וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תתנו ל-AI לנוון אתכם! כך תישארו חדים איתו או בלעדיו

אבי צדקה

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 10:57

אנחנו כל כך סומכים על טכנולוגיות AI שקשה לנו בכלל לדמיין עולם בלעדיהן, אבל היום הזה יכול להגיע, והשאלה אם נהיה מוכנים לו? ד"ר לינקדאין יצא לבדוק מה עושים ביום שאחרי

מה אפשר לעשות עם GPT 4?/OPENAI

אם אתם קוראים שורות אלו, ה-AI עוד לא הרג אתכם. ועכשיו ברצינות, ה-AI הפך לכלי עבודה לכל דבר ועניין. אנחנו עוד לא יודעים האם ה-AI יחליף את כולנו, אך מעסיקים רבים מנסים את מזלם בכל זאת. רק השבוע שמענו על הסטארטאפ ההודי Dukaan, שהחליף 90% מכוח העבודה שלו בבוט שהיא עצמה יצרה, והמנכ"ל מדווח על שיפור עצום בזמני ההמתנה ואיכות השירות.

חברות עם שאיפות כמו של Dukaan צריכות לקרוא היטב את המדריך הזה, כי מה חברה ששמה 90% מכוח העבודה שלה בידי מחשב תוכל לעשות כשהמערכות עליהן היא מסתמכת ישתבשו, ייפרצו או יושבתו? האם היא בכלל יכולה לעשות משהו? בואו נבדוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

קריסת שרתים ומתקפות סייבר

אם חשבתם שאנחנו מתארים תרחיש בלתי אפשרי, צריך רק להסתכל על אתרי ניטור כמו Downdetector, או באתר הניטור הרשמי של OpenAI, שמנטר את התוכנה הפופולרית ChatGPT בחודשים האחרונים. הצבעים מסמנים את הבריאות של המערכת, ואדום אומר שהשירות לא זמין בכלל. ניתן לראות בבירור מופעים של הצבע האדום בשירות המרכזי, ב-API, ואפילו ב-Labs. הדבר קורה כשהשרתים נופלים או לא מגיבים כמו שמצופה מהם.

גם בגזרת הסייבר, מתקפות כופר על אתרים פופולריים הפכו לעניין שבשיגרה. מספיק רק להיזכר באתר ההיכרויות אטרף, שחווה מתקפת סייבר לפני כמעט שנה וחצי, ועדיין לא חזר לאוויר, כדי להבין את גודל המאורע. התוקפים, קבוצת בלאק שאדו, איימו שיפיצו את כל פרטי המשתמשים, שכללו בין היתר כינויים, מיילים, התכתבויות, כתובות מגורים וסטטוס HIV, אם לא יענו דרישותיהם לכופר בסך מיליון דולר. לאחר שלא נענו הדרישות, שחררו התוקפים את המידע כולו לרשת. הרשות להגנת הפרטיות בישראל כיוונה את האש לשרתי החברה, חברת "סייברסרב", החשד היה רשלנות באופן שבו אוחסן המידע והם אסרו עליה להעלות את האתר בחזרה לאוויר.

לא מדובר בתסריט דמיוני. לפי מחקר של חברת צ'ק פוינט, מתקפות הסייבר העולמיות עלו ב-7% ברבעון הראשון של 2023 לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כאשר כל ארגון מתמודד עם ממוצע של 1248 ניסיונות תקיפה בשבוע. כך שלא מן הנמנע שחברות כמו OpenAI ו-Midjourney יהיו מטרות מפתות עבור ההאקרים, וכישלון ונפילה של שרתים עדיין יכול להתקיים, ואז נצטרך לחפש פתרונות יצירתיים.

לא לשים את כל הביצים בסל אחד

אין ספק ש-ChatGPT הוא הכלי הפופולרי ביותר, אבל חשוב גם לחלק את עומס העבודה עם תוכנות AI נוספות ולא פחות טובות כמו Google Bard, שהשתדרג לאחרונה לעברית, ו-Bing AI של מיקרוסופט, שיודעת עברית כבר מזמן.

האלטרנטיבות זולגות גם מעבר לתוכנות טקסט מבוססי פרומפט. גם ל-Midjourney קיימים תחליפים ראויים כמו Leonardo.ai ו-Dall-E 2. לכל תוכנת AI פופולרית קיימות חלופות פחות פופולריות ומוכרות. עבדו כבר היום במקביל. אל תסמכו רק על תוכנה אחת, פזרו את המשימות שלכם, השוו בין התשובות, ואפילו שלבו בניהן.

פרילנסרים והגורם האנושי

הפרילנסרים היו הראשונים לקפוץ על עגלת ה-AI, אך גם עם חגורת כלים מלאה בפלטפורמות וכלי AI, אסור להם לשכוח מאיפה הם באו. פרילנסר טוב יודע לחלק את העזרים שלו ולא להסתמך רק על כלי אחד או טכנולוגיה אחת, כיוון שהוא יודע שבכל רגע נתון כל עולמו יכול לקרוס: האינטרנט נופל, השרת לא זמין, הסיסמה הלכה לאיבוד, האוטומציה יצאה מסינכרון ועוד 50 בלת"מים נוספים. הוא צריך להיות מוכן עם תכניות גיבוי לכל תרחיש.

מצאו פרילנסר או פרילנסרים איכותיים כבר עכשיו, ושמרו את המספר שלהם ליום גשום. בנוסף, אל תתנו הכל ל-AI, תמיד מקמו את הגורם האנושי בסוף השרשרת. גורם זה צריך להיות מסוגל להתערב ולסייע ל-AI בכל רגע נתון. למשל, כניסה לשיחה עם צ'אט בוט שלא מתנהג כצפוי, קופירייטר מקצועי שעובר על תכנים מלאכותיים ועורך אותם, וכמובן, מתכנת שבודק את הקוד היטב לפני ה-deployment. שמרו על הגורם האנושי, כי ברגע האמת הוא עשוי להיות הגיבוי היחיד שלכם.

מה עושים כשה-AI לא זמין?

נסו לחשוב רגע מה היה לפני מהפכת ה-AI, האם לא הגענו לגבולות חדשים, יצרנו טכנולוגיות מדהימות (כמו ה-AI), והמוח והיכולת האנושית המשיכה להתקדם ולקדם אותנו? בהחלט כן.

חשוב שנשמר את היכולות האלו ונמקסם אותן בשביל שנמשיך להתפתח ולא נפתח תלות בגאדג'טים החדשים שהתווספו לארגז הכלים המקצועי שלנו. אם נשקיע יותר בחשיבה ותכנון מקדים, לא נהיה תלויים רק בבוטים וצ'טים. אל תחכו לנפילה הגדולה. כתבו פוסט בלינקדאין, ורק אז תשאלו את ה-AI מה הוא חושב על זה. במצגות, אנחנו מציעים לעשות מספר שקפים ידנית, ולתת ל-AI להשלים את החסר, וכך הלאה לתחומים נוספים כמו קוד, בניית אתרים, אנליזות ועוד.

ברגע שנאמן את ה"שריר" שהיה אחראי לביצוע עבודות ידניות הדורשות תכנון ומחשבה, נתרגל מחדש את המוח לבצע אותן ונהיה פחות לחוצים כשהבוט פתאום לא זמין.

אריאל מדינה, מומחה בתחום ה-AI, צלם, מעצב, מרצה בשנקר ופיינליסט אליפות ישראל בפרומפטים, התעמת עם הסוגיה הזאת בעצמו לא פעם ויש לו תאוריה בנושא: "כשחושבים על עולם ללא בינה מלאכותית (AI), הוא הופך להמחשה בולטת של המידה שבה הבינה המלאכותית העצימה את היכולות האנושיות. בינה מלאכותית מעניקה לנו את היכולת לנתח כמויות אדירות של נתונים, לבצע תחזיות מדויקות, להפוך משימות מורכבות לאוטומטיות וליצור מערכות חכמות המתאימות לצרכים האישיים שלנו.

עם זאת, חיוני לזכור שהאינטליגנציה והיצירתיות הטבועה בנו בני האדם הזינה את ההתקדמות שלנו במשך אלפי שנים, והיא המנוע לכושר ההמצאה והאמנות האנושית, גם אם קצב העבודה שלה איטי יותר מזה של הבינה המלאכותית.

ככל שתוצרים מלאכותיים הופכים נפוצים יותר, כך גדלה ההערכה שלנו לאינטואיציה האנושית, לחשיבה ביקורתית, לחדשנות ולתקשורת בין-אישית, שכן הן מעידות על היכולת המולדת שלנו ללמוד ולהסתגל. אין בכך כדי להמעיט בתרומות המהפכניות של ה-AI, אלא להדגיש שבני אדם אינם ולעולם לא יהיו תלויים לחלוטין בטכנולוגיה לצורך התקדמות. החדשנות והיצירה תמיד יהיו ברוח האדם."

לסיכום, הכל זמני

במציאות של היום קיימות תשתיות בסיסיות שאנחנו לא יכולים לחיות או לעבוד בלעדיהן כמו אינטרנט, חשמל, ועכשיו גם AI. אנחנו לא יודעים אם ומתי תהיה נפילה או כמה זמן יקח להתאושש ממנה, אבל כמו שיש לנו קופסאות שימורים ובקבוקי מים מינרליים לשעת חירום, גם ל-Downtime צריך להיערך בהתאם ואני מקווה שהמדריך הזה יעזור לכם להגיע ליום הדין קצת יותר מוכנים.

אבי צדקה הוא מומחה לינקדאין לחברות וארגונים ומנכ"ל חברת ד"ר לינקדאין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully