וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם AI מסוגל להזיז את המחט במחלקות השיווק? זה תלוי בכם

ארז רז ויוני אבנר

עודכן לאחרונה: 11.7.2024 / 12:47

לאחרונה הפך ה-AI למרכיב חיוני כמעט בכל קמפיין שיווקי, אך כמו בתחומים אחרים, מדובר בתופעה חדשה שעדיין מצריכה מנה גדושה של ניסוי וטעיה. אז איך רותמים את כלי ה-AI למאמצי השיווק מבלי לפגוע באותנטיות של המותג, ואילו פעולות כבר לא דורשות אנשי מקצוע?

כל אחד יכול להשתמש ב-AI, אבל להפיק תוצרים איכותיים ושימושיים? זו כבר אמנות.. Freepik, עיבוד תמונה
כל אחד יכול להשתמש ב-AI, אבל להפיק תוצרים איכותיים ושימושיים? זו כבר אמנות./עיבוד תמונה, Freepik

בשנתיים האחרונות, מנועי בינה מלאכותית ובראשם ChatGPT הפכו לעורכי התוכן והמנטורים המקצועיים המובילים בעולם, שמלווים עובדים וצוותים מכל התחומים בתהליכי מחקר, סיעור מוחות, גיבוש דאטה, יצירת תוכן ועוד. במחלקות השיווק והסושיאל נעשה בו שימוש לביצוע מחקרי שוק, איתור מתחרים ופילוח קהלים, ובמחלקות הדיגיטל לביצוע אנליזות מתקדמות יותר בעולמות הקמפיינים הדיגיטליים.

משכך, כל העיסוק בשאלה האם או למה כדאי לאמץ בינה מלאכותית מיותר לחלוטין. במקום זה, השאלה שיש לדון בה היא אילו כלי AI יניבו את התוצאה הטובה ביותר, בהשקעת הזמן והמשאבים המעטה ביותר, ואיך נעשה בהם שימוש נכון וחכם?

לא כל הצ'אטבוטים נולדו שווים

למרות שקיימים מתחרים רבים, מספר תכונות ייחודיות שאולי לא ידעתם עליהן מבדילות את ChatGPT ומעניקות לו יתרון תחרותי על יתר מחוללי התוכן. הבולטת שבהן היא תכונת ה-Customize ChatGPT שנמצאת בהגדרות המערכת, ומאפשרת לערוך הכרות מקדימה עם הצ'אט, שתשמש אותו בכל האינטראקציות עם המשתמש. לדוגמה, אפשר לכתוב לו: "אני מנהל קריאייטיב בסוכנות פרסום; תפקידי ליצור פוסטים קצרים ומעוררי עניין עבור לקוחותיי מתחומים שונים בתעשיית ההייטק". הנחיה זו תשמש כבסיס לכל התוצרים שתקבלו ממנו מעתה והלאה, אלא אם תורו לו אחרת.

ואם עוד לא הכרתם את התוספים של GPT, תתכוננו להפתעה. מדובר בצ'טבוטים שעברו fine tuning, בהם ניתן להשתמש עבור הקהל הרחב או בסביבת העבודה הפנים ארגונית. ניתן לחקור את ה-GPTs הציבוריים המכילים מיומנויות ומידע ספציפי שמעניין אתכם, או לבנות GPTs פרטיים הכוללים מידע שימושי עבורכם. לדוגמא, תוסף ייעודי לכתיבת תסריטים, תוסף לכתיבת תוכן עמוד מוצר באמזון ועוד.

עם כל הטוב הזה בא חיסרון שבולט במיוחד במחוזותינו: שליטתו המוגבלת ChatGPT-4 בעברית. נכון, הוא מסוגל להבין ואף לענות בעברית, אך הניסוחים שלו נוטים להיות מסורבלים, מעורפלים וכלליים מאוד. לכן מומלץ לנסות גם מערכות מתחרות כמו Gemini ו- Claude, גם אם על פניו הן נראות מתקדמות פחות.

עם הזמן, יתכן שתגלו שבוט מסויים מתאים יותר לניסוח מיילים ואילו בוט אחר יצטיין בסיכום מאמרים. חשוב להתנסות במגוון הכלים כי כל מערכת כזאת היא עולם ומלואו, ולכל אחת מהן יתרונות וחסרונות משלה.

ארז רז.. יגל קוממי,
ארז רז./יגל קוממי
יוני אבנר.. יח"צ,
יוני אבנר./יח"צ

אל תתפתו לכל השקה של מערכת חדשה

ודאי שמתם לב לנטייה של השוק לייצר הרבה רעש תקשורתי סביב כניסתן של מערכות AI חדשות לשוק. כל חברה מצהירה שהיא המציאה את "הדבר הבא", אולם רק מעטים עומדים בהבטחה הזו. כל היתר לא מחדשים כמעט דבר, אלא מציעים וריאציה יקרה של כלי שכבר קיים ובחלק מהמקרים אף ניתן להורדה בחינם. אז לפני שאתם נרשמים לפלטפורמה או תוכנה חדשה, בדקו אם קיימת גרסה חינמית, מורחבת או משופרת, ונסו אותה. יתכן שתגלו שזה מספיק ואין לכם צורך בכלים בתשלום.

נצלו את הכלים החינמיים כל עוד אפשר

נכון להיום, תוכנות AI רבות מוצעות בחינם, מכמה סיבות. ראשית, הרבה מהן עדיין נמצאות בשלבי פיתוח המוצר והן צריכות פעילות של משתמשים על מנת שיוכלו ללמוד ממנה ולהפיק תובנות. במקביל, הן נמצאות בשלב של "חינוך השוק", שמטרתו היא להרגיל את הקהל לפתרונות החדשים באמצעות התנסות ישירה. מהסיבות האלה, כלים רבים מוצעים היום בחינם וסביר מאוד להניח שזה לא ישאר ככה, לכן מומלץ לנצל את המומנטום ולהתנסות בהם כבר עכשיו.

אל תוותרו על המגע האנושי

אין ספק שה-AI יודע לייצר חומר גלם טוב לתוכן, אבל אסור להתייחס לתוצרים שלו כסופיים. תמיד נדרשת יד אדם יצירתית, כדי לעבד את תוצרי המערכת ולהפוך אותם לתכנים איכותיים, אותנטיים ואנושיים. מאוד קל היום לזהות תכנים שנוצרו על ידי ChatGPT, בין אם בסגנון הגנרי, או במילות התואר והפועל החוזרות על עצמן לאורך הטקסט.

בהקשר של נתונים אינפורמטיביים כמו ציטוטים, עובדות היסטוריות וידיעות חדשותיות, כלי ה-AI עלולים להעביר מידע שגוי ובלתי אמין. חשוב מאוד להצליב את המידע מול מקורות מהימנים אחרים, ולהתייחס למידע שהוא מציג בערבון מוגבל.

לעולם אל תסמכו עליהם בעיניים עצומות. לעיתים המערכות יבצעו עבורכם 50 אחוז מהעבודה או אף יותר, אבל הן לעולם לא יחסכו מכם את הצורך בטאץ' אישי אנושי. השתמשו בתוצרים בחכמה ואל תתנו להם להיות הסיבה לנטישת עוקבים ולקוחות.

אז איזה עוד דברים אפשר לעשות היום עם AI כדי להעצים את מערך השיווק, מה הכלים המומלצים לשם כך, ואילו מקצועות הם הולכים להחליף? הנה סקירה קצרה של המגמות המובילות.

מעצבים גרפיים? כדאי שתתקדמו

זה כבר מספר שנים שמעצבים גרפיים מהדור הישן מתמודדים עם תחרות קשה מול הטכנולוגיה ונאלצים לסגל מיומנויות חדשות על מנת להישאר רלוונטיים. עם תבניות מוכנות מראש ליצירת תמונות, סרטונים, מצגות, פוסטרים, מסמכים, פוסטים לרשתות חברתיות ועוד, תכנת CANVA מאפשרת גם לאנשים ללא רקע בתחום ליצור עיצובים מושכים ומושקעים במהירות שיא ובעלות מינימלית.

לאחרונה השיקה החברה מספר תוספים המאפשרים ליצור ויזואליה באמצעות AI, לערוך גרפיקה קיימת, למחוק אובייקטים ורקעים או להוסיף חדשים, להרחיב תמונות, ולהתאים את העיצוב שלכם למגוון פלטפורמות (סושיאל ואחרות) בלחיצת כפתור. בכך קאנבה שיבשה לחלוטין את שוק העיצוב הגרפי והצריכה גרפיקאים לחשב מסלול מחדש. תהליך דומה צפוי להתחולל גם בענפים נוספים בעקבות מהפכת ה-AI.

אמנות מלאכותית - הדור הבא

DALL-E החינמית, גם היא מבית OpenAI, משתמשת בכ-12 מיליארד פרמטרים כדי לפרש קלט טקסטואלי משפה טבעית וליצור תמונות בהתאם. היא יכולה ליצור דימויים של חפצים ריאליסטיים וגם של חפצים שאינם קיימים במציאות. ייחודה בכך שהיא מסוגלת לייצר אותם על בסיס הנחיות בשפה טבעית, וליצור דימויים במגוון סגנונות, מתמונות פוטוריאליסטיות ועד לציורים ואימוג'ים. כמו כן, היא מסוגלת לבצע מניפולציות ולסדר מחדש אובייקטים בתמונות, ולמקם במקום הנכון אלמנטים עיצוביים גם ללא הוראה מפורשת.

אחד החסרונות הבולטים של DALL-E הוא שלעיתים התמונות יוצאות גנריות, משוכפלות או לא מדויקות בהשוואה להנחיה שנתתם. במקרים כאלו נסו לעבור לתוכנת Midjourney שמצליחה להישאר נאמנה למקור ולהנחיות שלכם.

קריינים ומגישים - כבר לא רלוונטיים

ElevenLabs מאפשרת ליצור קריינות מקצועית שמעניקה חיים חדשים לטקסט, בניואנסים הקטנים ביותר. למשל, ניתן להנחות את התוכנה לשלב בקריינות אלמנטים של צחוק, פאוזה בדיבור או אפקטים של סאונד ורעשי רקע המלווים את הקריינות.

תכנות כמו Synthesia ו-D-ID הישראלית יעשו את אותו הדבר בוידאו, עם אוואטרים שיחתיים דמוי-אנושיים שניתן להתאים אישית למגוון שפות וקהלים, והם יענו על שאלות בוידאו או בזמן אמת.

כל אחד יכול ליצור מוזיקה - כבר לא קלישאה

בעידן ה-AI, כל אחד יכול ליצור מוזיקה בקלות. Suno ו-Udio הן שתי פלטפורמות ליצירת שירים, שאינן מצריכות שום ידע מוזיקלי. כל שעליכם לעשות זה לבחור מילים וז'אנר, ויש לכם שיר מההתחלה עד הסוף. זה אולי לא יזכה אתכם בגראמי, אבל זה בהחלט יכול להיות שימושי כשרוצים לאחל ללקוחות חג שמח בדרך יצירתית. עזבו את הברכות הגנריות - פשוט כתבו להם שיר!

נציין ששתי החברות מתמודדות בימים אלה עם תביעות ענק בגין הפרת זכויות יוצרים, מה שכנראה אומר שבעתיד הקרוב נראה שינוי מהותי באופן בו הן פועלות. בואו נקווה שהן ישרדו את זה.

חשיבה ביקורתית - המפתח לעבודה עם AI

בכל הנוגע לשיווק, חשוב להתייחס ל-AI ככלי תומך אך לא ככלי יצרני. מדובר אמנם במערכות בעלות רמת אפקטיביות גבוהה ביותר כשזה נוגע לפעולות רפטטיביות כמו כתיבת קוד, המרת נתונים או עריכת תכנים שיווקיים, אך הן עדיין לוקות בחסר בהיבטים אנושיים וקריאטיביים, ומתקשות בהבנת התקשורת האנושית והבינאישית בהקשריה השונים.

מהסיבות האלה, קל יותר לפתח ולשווק אפליקציה חדשה באמצעות AI מאשר, למשל, לכתוב איתה ספר. עם זאת, מי שישכיל לעבוד עם ה-AI בצורה חכמה ופרגמטית לא רק שלא יוחלף על ידי הטכנולוגיה אלא יזכה להוביל ולעצב בדמותו את האבולוציה של המקצוע.



ארז רז הוא מייסד ומנכ"ל משותף של חברת אקסטרה מייל.
יוני אבנר הוא מנהל צוות סושיאל וראש תחום GenAI באקסטרה מייל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully