וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנטים, מחפשים עבודה? התחרות על הטאלנטים מתחילה כבר באקדמיה

עודכן לאחרונה: 12.9.2023 / 14:10

המציאות בשוק העבודה הפכה את משרות הסטודנט לסחורה חמה גם מצד הסטודנטים שמחפשים מקפצה מקצועית ראשונה וגם מצד המעסיקים שמחפשים טאלנטים וכוח אדם איכותי בשלב מוקדם. סקר של דרושים IL מבית יד2 מציג נתונים חדשים על משרות הסטודנטים וקובע: מלצרות זה פאסה

מי אמר ששנת לימודים צריכה להתחיל באוקטובר?. Unsplash
משרות המאפשרות גמישות בתקופות מבחנים הן אידיאליות עבור סטודנטים שמחפשים להתקדם בקריירה בעודם בלימודים/Unsplash

לחיים קצב מהיר, בדיוק כפי ששוק העבודה אינו מפסיק להשתנות, כך גם עולם האקדמיה משתנה ומתאים את עצמו למציאות חיינו בכל פעם מחדש. היום, מעטים הסטודנטים שיכולים להרשות לעצמם בתקופת הלימודים באוניברסיטאות ובמכללות השונות להקדיש עצמם אך ורק ללימודים, ועל כן סקטור משרות הסטודנט הופך להיות משמעותי מאוד בשוק העבודה.

הגדילה בכמות משרות הסטודנט יושבת על שתי תובנות מרכזיות, שהופכות זרז לסטודנטים להיכנס למעגל העבודה. הראשונה היא יוקר המחייה והמציאות הכלכלית בישראל, שלא מאפשרים להתקיים ללא הכנסה קבועה ומכובדת, ועל כן סטודנטים במקצועות רבים, שבעבר אולי היו בוחרים להמעיט בעבודה ולהתרכז יותר בלימודים, מוצאים עצמם עובדים במקביל ללימודים במשרה חלקית ואפילו במשרה מלאה.

הסיבה השניה, החשובה לא פחות, היא ההבנה כי שוק העבודה הישראלי מלא בעובדים טובים בשלל המקצועות הקיימים, והיום צעירים וצעירות לא יכולים להרשות לעצמם לצאת לשוק העבודה בסיום התואר כשהם חסרי ניסיון תעסוקתי רלוונטי. גם במקצועות נחשקים דוגמת מדעי המחשב ומקצועות הנדסיים למיניהם, ללא ניסיון מוכח בשוק העבודה קשה יהיה בסוף הלימודים לזכות במשרה מלאה במקומות עבודה איכותיים.

באתר המשרות דרושים IL מבית יד2, ריכזו מספר נתונים על משרות הסטודנט הקיימות באתר, ומצאו תובנות מעניינות על מה שקורה השנה בגזרת המשרות לסטודנטים.

העבודה ההיברידית כאוויר לנשימה לסטודנטים

בדרושים IL בחנו גם את פופולריות המשרות לפי היקף המשרה, ומצאו כי בקיץ, סטודנטים רבים מחפשים עבודות זמניות רק לחודשי הקיץ, ועל כן הביקוש למשרות אלו עולה פי 2.23 מאשר בתקופה המקבילה בחורף. אנו רואים כי בקיץ הביקוש למשרות מלאות עולה פי 1.2 אל מול משרות חלקיות.

הנתון המעניין ביותר שעולה מתוך הבדיקה הוא העלייה המשמעותית גם בהיצע וגם בביקוש למשרות מהבית ומשרות היברידיות, בהן הסטודנטים לא נדרשים להגיע פיזית למקום העבודה, ויכולים לעבוד במשרה מלאה מהבית ואפילו ישירות מהקמפוס. הנתונים מראים עלייה של פי 6.9 בהיצע המשרות מהבית, ופי 5.9 בביקוש של מחפשי המשרה לעבודה מהבית.

"מתכונת העבודה ההיברידית מאפשרת לי להיות בכמה מקומות בו זמנית, אני יכול לנהל את הזמן שלי ולעבוד מכל מקום, באופן שבו התואר אינו מפריע לי לקדם את הקריירה המקצועית, במקביל ללימודים" מספר אדם, סטודנט שנה ג' באוניברסיטת תל אביב.

רונית קופר, יועצת ארגונית ומנטורית קריירה מטעם דרושים IL מאמינה כי הסטודנטים חייבים להתאים עצמם לשינויים של שוק העבודה: "בעידן הנוכחי של הגם וגם ברור לנו שחשוב לנו המימד ההוליסטי של איזון בית עבודה בבחירת מקום העבודה הבא שלנו. שאנו עושים קריירה, עלינו להבין שכדאי שהבחירה שלנו תהיה מדויקת, עליה להשתלב בהלימה עם שאר הדברים שאנו עושים בחיים. "

לדבריה, "כסטודנטים, מאוד חשוב כבר מהשנה השנייה של התואר לשלב עבודה בתחום. גם לרכישת ניסיון מקצועי משמעותי להמשך הדרך וגם על מנת להבין אם זה מה שאנחנו באמת רוצים לעשות. יש הרבה משרות סטודנט בארגונים גדולים שאחר כך יהיה קשה להיכנס לעבודה בהם וזו הזדמנות שלא הייתי ממליצה לוותר עליה. מאוד חשובה הבחירה במקום העבודה הראשון. ככל שהוא יהיה בתחום אותו אתם לומדים, זה יביא לכם ערך עצום להמשך הדרך ויכול לפתוח לכם דלתות לאחרי התואר להשתלבות בתעשייה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

למרות שהסטודנטים יוצאים לחופש, היצע המשרות יורד בחודשי הקיץ

בדרושים IL מצאו כי בין החודשים מאי לאוגוסט, בהם הסטודנטים יוצאים לחופשת הקיץ והביקוש למציאת עבודה עולה, כמות המשרות המוצעות לסטודנטים בתחומים כגון משאבי אנוש, הייטק, כספים, שוק ההון, הדרכה, הוראה, שמירה ואבטחה, יורדת אל מול חודשי החורף.

כך למשל, במקצועות ההייטק ישנה קפיצה בחודשי הקיץ פי 2.3 בכמות קורות החיים שנשלחו אל מול התקופה המקבילה בחודשי החורף (ינואר - אפריל), זאת אל מול ירידה של 50% בכמות המשרות הקיימות.

בחודשי החורף, אפשר לראות שהיצע משרות הסטודנט גדל ולעיתים על עולה על הביקוש, שיורד באופן טבעי עם התקדמות שנת הלימודים. כך למשל, נמצא כי ישנן יותר משרות מוצעות בתחום האדמיניסטרציה מאשר סטודנטים המבקשים להתמיין לתפקידים אלו.

טל שוכמכר, מנהלת משאבי אנוש בחברת KMS Lighthouses: לא פעם אני נתקלת בסטודנטים מלאי מוטיבציה המעוניינים להשתלב בתעשיית ההייטק אך מוגבלים בזמינות. בתור מי שבעצמה החלה את דרכה בארגון במשרת סטודנט, אנחנו מגייסים סטודנטים ומשלבים אותם במשרות שונות בחברה".

לדבריה, "פתיחת משרות המותאמות לעובדים סטודנטים הייתה מהלך שהגיע עם מערך יתרונות ואתגרים משלו. הסטודנט מרוויח הזדמנות תעסוקה וניסיון יקר, והחברה מרוויחה עובד מסור, שמוכן לכל משימה ויוכל לגדול ולהשתלב בעתיד בארגון במשרות נוספות. עובדים סטודנטים מביאים נקודות מבט חדשות ודחף חזק ללמוד ולהסתגל. ההתלהבות שלהם מובילה לרוב לפתרונות חדשניים ולנכונות לאמץ טכנולוגיות חדשות".

וכמובן שיש גם אתגרים, לדברי שומכר, "זמן ההכשרה לעיתים עשוי להפוך ארוך מהרגיל, לדרוש זמן ומאמץ נוספים מבחינת הדרכה ופיקוח. לוחות הזמנים שלהם עשויים להיות פחות גמישים בגלל התחייבויות אקדמיות, אך כאשר מסיימים את לימודיהם ומרחיבים את המשרה למלאה ניתן לקטוף את הפירות וליהנות מהעבודה הקשה. יצירת האיזון הנכון בין ניצול הפוטנציאל של עובדים סטודנטים לבין התאמה לצרכים הייחודיים שלהם היא המפתח לתוכנית תעסוקה מוצלחת."

שגוגל תממן לכם את התואר? אפשרי בהחלט

אבי שניר, מנכ"ל חברת Elevation שעוסקת בהכשרות פנים ארגוניות לחברות וארגונים, עוסק רבות בהעסקת והכשרת סטודנטים במקצועות טכנולוגיים: "המרוץ אחר טאלנטים בשנים האחרונות הביא יותר ויותר חברות לפתוח משרות סטודנט ולשלב אותם בעבודה כבר בשנים האחרונות לתואר, ועל כן סטודנטים במשרות טכנולוגיות זוכים להזדמנויות ייחודיות שלא כל הסטודנטים זוכים להן. לא מדובר בניסיון למצוא כוח אדם זול, אלא בניסיון למשוך אותם בשלב מוקדם מתוך הנחה שחלקם הגדול ישארו גם לאחר סיום לימודיהם".

לדברי שניר, "מצב זה מאפשר לסטודנט להתנסות במה שצריך בעולם האמיתי, מאפשר לו לצבור ניסיון וכמובן גם מכלכל אותו בכבוד בזמן הלימודים. החברה מצידה נחשפת ליכולות האמיתיות של המועמד משלב מוקדם ויכולה לבחון את התאמתו המקצועית והאישית לחברה. לעיתים אי השתלבות של סטודנטים בסיום הלימודים בחברה גורר הרמות גבה מצד מעסיקים פוטנציאליים ושאילת שאלות, אבל בסה"כ מדובר בתופעה סופר חיובית. למעשה, התחרות על ה"אליטה" של הסטודנטים הטכנולוגיים היא עצומה - החברות מחזרות אחריהם בתוך הקמפוסים, וחברות שונות אפילו מעניקות מלגות לימוד ומממנות את הסטודנטים בזמן הזה. ניתן למצוא דוגמאות למלגות סטודנטים בחברות מובילות כמו גוגל, מאנדיי, אנבידיה, וויקס ועוד רבות. "

אז איך תמצאו משרת סטודנט שהיא מקפצת קריירה?

בבחירת מקום עבודה לצד הלימודים, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  • באיזה מודל תרצו לעבוד כסטודנטים? שכירים? עצמאיים?
  • האם אתם רוצים לעבוד במודל עבודה היברידי ואם כן, כמה ימי משרד אל מול כמה זמן עבודה מהבית?
  • מהם גבולות הגזרה שלכם מצד הלימודים? כמה ימים ושעות אתם באמת יכולים לעבוד והאם מקום העבודה מאפשר זאת?
  • האם זה מקום שיש בו גם הזדמנות להתקדם לאחר התואר ואם כן, עד לאן אפשר להגיע?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully