וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחזיקים את הראש מעל המים? תיזהרו שלא ייגמר לכם האוויר דווקא כשהסערה תחלוף

אבי מוסקל

עודכן לאחרונה: 14.1.2024 / 10:59

עסקים וחברות שנמצאים בימים אלה במלחמת הישרדות עלולים למצוא את עצמם מחוץ למשחק ביום שאחרי, טוען אבי מוסקל ומסביר שהתקופה הנוכחית דורשת הצטיינות יתרה בכל המובנים

הישרדות עסקית זה לא מספיק: מה תעשו ביום שאחרי?. אבי מוסקל באמצעות Dall-E3, עיבוד תמונה
הישרדות עסקית זה לא מספיק: מה תעשו ביום שאחרי?/עיבוד תמונה, אבי מוסקל באמצעות Dall-E3

תגידו, מה שלומכם בימים אלה? אם גם לכם יצא להשיב "מחזיקים את הראש מעל המים" ובעיקר אם אתם עצמאים, מנהלי חברות או ארגונים - זה לא סימן טוב. שחיינים אולימפיים וגם דגים לא שוחים עם הראש מעל המים ומנהלי חברות שעושים זאת בזמן מלחמה - עלולים להישאר בלי אוויר דווקא כשהמתחרים מתחילים לחזור לשגרה.

מה למדנו ממשבר הקורונה?

כחלק מלקחי משבר הקורונה העולמי, אנחנו יודעים שלא מספיק לשרוד. חברות וארגונים שהיו מספיק גמישים, יצירתיים ונחושים כדי להתפתח בכיוונים נוספים בזמן המשבר ולא נעלמו או "הורידו פרופיל" יצאו מהמשבר העולמי כשידם על העליונה מול מתחריהם. חברות גדולות שהקדימו להפנים את המעבר לעולם עבודה מרחוק או היברידי, הצליחו לא רק לשמור על הקיים אלא אף יצאו עם יכולות חדשות שמבטיחות להן רציפות עסקית בכל מחיר. וולט, פייבר, זום ונטפליקס הן רק כמה דוגמאות לחברות שהשכילו לנצל את המשבר לצרכיהן כשהפכו את הדפקט לאפקט ואת הלימון ללימונדה. כן, גם במלחמה זה אפשרי.

יום הכיפורים של המגזר העסקי

בשבוע הראשון של המלחמה, מיד אחרי הפתעת שבעה באוקטובר, הפרסומות יצא להפסקה, אירוע חריג בפני עצמו וגם כשהחלו לאט לאט לחזור - זה היה בעטיפה רכה של "מחבקים את" או "מאמצים את". בחודש האחרון, כבר אפשר היה להרגיש חזרה לשגרה: הפרסומות חזרו למכור ואיתן חזרו גם תוכניות הריאליטי ללוח השידורים. זה לא ציני, זו התנהלות טבעית ונורמלית, שמסמלת את אחד ממרכיבי החוסן האזרחי והעסקי - שמירה על רציפות תפקודית.

במקביל לדיווחים על מעבר ללחימה בעצימות נמוכה יותר ולאורך זמן של חודשים רבים - הגיעה העת שכל ראש ארגון ומנכ"ל ישאלו את עצמם איך חוזרים ובמהירות לפעילות מלאה. נכון, השיעור הגבוה של מגוייסים למילואים, לצד המציאות שבה יותר מ-120 אלף ישראלים פונו מבתיהם - מייצרת אתגר לשמירה על רציפות עסקית. למרות סימנים אופטימיים ראשונים, המשק עדיין רחוק מתפקוד מלא שיידרש עוד זמן לשיקום.

ובכל זאת, מי שרוצה לראות את הארגון והחברה שלו כחלק ממעגל החוסן האזרחי הלאומי ולא להמשיך לדשדש במעגל הממתינים לפיצוי - חייב לנקוט מדיניות פרואקטיבית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אסטרטגיה תקשורתית ושמירה על המוניטין

לפי מחקר של Deloitte מ-2014, 87% מהמנהלים סימנו את המוניטין כנכס הקריטי ביותר של הארגון בזמן משבר. ייעוץ תקשורת עוזר לשמור על המוניטין על ידי פיתוח והפצת מסרים מדויקים, שקופים ואמינים. בזמנים של משבר, הציבור נתון ללחצים רבים וכאן חשובה היכולת להתאים את השפה והטון למצב הרגשי והפיזי של הקהל.

בסקר בינלאומי של Capterra ב-2023, כ-84% ממנהלי החברות שעברו משבר אמרו שהיו צריכים להשקיע יותר בהכנת תוכנית ניהול משבר לחברה, 78% אומרים שהם היו מרחיבים את ההשקעה במוכנות בזווית התקשורתית ו-72% אומרים שהם היו מרחיבים את היקף התוכנית למענה בתחומים רחבים יותר.

במילים אחרות, ייעוץ תקשורתי והתאמת אסטרטגיה תקשורתית דורשים הבנה מעמיקה של המציאות והסביבה שבה הארגון פועל. זה כולל התחשבות בהשפעות חברתיות, פוליטיות, כלכליות ותרבותיות של המשבר או המלחמה. על הארגונים להיות מודעים לרגישויות ולמצוקות של קהליהם ולהתאים את המסרים בהתאם. זה יכול להיות מאתגר, מכיוון שלעיתים המצב משתנה במהירות ודורש גמישות ויכולת להסתגלות מתמדת. בנוסף, חשוב להדגיש את חשיבות השקיפות והאמינות בתקשורת בזמן משבר. כשארגונים משדרים תמונה של שקיפות ואחריות, זה מסייע להם לשמר את אמון הציבור ולמנוע נזק למוניטין שלהם לטווח הארוך.

איך להיערך ליום שאחרי המלחמה?

לא פחות חשוב מהמענה בזמן משבר או מלחמה - על ראשי חברות וארגונים להיערך ביתר שאת לתקופה שאחרי משבר או מלחמה על ידי שחזור אמון הציבור ואסטרטגיות לתגובה יעילה לאחר המשבר ובניית מוניטין מחדש היכן שנפגע.

מי שטומן את הראש בחול בזמן משבר או מסתפק ב"להחזיק את הראש מעל המים" - לא מבטיח בכך את סיכויי ההישרדות של החברה או הארגון בראשם הוא עומד, בוודאי שלא את הצלחתם מול מתחרים שנערכו מראש לשעת משבר ומגיבים נכון ומהר. שמירה על רציפות תפקודית ועסקית מחייבת היערכות עם אסטרטגיה למשבר, ניהול יצירתי וגמיש, לצד חזון ויצירתיות שיסללו את דרכו של כל ארגון בסביבה תחרותית, במלחמה שאחרי המלחמה.


אבי מוסקל הוא בעל משרד לייעוץ אסטרטגי וניהול משברים "מוסקל.מדיה", לשעבר עיתונאי ועורך חדשות בערוצי הטלוויזיה המרכזיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully