וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעל עסק? הפוקוס שלך חייב להיות עכשיו בדיגיטל

אביב כהן

עודכן לאחרונה: 1.2.2024 / 14:02

בזמן שעסקים רבים מתמוטטים סביבנו, הדיגיטל ממשיך להוכיח את עצמו כאחד הגורמים המשמעותיים שעושים את ההבדל בין כישלון להישרדות ואף להצלחה עסקית. אז איך ניתן לייעל את הפעילות הדיגיטלית ועל מה אסור לוותר?

דיגיטל קידום רשתות חברתיות. AI,
דיגיטל קידום רשתות חברתיות/AI

בתקופות משבר, לאומי או עולמי, המציאות של כולנו משתנה. מרבית המערכות הציבוריות נכנסות למצב חירום על כל נגזרותיו, הכלכלה מתערערת וההתנהגות של כל אחד מאיתנו מגיבה באופן שונה למצב החדש.

מלחמת חרבות-ברזל המחישה את העניין הזה ביתר שאת והפגיעה בעסקים היתה דרמטית וקיצונית כל כך שענפים רבים עדיין לא שבו לפעילות מלאה. בעלי העסקים הבינו שחובה להיכנס לתהליך של 'חזרה לשגרה', גם אם בצורה חלקית, כדי למנוע קריסה של העסק.

עם פתיחת שנת 2024 כבר ברור לכל עסק בישראל שעל מנת להתמודד עם המשבר עליה להיות נוכחת במרחב הדיגיטלי, או טוב יותר, לסגל את היכולת לקיים מסחר אלקטרוני (E-commerce) שיאפשר לאזרחים לצרוך מוצרים ושירותים רלוונטיים גם בלי להגיע פיסית לבית העסק. בעלי חברות שלא הבינו זאת עד כה נאלצו להפנים בדרך הקשה שבמיוחד בתקופות של חוסר ודאות, הדיגיטל הוא חוד החנית של העסק והוא זה שמאפשר להם לשמור על תקשורת שוטפת עם הלקוחות ולהמשיך לספק את סל השירותים שלהם באופן מלא ורציף.

זירת הדיגיטל של החברה

בתור כל זה, עדכון של הנכסים הדיגיטליים והתאמתם למצב בהתאם לצורך הפך קריטי לכל עסק שמעוניין לשדר "עסקים כרגיל":

  • אתר האינטרנט הרשמי - בין אם מדובר באתר סחר או תדמית, יש לכלול הודעה מיוחדת המותאמת למצב המפרטת את פרטי יצירת קשר, שינויים בזמני התגובה ובמערך המשלוחים אם רלוונטי. גם אם כלום השתנה ואתם עובדים כרגיל, המבקרים באתר שלכם לא יודעים את זה ולכן אתם צריכים לתקשר את זה בצורה ברורה, שחור על גבי לבן.
  • רשתות חברתיות - יש לוודא כי מלבד עדכונים שוטפים המופצים ללקוחות הקיימים והפוטנציאליים, מתקיימת תקשורת דו-צדדית הכוללת מענה מהיר ויעיל לפניות המגיעות לחברה. אם אתם חווים מחסור בכוח אדם, דאגו להקים מערך אוטומטי שיתן מענה ראשוני לפניות עד שתתפנו לטפל בהן.
  • כלי שיווק נוספים - אפשרויות מתקדמות כגון דיוור (מייל, סמס, וואצאפ), אוטומציות, פופ-אפים ונוחות הרכישה באתר - חובה שיותאמו למצב, בין אם באמצעות ניסוחים ייעודיים ובין אם בעדכונים ובתדירות גבוהה ובשקיפות מלאה.
  • מערכות ניטור ובקרה - מומלץ לוודא שכל הערכות עובדות בצורה תקינה, שמתקבל חיווי ודיווח שוטף על תקינותם מכלל הצוותים הרלוונטיים בחברה והמענה שניתן ללקוחות ולפניות הדיגיטליות הינו איכותי ומהיר.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

שינוי מיינדסט

משבר מביא עימו אתגרים אך גם הזדמנויות רבות. בקורונה, בזמן שכולנו ישבנו בבית ללא תעסוקה, כמה מהחברות הכי מצליחות היום צמחו מתוך המשבר כאשר הוקמו או הומצאו מחדש, כי הן הבינו שהצרכים של השוק השתנו והצליחו לספק בדיוק את מה שהיה חסר לאנשים באותה תקופה.

זום, אפליקציית שיחות הוידאו שילשה את הכנסותיה בתוך שנה, כך גם שופיפיי ו-אטסי, פלטפורמות אתרי מסחר אלקטרוני. נטפליקס ו-פיי-פאל הכפילו את הכנסותיהן. גם בתחומים שאינם דיגיטליים כמובן יש מנצחות גדולות - חברות התרופות, מודרנה ופייזר שהגדילו את הכנסותיהן פי 10 עם מציאת החיסון למגיפה. כמובן שקיימים ענפים נוספים עם חברות שעשו קפיצה אדירה בזכות זיהוי פוטנציאל - חברות 'עשה זאת בעצמך', חברות משלוחים ומזון מהיר כמו וולט, חברות איקומרס ברחבי העולם ושירותי סטרימיניג שגדלו בצורה פראית.

אתם חושבים שהטריד אותם שאנשים לא יצאו מהבית ולכאורה קנו פחות? יתכן, אבל הם בחרו להתמקד במה שכן עובד, וזה השתלם להם בענק. כך גם במקרה של המלחמה, נסו לחשוב מהם הצרכים הייחודיים לתקופה זו שבאפשרותכם לתת להם מענה, וחפשו את ה-sweet spot בין הירידה היחסית בבזבוזים לבין הצרכים שהשתנו מקצה לקצה.

שיווק ופרסום במצב חירום

כאשר פורצת מלחמה, התחרות בין העסקים מתערערת והצרכים של הלקוחות משתנים. ככלל, הרגלי הצריכה של הלקוחות הפוטנציאליים משתנים, גם בעולם הדיגיטלי ובוודאי בעולם הפיסי. הניסיון מלמד על ירידה של בין 25% ל-35% בהוצאות בכרטיסי אשראי בשבועות הראשונים לכל אירוע קיצון.

מומלץ להיות מוכנים לשנות או להתאים את הפעילות השיווקית למציאות החדשה. תחילה, במסרים כתובים ובעיצוב ובהמשך, במידת הצורך, בשינוי המוצרים, המחירון, השיטות התשלום והכלים הדיגיטליים בהם החברה עושה שימוש.

לדוגמא, אם אתם נותני שירותים, הציעו עסקאות בתשלומים במקום בתשלום יחיד. אם בבעלותכם חנות במרכז מסחרי גדול כמו קניון, הציעו שירות משלוחים עד הבית. אם הלקוחות שלכם הם עסקים (B2B) נסו להציע שיתופי פעולה או עסקאות 'ברטר' בהן שני הצדדים מרוויחים.

יש יועצים פיננסיים שיגידו שלעיתים כדאי לשמור על תפעול שוטף של העסק גם בתמורה לשחיקה באחוזי הרווחיות או הפסד מינימלי שיימנע הפסד גדול יותר.

בנוסף, כדאי לשקול את האפשרויות השונות בהתאם למצב המשבר והאווירה בציבור ולהבין כיצד ניתן לשפר את הביצועים בצורה הכי יעילה. ייתכן ויעלה הצורך לשנות את הגישה לפרסום ולשיווק ולהתמקד בכלים דיגיטליים שמספקים תוצאות מהירות ויעילות. בחירה של פלטפורמות אחרות, שינוי עצימות הפעילות, דיוור ישיר, עיצובים יצירתיים וניהול מוגבר של הפעילות ברשתות החברתיות יכולים להיות כלים חשובים בתקופות כאלה.

עת משבר היא גם עת להשכמה

רבות דובר על השינויים שהדיגיטל והחדשנות הביאו לחיינו. ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום מתרחשות בתדירות גבוהה כל כך, שלעיתים אנו מצויים בתחושה של 'פספוס' או חוסר הספק להיצמד לחזית העשייה בתחום.

תקופת משבר כמו מלחמה, בה באופן טבעי מורגשת דעיכה בקרב העסקים בכלל התחומים, יכולה לשמש גם כהזדמנות לחדד ולשפר את העסק הדיגיטלי הקיים. עצירה מהפעילות השוטפת המוגברת לטובת בחינה של כלל הביצועים הדיגיטליים של החבר, בחינת התפקוד של משרד הפרסום הדיגיטלי וניתוח ביצועי הפלטפורמות השונות, עשויים להסתיים במסקנות חדשות שיעצבו את האסטרטגיה השיווקית של החברה.

לא מן הנמנע לאמץ טרנדים עולמיים ולהכיל אותם בעסק הקיים, כדי לייעל ולשדרג את הביצועים: הכנסת כלי AI למערך השיווק, פרסונליזציה בזמן אמת, התערבות והשתתפות פעילה בשיח מותגי ברשת, שימוש במשפיענים וחזרה לשימוש בקהילות לטובת שדרוג עולמות המסחר האלקטרוני ברשתות החברתיות, יכולים כולם להיות גורמי צמיחה גם במציאות הנוכחית.

לסיכום,

בכל משבר טמונה הזדמנות לצמיחה ולהצלחה. תנו לאנשי השיווק שלכם מרחב תמרון, עקבו אחר עסקים אחרים ולמדו על דרכי ההתמודדות שלהם, ובנו תוכנית פעולה למשבר הבא, בתקווה שהוא לא מחכה מעבר לפינה.

זוהי קריאה לכל בעלי עסקים, בכל גודל שהוא, לרבות בעלי התפקידים האמונים על השיווק והדיגיטל בארגון: כל עוד המלחמה נמשכת, ההתמודדות עם האתגרי התקופה רק תהפוך קשה יותר. נסו למצוא את ההזדמנויות שיש במצב ולהיערך לכל תרחיש, כולם גם שינוי מהותי בפעילות ומטרות העסק. עליכם להיות גמישים ולהיות מוכנים להפוך את עורכם אם צריך, כדי להתאים למציאות החדשה בצורה מקצועית ויעילה.



אביב כהן, הוא יועץ ואסטרטג דיגיטלי ובעלים של משרד הפרסום הדיגיטלי Vision, מלווה עסקים בתהליכי הקמה ויצירת אסטרטגיה שיווקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully