וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטא שוב זונחת השקעות של מיליונים לטובת הטרנד הבא

עודכן לאחרונה: 29.3.2023 / 13:43

בעודה מפטרת אלפי עובדים, מטא דוחקת את המטאוורס הצידה לטובת AI. זה אולי ירגיע חלק מהמשקיעים, אבל הניסיון לתפוס את כל הביצים בסל אחד עלול לעלות לה ביוקר

מטא. ShutterStock
מטא/ShutterStock

באמצע מרץ הודיעה מטא, חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם וואצאפ, על כוונתה לפטר עוד 10,000 עובדים, כחלק ממה שמכונה "שנת ההתייעלות" של מטא, במהלכה החברה מקצצת בהוצאות, וזאת על רקע ירידה מתמשכת בהכנסות החברה מפרסום דיגיטלי ועליית הריבית.

מייסד ומנכ"ל החברה מארק צוקרברג כתב כהרגלו פוסט ארוך ומייגע בעניין, אבל מלבד ההודעה על הפיטורים, מסר נוסף וברור לעמק הסיליקון ולוול סטריט השתקף מהטקסט: בינה מלאכותית חשובה כעת לחברה לא פחות מהמטאוורס.

מבט מהיר בפוסט הפייסבוק של צוקרברג המודיע על הפיטורים מעיד, בלי הרבה רגישות, יש לומר, כמה חשוב ה-AI לעתיד החברה. בזמן שדיבר על האופן שבו מטא משקיעה בטכנולוגיות עתידיות, אמר צוקרברג, "ההשקעה הגדולה ביותר שלנו היא בקידום בינה מלאכותית ובנייתה בכל אחד מהמוצרים שלנו."

הפוסט של צוקרברג

במטא מקווים שפיתוח יכולות AI משלה יזכה אותה שוב בחסדיו הטובים של וול סטריט, וישיג לה את ההון הדרוש כדי לקדם את השאיפות המטאוורסיות שלה בשנים הקרובות.

למרות שצוקרברג הזכיר את העבודה על המטאוורס פעמיים בהצהרה שלו, זה היה רק ​​לאחר שדיבר על מאמצי ה-AI של החברה. "אנחנו עובדים על מגוון רחב של טכנולוגיות מתקדמות ואז מזקקים את זה למוצרים מעוררי השראה שמשפרים את חייהם של אנשים", כתב צוקרברג.

"אנחנו משקיעים ב-AI כדי לעזור לך לבטא את עצמך באופן יצירתי ולגלות תוכן חדש, עם המטאוורס כדי לספק תחושה מציאותית של נוכחות, עם פורמטים של מדיה חדשים ליצירת חוויות עשירות יותר, עם הצפנה שתאפשר לך לתקשר באופן פרטי בעוד ועוד דרכים, ועם כלים עסקיים שיעזרו להגיע ללקוחות, ליצור הזדמנויות ולהצמיח את הכלכלה."

או בתרגום חופשי: אנחנו רוצים ליצור חוויית משתמש כל כך חדשנית ובומבסטית שאפילו אנחנו לא יודעים בדיוק איך היא תיראה ואין סיכוי שהיא תהיה מוכנה בעתיד הקרוב, אז כדי להישאר בעניינים אנחנו מסיטים את תשומת הלב לכיוונים שאנחנו יודעים שיש להם ביקוש כרגע, גם אם הם לא תואמים את ההצהרות הקודמות שלנו.

צוקרברג נגרר אחרי טרנדים

חלק מהסיבה למפנה הזה במטרות מטא הוא ההייפ סביב מחוללי הטקסט, שהוצת על ידי ChatGPT והרים את כל ענקיות הטק על הרגליים. מיקרוסופט שרכשה את OpenAI בסכום של 10 מיליארד דולר מטמיעה אותו כעת במנוע החיפוש שלה, וגוגל, שהזדרזה להשיק את BARD לפני הזמן ובכך החריפה את הירידה במניית החברה, מאבדת במהירות את מעמדה כמנוע החיפוש המוביל בעולם.

החצי השני של המשוואה הזאת קשור לצורך של מטא להמשיך להתחרות בטיקטוק, שגם היא עושה שימוש נכבד בטכנולוגיות בינה מלאכותית במנוע המלצות התוכן שלה. בעוד שטיקטוק מתמודדת עם בעיות קיומיות משלה, כולל איסור פוטנציאלי על ידי ממשל ביידן, מטה עובדת קשה כדי להדביק את הפער הטכנולוגי מולה.

"דבר אחד שברור מאוד הוא שה-AI והמטאוורס הם החזית והמרכז לאסטרטגיה ארוכת הטווח של מטא", אמר סמנכ"ל פורסטר ומנהל המחקר, מייק פרולקס, ל-Yahoo Finance. "אבל כאן ועכשיו, יש גבול למה שחברה אחת יכולה לעשות".

כשיוצאים בהצהרות בומבסטיות, צריך לספק את הסחורה

מטא נעקצה על ההשקעות המאסיביות שלה בתוכניתו של צוקרברג להפוך את החברה לחלוצת המטאוורס. זה כלל מחקר ופיתוח נרחב, החל מחומרת VR/AR ועד לתוכנות שיפעילו את האפליקציות.

כדי לסדר את האוזן, רק ברבעון השני של 2022, העבודה על הפרויקט, המכונה Reality Labs, עלתה למטא כ-2.8 מיליארד דולר, שהושקעו, בין היתר, ברכישת סטארטאפים ובפיתוח של ציוד VR, בניסיון להדביק את הפער הטכנולוגי מול ענקיות מדיה אחרות כמו אפל, גוגל ומיקרוסופט.

ועדיין, למרות ההשקעה הבלתי נדלית, נראה שמשקפי המציאות המדומה של החברה, שהן מוצר הדגל הנוכחי של הפרויקט, עדיין רחוקים מלהפוך למיינסטרים בקרב הצרכנים. בשנת 2021, מטא דיווחה על הפסד של 10.1 מיליארד דולר בגין השקעתה במטאוורס. ב-2022, המספר הזה קפץ ל-13.7 מיליארד דולר.

דגש גדול יותר על בינה מלאכותית, מאפשר למטא לפייס את המשקיעים הנושפים בעורפו של צוקרברג, ולהמשיך לחרוש את שדה המטאוורס בתקווה שיום אחד גם הוא יניב פירות, בידיעה שזה עשוי לקחת שנים, אם בכלל.

ג'ין מונסטר, שותפה מנהלת של Deepwater Asset Management, כתבה לאחרונה: "נעלם ניסוי ה-NFT. השקעה נוספת תתבצע ב-AI כדי לשפר את המלצות Reels וכלי מדידת פרסומות, הוספת תכונות של מודל שפה גדול (LLM) להעברת הודעות, ואוטומציה של מסעות פרסום עם יצירת תוכן יצירתי".

במילים אחרות, מטא שוב זונחת השקעות של מיליונים לטובת הטרנד הבא. מאידך, למרות ההצהרות על השקעה ב-AI, היא לא ממהרת להיפרד מהמטאוורס. בעוד שאין ספק שבינה מלאכותית תיטיב עם החברה, הניסיון הזה לתפוס את כל הביצים בסל אחד עלול לעלות למטא ביוקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully