וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל תמיכתה בחמאס: קמפיין האקלים של גרטה טונברג נכשל

עודכן לאחרונה: 15.11.2023 / 11:44

שנים של מאבק למען צדק אקלימי ירדו לטימיון כשגרטה טונברג, פעם פעילת סביבה מוערכת, החליטה להפוך לתומכת חמאס. כעת, עמיתיה בכל העולם מגנים את אמירותיה: "פוגעת במאבק הסביבתי"

גרטה טונברג - סרטון תגובה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לצד נאומים על התחממות כדור הארץ ומשבר האקלים, פעילת הסביבה השוודית גרטה טונברג ניצלה את אור הזרקורים ואת העוקבים הרבים שלה כדי לצאת בביקורת על ישראל.

כזכור, בחודש שעבר פרסמה טונברג ציוץ לתמיכה בפלסטינים וקראה להפסקת אש מיידית. יחד עם חברותיה העלתה גרטה תמונה שבה הן מחזיקות שלטים עם ההודעות: "תומכים בעזה" ו"שחררו את פלסטין". למרות הביקורות הרבות, בתחילת השבוע, במהלך נאום בעצרת למען הגנת הסביבה באמסטרדם, שוב טענה טונברג, כשכאפייה כרוכה סביב צווארה, כי "כתנועה לצדק אקלים, יש להקשיב לקולות של מי שמדוכאים ושל מי שנלחמים למען חופש ולמען צדק" וכי "לא יהיה צדק אקלימי בלי סולידריות בין-לאומית".

פעילי אקלים יוצאים נגד גרטה

בתגובה לדבריה של טונברג במחאה שלשום, התפרץ לבמה פעיל סביבה שניסה לחטוף מידיה את המיקרופון ואמר: "באתי להפגנת אקלים ולא להפגנה פוליטית". התפרצותו גררה קריאות בוז מהקהל והוא הורחק מהבמה. על אף התקרית, המשיכה טונברג ואמרה כי "לא יכול להיות צדק אקלימי בארץ כבושה", אמירה שבין רגע הפכה לסיסמה אותה שאגו יחד ההמונים שנכחו באירוע.

הביקורות נגד גרטה לא איחרו לבוא. במגזין פורבס נכתב כי "עמדתה בעניין עזה בעייתית לשינויי האקלים"; ב"דיילי מייל" הבריטי נכתב כי "גרטה טונברג היא כבר לא פעילת אקלים ועבודתה העיקרית כעת היא שנאת ישראל"; בעיתון ה"בילד" הגרמני התרעמו על כך שלצידה של טונברג הופיעה על הבמה פעילה פרו-פלסטינית שחגגה את טבח ה-7.10 ברשתות החברתיות; בעיתון "טאגסשפיגל" נכתב כי "המיתוס של גרטה תונברג התרסק", וכי "מדמות מופת המובילה את המאבק בשינויי האקלים, היא הפכה למי שממעיטה ממעשי הטרור של חמאס".

ריקרדה לאנג, העומדת בראש ארגון הירוקים בגרמניה, ביטאה את תחושותיהם של פעילי סביבה רבים וביקרה את טונברג בחריפות כשטענה כי "בשלב זה, תונברג מנצלת לרעה את הדאגה החשובה והנכונה בתחום האקלים כדי לתמוך באופן חד־צדדי בפלסטינים" ו"מכחישה את זכות הקיום של ישראל".

"כבר לא מודל השראה"

עד כה, חברות עסקיות לא הצטרפו למחאה נגד טונברג, מחשש להשלכות העסקיות ולחרם צרכנים מצד הלובי הסביבתי. כעת, חברת קלינטק ראשונה יוצאת בביקורת נגד טונברג בטענה שהיא פוגעת במאבק האקלים.

שוקי הרשקוביץ', מייסד ויו"ר חברת סונוביה הישראלית, שמובילה את המהפכה בייצור אופנה תוך הפחתה משמעותית של הזיהום הסביבתי בתעשיית האופנה, טוען כי ההחלטה של טונברג לערב פוליטיקה פוגעת במאבק האקלים.

לדבריו, "שינוי אקלים הוא דאגה משותפת לכל בני האדם על פני כדור הארץ. זה משפיע על העולם שלנו וזה לא טרנד אופנתי. גרטה בחרה להתעלם מהזוועה הגדולה ביותר שהתרחשה בישראל של טרור חסר תקדים ובלתי אנושי. היא בחרה לתמוך בחמאס, במקום להתייצב לצד ישראל ולנקוט בעמדה מוסרית לערכי האנושות".

חברת סונוביה, שנסחרת בבורסה בת"א, פיתחה טכנולוגיה לצמצום משמעותי של הזיהום הסביבתי והשפכים בייצור האופנה והגברת הקיימות בתעשיית האופנה שנחשבת לשנייה המזהמת בעולם.

לדברי הרשקוביץ, "גרטה לא יכולה להילחם בשם הצדק והשלום כשהיא תומכת בטרור רצחני ברור כל כך. היא לא יכולה להילחם למען הסביבה, כאשר היא מוכיחה שאין בינה לבין פעילי אקלים רבים ערכי יסוד משותפים כמו הגנה על יהודים וגינוי ברור של הרצח שלהם. איך אפשר מצד אחד להוביל מאבק למען כדור הארץ ומצד שני, לשלול בפועל את קיומה של מדינת ישראל? איך ניתן לאמץ עמדה כל כך מפלגת ונרטיב כה מגמתי, בשעה שאת מובילה את אחד המאבקים החשובים למען האנושות? גרטה חוזרת על חשיבות השמעת קולם של הצעירים בעד האקלים, אך בוחרת לא להשמיע את קולה החשוב והמשפיע לזכרם של 1400 נרצחים ו-239 איש, בהם תינוקות וילדים, נשים וקשישים, שנחטפו לעזה, וגורלם לא ידוע".

שקלו להציע לה קמפיין

הרשקוביץ, בעצמו בן לניצולי שואה, מספר שהחברה שקלה ברצינות בעבר לפנות לטונברג ולהציע לה להוביל קמפיין אודות הטכנולוגיה החדשנית שמצמצמת את הזיהום בייצור הג'ינס. כעת הוא אומר: "ככל שגרטה לא תחזור בה מהצהרותיה, תבהיר שהיא חולקת עימנו ערכים משותפים, ותגנה באופן הברור ביותר את הטבח שביצע חמאס ואת זכותה של ישראל להתקיים - לא נוכל לשתף איתה פעולה".

לדבריו, "התעלמותה ואולי אף בורותה לגבי ההתקפה הנפשעת על אזרחים בישראל, בהכרח פוגעת בתוקף של מאבקה למען האקלים ורבים עשויים לפקפק באמיתות מאבקה בנושא הסביבה. בכך היא הגבירה עוד יותר את הרושם השגוי שמאבק האקלים הוא לא יותר מטרנד חולף."

יחד עם המיתוג האישי, מגיעה גם אחריות אישית

במבט מבחוץ, ניתן היה לטעון כי עמדותיה של טונברג לגיטימיות, שכן בעידן חופש הביטוי, זכותו של כל אדם להחזיק בדעותיו, קיצוניות ככל שיהיו. ואולם, כפעילת אקלים מפורסמת שקיבלה תמיכה בלתי מתפשרת מציבור נרחב של שוחרי סביבה בכל רחבי העולם והפכה למותג בפני עצמה, על כתפיה של טונברג מונחת האחריות לאחד את תנועת האקלים ולא לפלג אותה. נקיטת עמדה פוליטית בנושא כל כך שנוי במחלוקת בהכרח פוגעת במיתוג האישי שלה וכפועל יוצא במאבק שלה למען האקלים.

אקטיביזם אקלימי הוא נושא אוניברסלי שיכול לדבר לאנשים מכל רקע ומכל ספקטרום פוליטי. ואולם, החשש בקהילת פעילי הסביבה הוא כי הצהרותיה של גרטה ירחיקו קהל שחולק את אותה אמונה בנושא האקלים, אך לא את אותה אמונה בנושא הפלסטינים.

בניית מיתוג אישי של פעילה סביבתית, כפי שעשתה טונברג בשנים האחרונות, כרוכה בראש ובראשונה ביצירת תחושת אמון, אהדה וקשר עם הקהל, ואילו נקיטת עמדה פוליטית בנושא שאינו קשור למאבק האקלים עלולה להעיד שהיא לא אובייקטיבית או ניטרלית כמו שהיה נדמה בהתחלה.

"במעשיה, גרטה פסלה את עצמה מלהיות מודל חינוכי וערכי ופגעה קשות במאבק המשותף לכולנו - פעילים, מדינות וחברות טכנולוגיה שמובילות שינוי להצלת כדור הארץ", מסכם הרשקוביץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully