וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא כשהכל מתייקר, אלו המהלכים שכדאי להוציא לפועל בעסק

עו"ד רעות גולדמן

עודכן לאחרונה: 28.9.2023 / 13:37

ההתייקרויות הבלתי פוסקות בשנה האחרונה הן צונאמי שמאיים ועתיד להשפיע על חברות רבות במשק. עם זאת, מדובר בהזדמנות עבור חברות להתייעל ולמצוא אפיקי צמיחה חדשים. אז מאיפה מתחילים ולמה פרסום מאסיבי הוא לא בהכרח הפתרון?

גבר מבואס מחזיק בחשבון חשמל. ShutterStock
כשההוצאות מתייקרות מחודש לחודש, זה הזמן לחשב מסלול מחדש/ShutterStock

השנה הפיננסית האחרונה הייתה לא פשוטה בכלל. מהמלחמה באוקראינה שהובילה לעלייה במחירי הגז, דרך קריסת בנקים מרכזיים בארה"ב כמו בנק ההייטק SVB, ועד לאינפלציה שגוברת מחודש לחודש. כיצד אפשר להסתגל למצב החדש?

שקיפות וצמצום הוצאות

בסביבה כלכלית אינפלציונית, חברות מתמודדות עם אתגרים כמו עליית מחירי הסחורות, מגבלות היצע ומחסור בעבודה. כדי להצליח, עליהן להתמקד בצמצום עלויות ושיפור פרודוקטיביות. מאמר שפורסם ב- Harvard Business Review סקר מספר טקטיקות מפתח להצלחה וביניהן:

  • שקיפות הוצאות: פירוט נרחב ומקיף של סך ההוצאות, ובמילים פשוטות: לאן הולך הכסף.
  • הבחנה בין הוצאה אסטרטגית לעומת הוצאה לא אסטרטגית: תיעדוף וקיצוץ בעלויות בהתאם לאסטרטגיה ארוכת הטווח. למשל, מחלקת מו"פ היא הוצאה אסטרטגית, משום שפיתוחים חדשים עשויים להניב רווח בטווח הארוך. לעומת זאת, פרסום מאסיבי הוא הוצאה שלא בהכרח תוכיח את עצמה כאשר השוק בהאטה ותקציב הפרסום דורש חשיבה מחודשת והשקעה לכיוון מכירתי ופחות תדמיתי, כמו כן לרוב גישת הפרסום המאסיבי נותנת מענה מיידי ולא אסטרטגי לטווח הארוך.
  • ניתוח מניעי העלויות: ניתוח הגורמים המניעים את העלויות וחיפוש הזדמנויות לחיסכון. מה הכוונה? איתור צווארי בקבוק, הסרת חסמים וייעול תהליכים, עלויות אחסון או משלוח מיותרות וכו'.

אוטומציה של תהליכים כמנוע צמיחה

האוטומציה היא המפתח לחסכון זמן ולהפחתת שגיאות בתהליך העסקי. מנהלים צריכים להבין אילו תהליכים בעסק ניתנים לאוטומציה וליישם טכנולוגיות כמו אוטומציה רובוטית (RPA) ואוטומציה של זרימת העבודה. זה יכול לכלול העברת משימות, נתונים וקבצים בין מערכות, ביצוע פעולות על ידי מכונה, עריכת חישובים מסובכים על ידי מחשב וכו'. זה יכול לחסוך זמן יקר ולהפחית את הסיכוי לשגיאות אנושיות. במיוחד עכשיו, כשברקע מהפכת ה-AI, ההזדמנויות לאוטומציה מופיעות בכל אספקט: מעיצוב מוצר ועד ליצירת פרזנטציות מהירות.

חדשנות ופיתוח מוצר גם בחברות שאינן טכנולוגיות: LEGO כמקרה בוחן

לגו התחילה את דרכה כחנות קטנה של צעצועי עץ בדנמרק והתפתחה לאחת מהחברות הגדולות והמוצלחות בעולם. בדרך, היא עברה מספר רגעים מכריעים ששינו את כיוון הפעילות שלה.

לאחר התייקרות במחירי החומרי גלם, LEGO החלה לחשוב מחדש ולחפש אופציות לחיסכון מתמשך בפרטי הייצור. היא קידמה שימוש בחומרים חדשים, כמו פלסטיק מתקדם קשיח במיוחד, אשר הביאו לשיפור באיכות ובעמידות של הצעצועים.

אחד הפרקים המרשימים ביותר במסע החדשנות של LEGO היה המעבר מצעצועי עץ לחלקים פלסטיים. החברה הבינה שזהו צעד חיוני כדי להתמודד עם התחרות ולהצטרף לסטנדרטים החדשים של תעשיית הצעצועים. במקביל היא גיוונה את ההיצע שלה והציעה דגמים של דמויות עדכניות מסרטים מפורסמים.

בנוסף, LEGO רתמה את פלטפורמות המדיה החברתית ככלי לשיתוף פעולה עם הקהל. היא משתמשת בפלטפורמות אלו ליצירת תוכן ופיתוח רעיונות חדשים. זה מאפשר לה להיות בקשר ישיר עם הלקוחות, להבין את רצונותיהם ולשדר אליהם את המסרים הנכונים בעיתוי הנכון.

כמו כן, LEGO הפכה למותג שמציע הרבה יותר מלבני פלסטיק. היא מציגה סדרות טלוויזיה מצליחות, משחקי מחשב, Theme Parks, ואפילו חוויה המשלבת מציאות רבודה. הפיתוחים של לגו נתנו לה יתרון תחרותי בשוק, וסייעו למותג להפוך לאחד הבולטים בעולם בתחומי הצעצועים והתוכן לילדים.

לסיכום

התייקרות היא אתגר, אך זו גם הזדמנות לחשוב מחדש ולפתח את החברה, כמאמר הקלישאה "אנחנו הכי פתוחים לשינויים דווקא ברגעי משבר". כמובן שהכלים והטכניקות לא מספיקים לבדם, חשובה ההבנה שלכם בתור מנהלים וגם של העובדים שלכם, שהמציאות מחייבת אתכם לבצע התאמות. בסופו של דבר, עולם העסקים הוא כמו הטבע: המפתח הראשי להישרדות הוא לא כוח, עוצמה או משאבים, אלא בראש ובראשונה היכולת להסתגל לסביבה משתנה.


הכותבת היא עו"ד רעות גולדמן מנכ"ל קבוצת Geomatrix. חברת ועדת "הלסינקי בבי"ח בלינסון, וחברת דירקטוריון בעמותת נאמני בי"ח שניידר לילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully