וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורות חיים OUT, תיקי עבודות IN : כך תתקבלו למשרת החלומות בעיצוב מוצר

חן ג׳רבי

עודכן לאחרונה: 27.7.2023 / 9:05

תיק עבודות שבנוי כמו שצריך יכול להיות כרטיס הכניסה שלכם למשרת שתמיד חלמתם עליה, אבל איך בכלל מתחילים לבנות אותו ומה חשוב שיהיה בו?

עיצוב מוצר וחוויית משתמש.. Unsplash
עיצוב מוצר וחוויית משתמש./Unsplash

אחת המשרות המבוקשות ביותר היום בהייטק היא מעצב/ת מוצר. מעצבי המוצר הם אלה שאחראים על נראות המוצר הכללית, ואני לא מתכוונת רק לבחירת צבעים ואייקונים. מדובר בכל ההעמדה, הנראות והשפה של כל מוצר דיגיטלי שהוא. מעצבי חווית המשתמש יכולים להתמקד במבנה הכללי של האפליקציה או בשפה החזותית, ויש משרות מסויימת המשלבות את שני העולמות האלו יחד.

אם נקביל את תחום עיצוב המוצר לעולם הבנייה לדוגמא, אז מעצב מוצר יכול להיות גם הארכיטקט, שמקבל החלטות בנוגע לשלד ולתשתיות (UX) וגם מעצב הפנים - זה שמקבל החלטות לגבי בחירת הריצוף, צבע הקירות וההעמדה הכללית של הריהוט והחפצים בבית (UI).

כיוון שמדובר בחזון ושיטות פעולה שקשה להעביר בקו"ח יבשים, מעצבי מוצר נדרשים לייצר לעצמם תיק עבודות, שיציג דוגמאות למוצרים עליהם עבדו, אבל גם יעביר את דפוסי החשיבה שלהם ואת תפיסת העולם העיצובית שלהם.

היום אדבר על האופן בו אני בוחנת את תיקי העבודות של המועמדים השונים אשר מגיעים אלינו, אפרט את הנקודות עליהן אני שמה את הדגש, ואסיים במספר עצות שיעזרו למעצבים לדייק את תיק העבודות שלהם ולהבטיח לעצמם ראיון ראשוני לכל הפחות.

ממה מורכב תיק עבודות?

תיק העבודות מגיע בפורמט של מיני אתר אשר מורכב מעמוד בית, ביו של המועמד, שלרוב יכלול גם קישור לקו"ח, ופירוט של המוצרים הדיגיטליים עליהם הם עבדו. למעשה, המטרה של העמוד הראשי היא לייצר עניין אצל המגייסים כך שיסתקרנו לצלול פנימה.

הפרויקטים בתיק העבודות לא חייבים להיות מוצרים שבניתם מאפס. גם שיפור, עיצוב תכונות חדשות או יצירה מחדש של תהליכים או עמודים קיימים במוצר יכולים להיכלל בתיק העבודות. למשל, אם עבדנו על עמוד בית חדש לשופרסל, מערכת זימון תורים לקופת חולים מאוחדת, עיצוב ותכנון מחדש של האפליקציה הראשית של צה"ל, נרצה לקחת כל אחד המוצרים האלה ולהסביר אותם לעומק בעמוד נפרד.

עמוד הפרויקט צריך לתאר מה היה תפקידכם בפרויקט, מי היו קהלי היעד, עם אילו אתגרים הם התמודדו ואיך מצאתם לנכון לפתור אותם.

ואם אתם חושבים לעצמכם "מה הבעיה פשוט להבין מהקו"ח מה הניסיון שיש לי?" אני מציעה להסתכל על זה לא כמטלה אלא כהזדמנות חיובית לעשות רושם עוד לפני שהוזמנתם לראיון.

מי עובר על תיקי עבודות?

בואו נדבר קצת על המגייסים. מנהלת מחלקה עם מעט מאוד זמן פנוי, שעוברת על מאות תיקי עבודות עבור כל משרה, לא יכולה לתת לכל תיק את כל תשומת הלב המגיעה לו. כמגייסת, אני מצפה להבין מעמודי הפרויקט מה הייתה המטרה ומה תפיסת העולם של המעצב ובדרך כלל, 2-4 דקות מספיקות לי כדי להחליט אם למועמד יש פוטנציאל התאמה או לא.

קצת קשה לכתוב את זה כשאני בעצמי השקעתי מעל חצי שנה בבניית תיק העבודות שלי, אבל זו האמת. בסוף היום, התיק יהיה הפנים של המועמד אל מול המגייסים, והוא יהיה זה שיזכה אותם בראיון או לא.

אז איך מייצרים תיק עבודות שפותח דלתות כאשר יש ברשותכם רק 2-4 דקות לסקרן את המגייסים?

דעו מי אתם ותהיו עצמכם

"מה הבעיה? פשוט כנסו לאינטרנט ותמצאו רפרנסים לתיקי עבודות טובים וקחו משם את דוגמאות שאתם אוהבים". זה המשפט שמעצבים צעירים שומעים עשרות פעמים לפני שהם מתחילים לבנות את תיק העבודות שלהם, אבל איך אני אמורה לקחת רפרנסים לבניית אתרים שהמטרה שלו היא להיות הפנים שלי? איך בוחרים נכון מה מייצג אותי?

אז הטיפ הראשון לבניית תיק עבודות, שלצערי למדתי אותו רק אחרי שהתחלתי לגייס בעצמי, הוא קודם כל לדעת מי אתם. דעו להגדיר מה חשוב לכם, איזה אלמנטים עיצוביים נכון לבחור כך שייצגו אתכם הכי נכון? אתם בעצם הופכים להיות לקוחות של עצמכם וזו כנראה המשימה הכי קשה שתקבלו לאורך כל הקריירה שלכם.

אין ספור פעמים נתקלתי בתיקי עבודות שזיהיתי שהם אסופה של אלמנטים שהמעצבים בחרו. כל אחד מהרכיבים הנבחרים תפקד יפה ונכון כשלעצמו, אבל כשהמעצבים בחרו לחבר אותן לתוך אותו האתר זה פשוט לא עבד, לא ייצג אותם כמו שצריך והשאיר רושם מבולגן ולא החלטי.

מה שמוביל אותי לטיפ נוסף ומעט פילוסופי: דעו לבחור נכון ולעמוד מאחורי ההחלטה שלכם. הישארו נאמנים למה שבחרתם והתחילו לדבר בשפה הזו. לאורך חייכם כמעצבים, היכולת לקבל החלטה ולעמוד מאחוריה תהיה הכלי הכי חשוב שלכם. החלטיות היא נכס שאין שני לו בייחוד בעולם שדורש מכם "לקבל השראה" כל הזמן.

ברור, תמציתי ומדויק

היו תמציתיים, ברורים ומדוייקים. כמו שציינתי, יש לכם 2 דקות על השעון לסקרן מגייסים ולגרום להם להאמין שיש כאן משהו ששווה להתעכב עליו. נצלו את מעט הזמן שקיבלתם בחכמה. אנחנו חיים בעידן שבו לאנשים אין זמן לקרוא ולכן חשוב להיות תמציתיים ומדוייקים בבחירת המילים. זה יתרום רבות לתחושה של המגייס. מי שמבין ש"באלקים" מטורפים של טקסט עתידם לספוג התעלמות, הוא כנראה מועמד שמבין עניין. חסכו בטקסט והשתמשו בכלים הויזואלים שברשותכם כדי להעביר את המסר הרצוי.

לפעמים חלק מהפרויקטים מסועפים ומסובכים. מעצבי מוצר טובים הם כאלה שיודעים לפשט ולהנגיש תוכן ולכן עליכם להיות ברורים לגבי הפרויקט, מה היה פועלכם בו? איזה תפקיד מילאתם? קחו דוגמא חזקה לאתגר שפתרתם והרחיבו עליו. זה תמיד עדיף מאשר להרחיב בלי סוף, כי לא כל מה שחשוב לכם חשוב למגייסים.

היזהרו מעיוורון סטודיו. לכם כמעצבים יוצא לעבוד זמן רב על הפרויקט עד שהדברים כבר ברורים מאליהם, אולם מה שברור לכם לא ברור למי שלא מכיר את הפרויקט. לפני שאתם שולחים את התיק החוצה, תנו לחברים וקולגות לעבור עליו ובקשו את חוות דעתם. אל תשלחו אותו עד שאתם בטוחים שהצלחתם להעביר את המסר ושהכל היה ברור.

בסוף היום, תיק העבודות לא חייב להיות תיק

לכל מי שלא מגיע מתחום העיצוב ושמע מחבר שלו "אחי אני לא יכול לצאת היום, אני עובד על תיק עבודות", במשך חצי שנה, אני מקווה שעכשיו אולי קצת יותר ברור לכם שבמקום להתבאס על אותו חבר כדאי לשלוח לו איזה פינוק הביתה, כי תאמינו לי, קשה לו. עם זאת, בניית תיק עבודות לא חייבת להיות תהליך מסובך ומתיש כמו שאנחנו עושים ממנו. בעבודה שיטתית ומסודרת ניתן ליצור תיעוד מדויק וקוהרנטי של כל מה שעשיתם עד היום ולהראות למגייסים מה אתם שווים באמת.

זכרוף תיק העבודות הוא הטריילר למי שאתם ולכן היו נאמנים, ברורים ומדוייקים ושקפו למגייסים איזה סרט טוב מחכה להם.


חן ג'רבי, מנהלת מחלקת UX בחברת מוקסי מבית Aman digital

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully