וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אאוט סורסינג בהודו? הטאלנטים האמיתיים מחכים לכם במזרח ירושלים

עודכן לאחרונה: 2.10.2023 / 12:32

מגייסים לתפקידים טכנולוגיים? עובדים ממזרח ירושלים עשויים להיות הטאלנטים הבאים שיובילו את הארגון שלכם להצלחה. אז למה שווה להעסיק אותם ואיפה אפשר למצוא אותם? מהיום זה אמור להיות קל יותר

מרכז ההייטק החדש במזרח ירושלים.. Eastech,
מרכז ההייטק החדש במזרח ירושלים./Eastech

בשנים האחרונות, בזמן שהאקוסיסטם הטכנולוגי מתקיים בעיקר במרכז הארץ, מתעורר במקביל גם חלום ההייטק במזרח ירושלים. החלטת הממשלה שהתקבלה לאחרונה לקידום, פיתוח כלכלי וצמצום פערים במזרח ירושלים תאפשר למהנדסים צעירים ממזרח העיר להשתלב בחברות הייטק.

עינת מסטרמן, מנהלת התוכנית האסטרטגית לתעסוקה איכותית במזרח ירושלים, מספרת על חשיבותו של פרויקט Eastech שהוקם במזרח העיר בדיוק למטרה זו.

"לאחרונה התקבלה החלטת הממשלה לקידום, פיתוח כלכלי וצמצום פערים במזרח ירושלים. מדובר בתכנית חומש לפיתוח מזרח ירושלים בהיקף של כ-3.2 מיליארד שקל, החלטה חשובה שיש לה השפעות חברתיות, כלכליות ופוליטיות משמעותיות, שישפיעו לא רק על העיר ירושלים אלא על המדינה כולה", מספרת מסטרמן.

במזרח ירושלים חיים כ- 380,000 תושבים, מתוכם כ-14,000 בגילאי עבודה. בכל שנה, 18,000 צעירים מסיימים תיכון וכ-5000 מסיימים את לימודיהם האקדמים".

זה המקום להוסיף גם שיותר ויותר צעירים מצטרפים לתכניות הכשרה בתחום היזמות אשר מופעלים על ידי ארגונים ללא מטרות רווח הפועלים באקוסיסטם הירושלמי, בניהם Tech2Peace ו-50:50Starups. יחד עם זאת, נתונים שמפרסם המשרד לירושלים מראים כי השכר הממוצע של תושבי מזרח העיר עומד על כ־5,538 ש"ח בהשוואה ל־8,741 ש"ח בקרב האוכלוסייה היהודית בירושלים.

לדברי מסטרמן, "האחוז הגבוה של בעלי תואר אקדמאי מצביע על פוטנציאל לשיפור של ממש בפריון העבודה אם יוסרו חסמים המונעים את השתלבותם בשוק העבודה. ואכן, אחד הסעיפים המעניינים, שקיימים בהחלטה, הינו הקמת פארק הייטק במזרח ירושלים שמטרתו לתת מענה לחסמים ולהאיץ את שילוב תושבי מזרח העיר במעגל התעסוקה בתחום הטכנולוגי."

הצעירים ממזרח העיר רעבים להצליח בהייטק

"רבים לא מודעים לעשייה הרבה, שהיא חלק מתוכנית רחבה יותר של התעוררות עולם ההייטק במזרח ירושלים", מספרת מסטרמן. "יותר ויותר צעירים מבקשים לשפר את עתידם ולהשתלב בשוק העבודה הישראלי חולמים על חיים טובים יותר ומשקיעים בלימודים אקדמאים בתחומי ההנדסה והמדעים. ובעוד ששוק ההייטק הישראלי פונה לגיוס מהנדסים בהודו, אוקראינה ואלבניה, מתחת לאף מסתתר פוטנציאל גדול של כוח אדם מיומן במזרח העיר.

מאז ומעולם החלום של האמא המזרח ירושלמית עבור בניה ובנותיה היה רפואה, ולכן אנו פוגשים רבים מהם בבתי חולים, רוקחים ואחיות. ועם זאת בשנים האחרונות מתעורר גם חלום ההייטק. רבים מצעירי האזור יוצאים לעבוד בחו"ל או ברמאללה. כעת, התפתחה מגמה ורצון להשתלב בחברות טכנולוגיה גם בתל אביב, הרצליה ובמערב ירושלים."

גאווה ודעות קדומות מעכבות את ההצלחה

"אל מול החלום להשתלב בהייטק יש סוגיות וחסמים רבים עבור אוכלוסיה זו, ביניהם חוסר ההכרה במוסדות להשכלה גבוהה בהם מרביתם לומדים, למשל בתורכיה או ירדן, וכן מחסום השפה - רבים מהם מדברים אנגלית ברמה גבוהה אבל לא מדברים עברית. בנוסף, צעירים רבים, אשר חולמים לשפר את מעמדם המקצועי והאישי מתקשים לעשות זאת בגלל בעיות של מחסור ברישות חברתי וחשש הדדי מהשתלבות בליבה של החברה הישראלית. הצעירים ממזרח העיר, שרוצים להשתלב במקום העבודה בישראל נאלצים להתמודד עם החשש וחוסר ההיכרות שמתבטא לא פעם בדחיית קורות החיים שלהם ללא מתן ניסיון ראשוני."

חשיבות הנגשת שוק התעסוקה לעובדים במזרח העיר

ובכל זאת, מדובר בפוטנציאל גדול של עובדים, שעל מנת שיוכלו להשתלב בשוק התעסוקה, עלינו להנגיש עבורם את השוק. כך למשל, הצליחה מדינת ישראל לשלב עובדים חרדים ובעיקר נשים חרדיות בכך שאפשרה להם לעבוד בתנאים ובמיקום שתואמים את צרכיהם.

"חשוב שנבין שמציאת פתרונות שיאפשרו לצעירים להשתלב בתחום ההייטק ייצרו שינוי כלכלי במזרח ירושלים, שהוא אחד האזורים העניים בארץ. שינוי זה יכול להשפיע רבות ולעזור לאוכלוסיה, שסובלת מעוני גדול ותלות בקצבאות, לפתח תעסוקה איכותית. ברור שאם נצליח להביא אפשרויות תעסוקה איכותיות שישפיעו על כלל האוכלוסיה בעיר. כך נוכל לצפות לתושבים שמסוגלים לשלם ארנונה, לצרוך שירותים וניתן לצעירי המקום משהו לחלום עליו", לדברי מסטרמן.

רווחה כלכלית וחיבור אנושי, פוליטי וחברתי

"כולנו יודעים כי ההייטק הוא הקטר של מדינת ישראל. הוא מניע את הכלכלה והחברה וכעת מוטלת עלינו המשימה לקדם גם את מזרח ירושלים בצורה דומה. כך נייצר, בנוסף לרווחה הכלכלית גם חיבור אנושי, אשר ללא ספק ישפיע גם פוליטית וחברתית על כולנו, " אומרת מסטרמן.

"על ידי טיפוח הפוטנציאל של מתחם ההייטק החדש ובניית מערכת אקולוגית המטפחת חדשנות, האזור כולו יכול להשיג שגשוג כלכלי, לתרום לכלכלה הישראלית הגדולה יותר ולקדם שלום ויציבות. באמצעות מאמצים משותפים של גופים ממשלתיים, מוסדות חינוך, חברות עסקיות ובעלי עניין בתעשייה, אזור מזרח ירושלים יכול להפוך את האתגרים שלו למקפצה לקראת עתיד מזהיר יותר עבור בני הנוער שלה והאזור כולו. חברות הייטק - מזרח ירושלים קוראת לכם להצטרף למשימה החשובה הזאת."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully