וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא עכשיו: הקהילות הדיגיטליות כמפתח לחוסן חברתי

ד"ר עומר קינן

עודכן לאחרונה: 12.11.2023 / 14:25

קהילות דיגיטליות הן התשתית של הטוב המשותף. בימים אלה בהם כולנו מצויים בשבר עמוק המלווה בחרדה, עצב ואי-ודאות, הקהילות הדיגיטליות מתפקדות כנקודות אור. אז איך נוודא שהקהילה המקוונת שלנו משרתת את טובת הכלל ומעצימה אותה?

הכל על ניהול קהילה. Unsplash
הכל על ניהול קהילה/Unsplash

כבר ביום הראשון של המלחמה, כשגודל הזוועות החל להתגלות, אנשים רבים מצאו מפלט בדיגיטל. בהתחלה כדי לתאם תרומות דם על בסיס מקום מגורים ותוך שעות אחדות כדי לתאם שינוע של אוכל, תרומות כספיות, ביגוד, למצוא בית מארח לתושבי העוטף ועוד.

ממש עכשיו, קהילות שונות במהותן היומיומית פועלות יחד למען מטרה טובה ומשותפת. מוחים, עובדים, תושבי שכונות, חברי וחברות קהילות הורים פועלים יחד כדי לגייס עזרה בשינוע של תוצרים חקלאיים של תושבי העוטף או להעניק סיוע כלכלי. גיוס קהילות המקדמות ביומיום נושאים מגוונים לטובת מה שנתפס בתור הטוב המשותף, הוא המנוע מאחורי חלק גדול מההתגייסות האזרחית בימים אלה.

היכולת שלנו האזרחים לעבוד יחד גם בקהילות דיגיטליות בעת מועקה קולקטיבית, נשענת בין היתר, על כך שכבר למדנו לראות בסביבות דיון אלה אתרים לניהול החיים האישיים והציבוריים. יכולת שהתפתחה הודות למשבר מסוג אחר - התפשטות מגפת הקורונה והצורך לשמור על מרחק פיזי לצד הגברת הקרבה החברתית. אז כיצד לנהל קהילות דיגיטליות בזמן משבר? ד"ר עומר קינן, ראש המסלול לתקשורת שיווקית ומרצה במחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר מסביר.

הקנו תחושת ערך לחברי הקהילה

כבר שנים שחוקרי קהילות דיגיטליות מנסים להבין כיצד לנהל נכון את הקהילות הדיגיטליות ואיך הפעילות בהן משפיעה על החיים הפיזיים שמחוץ לרשת? למרות ההבדלים בגישות, חוקרים רבים מסכימים שקהילות דיגיטליות, שבכוחן להניע שינוי בזמן מהיר שונות בכך שהן מעניקות לחבריהן תחושת ערך, שקולם נשמע, ושמעצם ההצטרפות לקהילה הם יכולים להביא את עצמם ואת עולם הערכים שלהם לידי ביטוי. בתור מנהלי קהילות ובדגש על תקופת משבר הקפידו על מינון נכון של מעורבות קהילתית, הניעו את חברות וחברי הקהילה ליזום, להביע את עצמם בין אם באמצעות מומחיות, שיתופים בתחומי הקהילה וכיו"ב. אם חברי הקהילה פחות פעילים ניתן גם לבקש בתור התחלה שיתופים ופעילויות וכך ליצור רצף.

העצימו את החוויה הקולקטיבית

החוויה האישית מתעצמת בעקבות המפגש של האדם הפרטי עם אחרים, הפועלים יחד למען מטרות משותפות. ולכן תפקיד מנהלי הקהילות הוא לייצר הנחייה פעילה המאפשרת מיקוד נושאי (למשל סיוע למשפחות מפונות), חלוקת משימות ואחריות (מי יעשה מה ואיך הידע או הכישרון שלו תורם למשימה), שיתוף בידע רלוונטי (כל הזמן מצטבר ידע חדש משמעותי), פיתוח של דרכי השתתפות חדשות - למשל התנדבות בהוראה לנוער מפונה במלונות באילת וים המלח. גם בזמן משבר על מנהלי הקהילות לאפשר למשתתפים להציג רעיונות חדשים ולאתגר את הקיים. ליצור מהלכים חדשים לרבות פינות קבועות שיהיו ייחודיות לימים אלו כמו: חדשות טובות ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

הגבירו את תחושת המסוגלות של החברים

החל מה-7 באוקטובר ועבור אזרחים רבים עוד קודם לכן, ישנם החשים שהופר החוזה בין האזרחים לבין הממשלה. בנסיבות אלה הקהילות הדיגיטליות והפיזיות מקנות לאזרח תחושת מסוגלות. חבר הקהילה מתנדב, הוא בקשר עם אחרים שרוצים לעשות טוב כמוהו ויש לו פלטפורמות דיגיטליות רבות לפעול בהן כדי להשפיע על המציאות. חוויות אלה מתוארות בספרות המחקרית תחת השם - "תחושת קהילתיות" (sense of community). לכן, בין אם אתם מנהלי קהילות או חברים בקהילה, ככל שתעצימו את העשייה של יתר החברים באמצעות תגובה, הצעה לשיתופי פעולה וכיו"ב כך חברי הקהילה יפרו אלה את אלה ויבנו שפה משותפת.

אמצו מחלוקות באופן מווסת

במקרים רבים, תוצאת הפעילות בקהילות תהיה מיידית ואפקטיבית. אולם במקרים אחרים ובמיוחד במצבי משבר, קהילות מקוונות הן גם המקומות הראשונים בהם צצות מחלוקות, לעיתים עמוקות ביותר, החל מסוגיות קונקרטיות ועד לעניינים ערכיים.

התעלמות ממחלוקות בסביבת חיים דיגיטלית דומה להתעלמות ממחלוקות בסביבת חיים פיזיות ומובילה להצטברות של כעס ועלבון, שלאורך זמן עשויים לכרסם בתחושת הטוב המשותף. מחלוקות הן פתח לחשיבה מקורית, העלאת רעיונות יצירתיים ואיתגור פנימי המוביל להשתפרות של העבודה השיתופית. לכן מנהלי קהילות צריכים להתייחס למחלוקות ולתרגם אותן לידע במקום התנצחות. מנהלי קהילות טובים הם אלו שהופכים התנצחויות לדיונים.

התאימו את הקהילה למהפכות ולשינויים טכנולוגיים

נראה שכבר בחודשים הקרובים תוצב בפנינו שאלה חדשה ולה השלכות מהותיות על פיתוח היחסים בינינו: כיצד ישתנו קהילות דיגיטליות לנוכח החדירה המסיבית של כלי בינה מלאכותית? כלים טכנולוגיים מבוססי בינה מלאכותית צפויים להשפיע על אופני הביטוי, על יחסי האמון, על גיוס המשאבים ועל ניהול הידע של הקהילה. מה מצב כזה יעשה להגדלה או אולי להקטנה של תחושת האינטימיות והמעורבות של המשתתפים? האם מנגנונים אלגוריתמיים יעניקו עדיפות למשוחחים תזזיתיים וכריזמטיים במיוחד ועל ידי כך יושתקו קולותיהם של אחרים?

מומלץ למנהלי קהילות להשתמש בטכנולוגיה החדשה כדי לחזק את התנופה האזרחית במקום להגביר קיטוב, שנאה, גזענות והדלפת מידע שגוי באמצעים חדישים ומשכנעים. לשאול באופן אקטיבי - מה מקורות הערך והמשמעות שהמשתתף הפרטי חש במסגרת הקהילה וכיצד ניתן להעצים את תחושתו במפגש עם משתתפים אחרים שכמותו. אם נדע להשתמש בבינה המלאכותית ולהוסיף לה משהו מ"הבינה החברתית" שלנו בה אנו חוזים בפעולה ממש עכשיו בימים קשים אלה, נדע גם לחזק את ארגז הכלים האזרחי ועל ידי כך נוסיף לעשות טוב.


ד"ר עומר קינן הוא מומחה לניהול קהילות דיגיטליות, ראש המסלול לתקשורת שיווקית ומרצה בתואר השני במחלקה לתקשורת, המכללה האקדמית ספיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully