וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא בעידן של קיטוב - הקהילות הדיגיטליות מגבירות את הסולידריות החברתית

ד"ר עומר קינן

עודכן לאחרונה: 14.7.2024 / 13:51

בזמן שהרשתות החברתיות מואשמות בפגיעה בדמוקרטיה, דווקא שם צומחות הקהילות הדיגיטליות החזקות והמשפיעות ביותר, שמגבירות את הערבות ההדדית ומחזקות את תחושת האחדות בחברה

מאז ה-7 באוקטובר, אנו עדים לשינוי משמעותי באופן שבו אזרחים רבים תופסים את תפקידם בחברה. תחושת הצורך לקחת אחריות על גורלם וגורל סביבתם הובילה להתגבשות של יוזמות אזרחיות רבות שצצו מהרגע להרגע. קהילות דיגיטליות קיימות, כמו קהילות שכונתיות, קהילות הורים, קהילות יזמים, קהילות בריאות, קהילות מקצועיות וקהילות מחאה, היו וממשיכות להיות תשתית חיונית להתארגנות מהירה ויעילה של מאמצי סיוע.

כבר ב-7 באוקטובר, תוך שעות ספורות בלבד, קהילות דיגיטליות אלה ונוספות התגייסו ושינו את אופיין כדי לספק מענה לצרכים דחופים שהתעוררו. דוגמה בולטת לכך הייתה החמ"ל האזרחי של "אחים לנשק", שפעיליו איפשרו ויסות של תרומות דם לפי סוג ואזור גיאוגרפי, ארגנו חלוקה והסעות של סלי מזון, ויזמו פעילויות נוספות שהתבססו על שיח אינטרנטי בתוך קהילות נושא אשר שיתפו פעולה ביניהן.

הם לא פעלו לבדם. כמעט בכל עיר בישראל קמו חמ"לים אזרחיים שנשענו על שיח אינטרנטי שאפשר חלוקת עבודה יעילה ובמידה מסוימת תחושת מסוגלות ותקווה אל מול האסון הנורא והשלכותיו.

עוד קודם לכן, במהלך הגל הראשון של מגפת הקורונה, קהילות דיגיטליות שימשו כמקור מרכזי לעזרה הדדית והצפת צרכים שהיו רחוקים מעין התקשורת, כפי שמלמד מחקר משנת 2023 שהייתי שותף לו. השיח הסיפורי-חוויתי ממקור ראשון של חברי הקהילות שימש נדבך משמעותי להבנת מציאות חייהם בראשית הקורונה. ואכן אזרחים סייעו זה לזו על ידי פרקטיקות של הרגעה עצמית, תרגול מדיטציה בזום, איסוף והובלה של משלוחי מזון לאוכלוסייה מבוגרת, הצפה של בעיות בריאותיות בדגש על בעיות שינה ואף התראה בפני הרשויות אודות מקרים של אלימות במשפחה.

לא כל קבוצת פייסבוק היא קהילה דיגיטלית

רבים שואלים מהי בעצם קהילה דיגיטלית ובכלל מהי קהילה? לא כל קבוצת פייסבוק או כנס בוגרים עונה להגדרה. קהילה דיגיטלית היא מרחב להסדרה ופיתוח מערכות יחסים בסביבות דיגיטליות ופיזיות, שבו המשתתפים באים לידי ביטוי, יוצרים ידע ושפה משותפים ומגשימים מטרות מגוונות. לעיתים קרובות הקהילות רוויות במחלוקות ושיח בעצימות רגשית גבוהה הנובעים מן הקרבה הרגשית של המשתתפים כלפי הנושא הנדון.

בשנים האחרונות קהילות אלו קיימות בארגונים, רשויות מקומיות, במגזר הפרטי וכאמור בקרב האזרחים עצמם. כדוגמה לכך, בשנה שעברה, ארגון ג'וינט ישראל והמחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר קיימו מעבדת חדשנות ובה סוגיות חברתיות המעסיקות את הארגון נבחנו על בסיס השיח המקוון שחברי קהילות דיגיטליות ניהלו.

קהילות דיגיטליות משמשות גם סוכנויות שיווק דיגיטלי בהן המשווקים פועלים כדי לפתח יחסים הדדיים יותר עם קהל הצרכנים. במקום להסתפק בלהעביר לצרכנים הפוטנציאליים מסרים שיווקיים בציפיה שאלה יגשו לצרוך מוצר או שירות, המשווקים לומדים כיצד לנהל מערכות יחסים, להיוועץ עם הקהל, לקבל היזון חוזר, להזמין שותפים לתהליכי מיתוג ועוד.

הקהילה כמקור למשאבים חברתיים

החוקרת פייאו פאי במחקרה משנת 2023 חקרה נשים בתקופת ההיריון לילד או ילדה הראשונים והיא התמקדה בקשיים שבתקופה זו המלווה בחרדות, חשש לקראת יום הלידה, שינוי הורמונלי והתמודדות עם הערות מצד חברים ובני משפחה.

החוקרת מצאה שקהילות דיגיטליות משמשות כמרחב עשיר במשאבים חברתיים עבור אותן נשים. הן מאפשרות נרמול של חוויות מורכבות, מספקות מידע וסיוע לוגיסטי, תמיכה רגשית, ליווי, ואולי החשוב מכל - תקווה. במקרה זה חברות הקהילה פועלות יחד למען מטרות משותפות, מלוכדות מבחינה רעיונית ורגשית, ומדמיינות ופועלות למען עיצוב המרחב הציבורי לפי ראות עיניהן. בהשאלה לנושאים נוספים, הרי שבקהילות הדיגיטליות אנו, חברי הקהילה, יכולים לפעול יחד למען מטרות משותפות החשובות לנו. עלינו להיות מלוכדים מבחינה רעיונית ורגשית, לדמיין ולפעול למען עיצוב המרחב הציבורי גם כאשר מדובר בתהליך ארוך וקשה.

כשדאגה הופכת לתקווה

בעידן של חוסר ודאות ומשברים מתמשכים לצד תאי תהודה אלגוריתמים, דווקא קהילות דיגיטליות מציעות מודל מבטיח לפעולה קהילתית ואף לחיזוק החוסן החברתי. הן מאפשרות לאזרחים לקחת חלק פעיל בעיצוב המציאות סביבם, ומספקות פלטפורמה ליצירת שינוי חיובי בחברה גם אם באופן סגמנטלי המאפיין את הקהל הספציפי של אותה הקהילה. ככל שנמשיך לחקור ולפתח את הפוטנציאל של קהילות אלה, נפתח את שיתוף הפעולה ביניהן, נדע לבזר את האחריות בין חברי הקהילה ואת תחושת השייכות ואף הבעלות על התהליך שהקהילה רוצה להוביל בין חבריה, נוכל לראות כיצד הן הופכות ממקור לדאגה למנוע של תקווה ושינוי חברתי חיובי.

עוד בוואלה!

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה

לראשונה בארץ - כנס ייחודי על ניהול קהילות דיגיטליות

מחר אקח חלק בכנס ראשון מסוגו בארץ בנושא ניהול קהילות דיגיטליות ברקע המלחמה, "קהילות דיגיטליות: צו השעה", המשקף את התפקיד החיוני שממלאות קהילות אלו בחברה המודרנית. הכנס בשותפות התואר השני בתקשורת בהתמחות בקהילות דיגיטליות של המכללה האקדמית ספיר יחד עם ליאור רותם גורדון ולי-אור סלע, מייסדות "היברידיות", ורפי ברבירו מנהל קהילת מנהלי הקהילות Community Leadership Israel. הכנס יעסוק במקומן הייחודי של קהילות דיגיטליות בארגונים פרטיים, אזרחיים וברשויות מקומיות. כמו כן, נדון באופן שבו קהילות מהוות כלי חיוני להתמודדות עם אתגרי השעה ולבניית חברה חזקה וסולידרית.


ד"ר עומר קינן הוא מרצה במסלול התואר השני בתקשורת עם התמחות בניהול קהילות דיגיטליות וראש המסלול לתקשורת שיווקית, המכללה האקדמית ספיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully