעותי שמקבלים לידם עסקים קטנים, שיכולים עתה לצמצם פערי ידע שיובילו לצמיחה והתפתחות.

דוגמה לכך אפשר לראות בשירות מונחה בינה מלאכותית בשם Lavender, ש'מתלבש' על תוכנות האימייל ומסייע לאנשי מכירות לכתוב אימיילים טובים יותר ללקוחות פוטנציאלים. כך, בעלות של דולרים ספורים בחודש, גם בעלת עסק קטן יכולה ליהנות ממאמן כתיבה אישי שמציג בזמן אמת תובנות על איכות המסר וסיכוייו להשיג את התגובה הרצויה.

יכולות ייצור תוכן מוגברות, אבל עם כוכבית

בעולם השיווק בו התוכן הוא המלך, האפשרות לייצר טקסטים ותוכן קריאייטיבי בשניות על כל נושא ותחום כמעט, מפתה מאוד. עם זאת, צריך לשים כוכבית גדולה על היתרון הזה, בגלל שתי סיבות.

הראשונה - נכון להיום התוכן נוסחתי, לא ברמה גבוהה, והוא למעשה מעין סיכום של כל התכנים שתמצאו בגוגל על הנושא. לרוב, לא תמצאו בין השורות תובנות חדשות ומסקנות. איאן וויטוורת', בלוגר בתחום היזמות והשיווק לא סתם אמר על כלים כמו ChatGPT שהם מייצרים "אינסוף מלים שאף אחד לא רוצה."

שנית, כשיותר ויותר מחלקות ועסקים יבקשו מיישומים כמו ChatGPT מידע על אותם נושאים, גם התוכן שהוא יספק להם יהיה זהה בהתאם. מדובר בחסרון משמעותי, כי אין ערך אמיתי להעלאת תוכן לאתרים, ברשתות החברתיות או בניוזלטר, אם הוא לא תומך במיתוג העסק ולא מייצר בידול מובחן מהתחרות.

יתרה מכך, מי שיפרסם תוכן שכבר נראה במקומות אחרים, עלול למצוא את עצמו בבעיה, בין אם משפטית או מיתוגית. פתרון הביניים במקרה הזה, הוא לקחת את הרעיונות שמביא הצ'אטבוט ולפתח אותם לכדי טקסט מקורי משלכם. במלים אחרות, אם חשבתם שמלאכתם של קופירייטרים מוכשרים הסתיימה, תחשבו שוב.

אאוטסורסינג של משימות טכניות למכונות

חלק לא קטן מפעילויות מחלקת השיווק הן רפטטיביות וטכניות במהותן, למשל: הטמעת פיקסלים למעקב דיגיטלי, אופטימיזציה לקמפיינים, הגדרות שונות במערכת ה-CRM, תפעול ניוזלטרים, וכו'. כל אלה ורבים אחרים יכולים להתבצע על ידי בוטים מונחי בינה מלאכותית, שיוזנו באלפי תרחישים וילמדו בעצמם כיצד להגדיר באופן האופטימלי את מערכת התוכנה. תוכנות שמתכנתות תוכנות כבר אמרנו?


עידן כרמלי הוא שותף בסוכנות השיווק ENVY

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully