וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת עקב: התרבות הארגונית כבסיס להצלחה

אבי צדקה

3.8.2023 / 13:47

רגע לפני פרישתו הסופית, משה נואם על יסודות הגמול והעונש ביחס לחטאי עם ישראל במדבר, וחושף את הבסיס לתרבות הארגונית של העם, שהיא עמוד השדרה של כל ארגון מצליח

ריבלין לחברי הכנסת: חובה להכריע במחלוקות הכואבות, עליכם לגלות מנהיגות 06.04.21/צילום: ערוץ הכנסת

הנאום של משה מעלה מספר תובנות הניתנות ליישם בתרבות הארגונית - אותו סט ערכים, כללים ואמונות שמעצב את התנהגות העובדים, משפיע על אסטרטגיות עסקיות, ומגדיר את זהות ומיתוג החברה.

בנאומו, משה מזכיר לבני ישראל את כל מה שאלוהים עשה בשבילם ואת כברת הדרך שעברו, ומדגיש כי ציות והקפדה על עשרת הדיברות ושאר המצוות יביאו לשגשוג והצלחה.

וְזָֽכַרְתָּ֣ אֶת־כָּל־הַדֶּ֗רֶךְ אֲשֶׁ֨ר הוֹלִֽיכְךָ֜ יְהֹוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ זֶ֛ה אַרְבָּעִ֥ים שָׁנָ֖ה בַּמִּדְבָּ֑ר לְמַ֨עַן עַנֹּֽתְךָ֜ לְנַסֹּֽתְךָ֗ לָדַ֜עַת אֶת־אֲשֶׁ֧ר בִּלְבָֽבְךָ֛ הֲתִשְׁמֹ֥ר מִצְו‍ֹתָ֖יו (כתיב מצותו) אִם־לֹֽא:

השכר והעונש: איך מתגמלים עובדים ומה לא מקובל מבחינת הארגון

אחד הנושאים העיקריים בפרשת עקב הוא מושג השכר והעונש על בסיס מעשים. משה מסביר שאם בני ישראל יצייתו לחוקים, הם יזכו לברכות, אבל אם לא יצייתו, יהיו לכך השלכות קשות.

וַיְעַנְּךָ֘ וַיַּרְעִבֶ֒ךָ֒ וַיַּֽאֲכִֽלְךָ֤ אֶת־הַמָּן֙ אֲשֶׁ֣ר לֹֽא־יָדַ֔עְתָּ וְלֹ֥א יָֽדְע֖וּן אֲבֹתֶ֑יךָ לְמַ֣עַן הוֹדִֽיעֲךָ֗ כִּ֠י לֹ֣א עַל־הַלֶּ֤חֶם לְבַדּוֹ֙ יִֽחְיֶ֣ה הָֽאָדָ֔ם כִּ֛י עַל־כָּל־מוֹצָ֥א פִֽי־יְהֹוָ֖ה יִֽחְיֶ֥ה הָֽאָדָֽם: הִשָּׁ֣מֶר לְךָ֔ פֶּן־תִּשְׁכַּ֖ח אֶת־יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֑יךָ לְבִלְתִּ֨י שְׁמֹ֤ר מִצְו‍ֹתָיו֙ וּמִשְׁפָּטָ֣יו וְחֻקֹּתָ֔יו אֲשֶׁ֛ר אָֽנֹכִ֥י מְצַוְּךָ֖ הַיּֽוֹם:

תפיסה זו משקפת את מהות התרבות הארגונית שבה פעולות העובדים מתיישבות עם ערכי החברה ויעדיה. במסגרת ארגונית, מי שדבק בתרבות החברה מתוגמל בקידום, הכרה, ושביעות רצון בעבודה, בעוד שמי שלא מתיישר עם התרבות עלול למצוא את עצמו לא בא לידי ביטוי, לא מתקדם ואפילו נזרק מחוץ לארגון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

חוק וסדר הכרחיים להצלחה ארוכת טווח

התרבות הארגונית משפיעה על הכל, החל מתהליכי קבלת החלטות ועד למעורבות עובדים ושירות לקוחות. תרבות ארגונית חזקה מטפחת אחדות ותחושת שייכות, ומניעה עובדים לעשות מעל ומעבר, בעוד שתרבות ארגונית חלשה עלולה להוביל לבלבול, מורל נמוך וחוסר כיוון.

מחקרים מראים שחברות בעלות תרבות ארגונית ברורה נוטות להשיג ביצועים פיננסיים גבוהים יותר ושביעות רצון גדולה יותר אצל הלקוחות. על פי מחקר של Bain & Company, לחברות שיש להן תרבות ארגונית מוגדרת וחזקה יש סיכוי גבוה פי 5 להגיע לביצועים גבוהים יותר מבחינת תפוקה כללית.

כל זה בא לידי ביטוי באופן שבו עובדים מתקשרים, עובדים יחד על פרויקטים ותומכים זה בזה. הם עשויים לקיים מפגשי סיעור מוחות, לחלוק רעיונות ולשתף פעולה ביישום שינויים. כתוצאה מכך, כאשר החברה צריכה לייעל את התהליכים שלה, יש סיכוי גבוה יותר שהעובדים יעבדו יחד כדי לזהות תחומים לשיפור ולמצוא פתרונות.

בנוסף, כיוון שתרבות החברה מעריכה עבודת צוות ושיתוף פעולה, סביר יותר שהעובדים יהיו פתוחים למשוב וקשובים לשינויים. הם מבינים שאופטימיזציה של תהליכים היא מאמץ צוות ואין בה כדי להוכיח או להאשים עובד כזה או אחר. הם מוכנים לעבוד יחד כדי להשיג את התוצאות הרצויות.

כך, מעצם קיומה, תרבות ארגונית חזקה יכולה לעזור לייעל את תהליכי החברה ולקדם שיתופי פעולה, תקשורת ותחושת מטרה משותפת. כאשר עובדים מיושרים סביב מערכת משותפת של ערכים והתנהגויות, סביר יותר שהם יעבדו יחד ביעילות, מה שיכול להוביל לתוצאות טובות יותר ולארגון יעיל יותר.

זכור מאין באת

ידוְרָ֖ם לְבָבֶ֑ךָ וְשָֽׁכַחְתָּ֙ אֶת־יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ הַמּוֹצִֽיאֲךָ֛ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֥ית עֲבָדִֽים:

משה מזהיר את בני ישראל שמא יהפכו שאננים כשיגיעו לאזור הנוחות החומרי, וישכחו את הרוח. בעולם הארגוני, זוהי תזכורת להמשיך להתחדש ולא להיתקע במקום, גם כשהכל עובד כמו שצריך, ולהכיר בעבודה הקשה ובתרומה של כל העובדים, במיוחד בתקופות של הצלחה.

המסר העסקי של פרשת עקב

התרבות הארגונית היא מרכיב חיוני שמשפיע על הביצועים, שביעות הרצון של העובדים, מיתוג המעסיק וההצלחה העסקית הכוללת. פרשת עקב מספקת שיעורים חשובים לעולם התאגיד, כמו העקרונות לפיהם מתבצע קידום העובדים בחברה, מה מקובל ומה לא מקובל. עקרונות כמו הכרת תודה וענווה הם כולם חלק בלתי נפרד מביסוס תרבות ארגונית חזקה ועל ידי שילוב עקרונות אלו, חברות יכולות ליצור תרבות שמקדמת צמיחה, אחדות והצלחה.


אבי צדקה מנכ"ל חברת דוקטור לינקדאין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully