וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוסט פרודקשן: מה קורה מאחורי הקלעים של תעשיית הקולנוע, הטלוויזיה והפרסום

עודכן לאחרונה: 6.9.2023 / 11:25

מה זה פוסט פרודקשן? מה עושים עובדי הענף, אילו כלים עומדים לרשותם, ואיך מתחילים לעבוד בתחום? לרגל המיזוג המדובר של שני בתי הפוסט המובילים בישראל, תפסנו לשיחה את מנהלות SCREEN כדי להבין איך נראית העבודה מאחורי הקלעים, ומה הן צופות מהמיזוג החדש עם ברודקאסט

פוסט פרודקשן.. Unsplash
פוסט פרודקשן./Unsplash

נתחיל מהבסיס: מה זה בכלל פוסט פרודקשן?

פוסט-פרודקשן הוא חלק מתהליך עשיית סרטי קולנוע, תוכניות טלוויזיה ורדיו, פרסומות, קליפים, סרטוני תדמית ועוד. המונח מתייחס לעבודה על התוצר הסופי לאחר סיום שלב ההפקה, ועשוי לכלול עריכה, הלחנה, הקלטה, הקלטה מחדש או עריכה של פסקול, והוספה של אפקטים מיוחדים.

פנינה שגב: "בית הפוסט אחראי על לקיחת אחריות מקצה לקצה על יצירת וידאו לשידור או הקרנה. רוב הציבור יודע ומכיר את נושא העריכה, אבל סביב גיבוש הסרט, ולא חשוב אם זה סרט עלילתי או פרסומת, יש עוד המון צרכים ייעודיים כמו אפקטים מיוחדים, צביעת חומר הגלם בצבעים הנכונים לקונספט של ההפקה, בניית אלמנטים שונים לקומפוזיציה (קימפוז), גרפיקות, תפירת פסקול בסאונד ועוד. העבודה שלנו היא לא רק טכנית. הרבה פעמים אנחנו נותנים גם שירותי קריאייטיב, כולל בניית ופיתוח קונספט וכתיבת תסריט."

עם כל כך הרבה כלי AI שמפשטים את העבודה, בשביל מה צריך בית פוסט?

פנינה: "הכלים של היום הם אכן מאוד זמינים, אבל יש חשיבות להפקת המירב מהכלים ואיך לשבור איתם את הגבולות. בהפקות מורכבות ועתירות אפקטים נדרשת עבודת הפקה מורכבת, הפעלת צוות מגוון ויצירת סינרגיה משותפת לביצוע."

אפרת אור (הידועה בכינויה סיסי): "זה נכון שלפעמים אנשים יכולים לשבת בבית ולעשות פוסט פרודקשן בעצמם. ראינו את זה הרבה בתקופת הקורונה ואנחנו רואים את זה גם עכשיו, עם הכלים החדשים שזמינים בכל בית. ועדיין, בית פוסט שמאגד במקום אחד גם את התוכנות הכי חדשות, וגם את הצוות המוכשר ביותר, מן הסתם יגיע לתוצאות הרבה יותר טובות מאדם בודד שעובד מהבית. ובגלל שאנחנו בסיכומו של דבר מתעסקים ביצירה, יש חשיבות עצומה לעבודת צוות, הפריה הדדית, חזון ורצון למצוינות. אנשי הקריאייטיב יושבים עם טובי העורכים ומתכנתי האפקטים ויחד הם יוצרים יצירה חדשה, מקורית וחד פעמית. זה בית פוסט."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מה גודל שוק הפוסט בישראל?

פנינה: "יש כמה הערכות בתחום, שכולל קולנוע, טלוויזיה, פרסום ודיגיטל. זה נע סביב 100 מיליון ש"ח בשנה, יש שיגידו יותר. המסה העיקרית של העבודה היא בענף הפרסום כיוון שהוא לא מפסיק להתחדש וכל הזמן מצלמים ועורכים פרסומות חדשות. על פרסומות ראש השנה המשודרות בימים אלו בערוצים השונים עבדנו כל הקיץ. עכשיו אנחנו כבר עובדים על פרסומות של עונות הסתיו והחורף, כולל הסרט של הפסטיגל, שאנחנו עושים קבוע כל שנה".

לדבריה, "בשנים האחרונות ענף הפוסט הישראלי התרחב וקולט הפקות מחו"ל שבאות לעשות פה את הפוסט. זה לא רק מזג האוויר והאווירה של תל אביב, זה המקצועיות והשירות של הענף בישראל, שמושכים לכאן את טובי המותגים. ויש גם הפקות בינלאומיות משותפות שבדרך כלל מצולמות בחו"ל ואז עוברות אדפטציה לשוק הישראלי בסטודיו מקומי."

כמה מתקציב ההפקה הולך לפוסט?

פנינה: "זה מאוד תלוי במורכבות הפרויקט. יש הפקות שהרוב, או הכל, מצטלם מול מצלמה, ON CAMERA כמו שאומרים בשפה המקצועית, ואז הפוסט רק עורך ומסדר את החומרים לפי התסריט והרצון של הבמאי. במקרה כזה מדובר באחוז נמוך יחסית של 10-20 אחוז מתקציב ההפקה. בפרויקטים מורכבים זה יכול גם להגיע עד 70% מהתקציב. האפקטים והדברים המיוחדים שרואים בסרטים ובפרסומות לוקחים הרבה יותר זמן ואנרגיה ממה שזה נראה, ובית הפוסט חייב להיות מעורב עוד מתחילת הצילומים, כדי לקבל את החומרים המדויקים ביותר."

איך ניתן לחסוך בתקציב הפוסט בלי להתפשר על איכות התוצר?

פנינה: "הכל מתחיל מתכנון נכון של הצילומים ותשומת לב בזמן אמת לכל מה עלול להפריע. בפוסט אנחנו הרבה פעמים מנקים את סרט הצילום. ממש מוחקים דברים. לפעמים, עדיף לעצור שניה את המתרחש על הסט, ולהוציא מהשטח המצולם אובייקטים בעייתיים. זה עדיף מאשר להשקיע זמן ותקציב בלמחוק אותם אח"כ בפוסט."

סיסי: "ככל שיש לך אנשי מקצוע עם ניסיון רב יותר זה משליך על ניהול המשאבים בצורה מיטבית, כך גם בכל מה שקשור לענייני ניהול תקציב, הפקה וקריאייטיב."

איך הגעתן לתחום?

פנינה: "אחרי שסיימתי לימודי מנהל עסקים, עבדתי כתקציבאית והתגלגלתי במקרה למשרד הפרסום יהושע TBWA, שם התחלתי לראשונה להתעסק עם הפקה - והתאהבתי. החיבור בין אקשן לקריאייטיב זה כל מה שחלמתי שעליו ואני נהנית מכל יום עבודה".

סיסי: "הגעתי לברודקאסט במקרה, הם חיפשו פקידת קבלה. נדהמתי איך בדרום תל אביב, באיזור של מוסכים, יש מקום קסום שעושה סרטים. צילמו שם את התוכנית המיתולוגית "חלומות בהקיציס" ואני נשאבתי לשם. התחלתי בקבלה, אח"כ כפקידת מבצעים, מנהלת מבצעים, הפקה, ניהול הפקה, עד שהגעתי לנהל את בית הפוסט."

מה הייתן מציעות למי שמעוניין להיכנס לתחום?

פנינה: "זה תחום שדורש יכולת מולטי-טסקינג, הכלה וגישור בין רצונות שונים ולעתים מנוגדים של הלקוחות העסקיים אל מול אנשי הקריאייטיב. זה תפקיד שיושב טבעי על הרבה נשים, אבל כמובן שיש גם מפיקים גברים איכותיים וטובים. רוב העורכים מגיעים מלימודים של מסלולי תקשורת חזותית בשנקר ובבצלאל, כמו גם מיחידת ההסרטה של צה"ל."

סיסי: "אנחנו פוגשים כאן הרבה חבר'ה צעירים בתחילת הדרך. סקרנים ונמרצים, לצד צוות מיומן ותיק ומנוסה. זה יוצר שיח מפרה, מרענן וייצרי לשני הצדדים."

למה אפשר לצפות מהמיזוג החדש עם ברודקאסט?

פנינה: "בית הפוסט במתכונתו החדשה מפיק את המירב מהאיכות והניסיון של שני בתי הפוסט הגדולים בישראל שיעבדו מעכשיו כגוף אחד במטרה לתת לעולם הפוסט בישראל את המוצר האיכותי ביותר בתהליך עבודה אופטימלי. בית פוסט גדול וחכם שיקצר תהליכי עבודה ושם לו למטרה למקסם עלות-תועלת עבור הלקוח, מהפקות קטנות ועד לפרויקטים הענקיים של המפרסמים הגדולים."

סיסי: "כמות ההפקות האין הסופית שיצאה משני בתי הפוסט והידע העצום של צוות העובדים מיועד לתת מענה קריאייטיבי ותקציבי בתחום הפוסט להפקות הגדולות והמורכבות ביותר בשוק מחד, ומענה קל וזריז מאידך לתוצרים הפשוטים יותר, גם כשהתקציב או הלו"ז אינם אופטימליים. תקופת הקורונה לימדה אותנו על חשיבות השיח הבינאישי. על הפריה הדדית ובעיקר שאין תחליף לקרבה בינאישית. על אחת כמה וכמה כשמדובר באומנות ויצירה. מבחינתנו הדרך חשובה לא פחות מהתוצרים ואנחנו רואים בכל לקוח שותף ליצירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully