וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסבת מקצוע להייטק - למה לעשות את זה ומאיפה בכלל מתחילים?

עודכן לאחרונה: 13.8.2023 / 13:54

אחרי שנים כמחנך גל השתלב בסטארטאפ, דניאל היה מוזיקאי וכיום הוא מפתח, וענת לקחה את כישורי המשחק שלה אל עולם משאבי האנוש. יותר ויותר עובדים ממנפים כישורים קודמים לטובת הסבת מקצוע להייטק. אז איך עושים את זה?

בחורה צעירה מתראיינת לעבודה בחברת הייטק. ShutterStock
בחורה צעירה מתראיינת לעבודה בחברת הייטק/ShutterStock

בשנים האחרונות חלה עלייה של 30% בעובדים ועובדות שבחרו לעשות שינוי קריירה משמעותי לתחום אחר לחלוטין מהמקצוע אותו למדו והחלו לצבור בו ניסיון, כך על פי סקר שערכה לינקדין על טרנדים בשוק העבודה ב-2023 בקרב טאלנטים.

אם בעבר שוק העבודה התאפיין בעובדים שצברו ניסיון במקום עבודה אחד עשרות שנים עד הפרישה לפנסיה, הרי שדור ה-Y וה-Z מחליפים עבודה בממוצע כל שלוש וחצי שנים. אחת הסיבות המובהקות לכך היא כמובן מגפת הקורונה, שגרמה לעובדים רבים בעולם 'לחשב מסלול מחדש' ולמצוא דרכים נוספות להתפרנס. תעשיות שלמות במשק הושבתו והעובדים והעובדות נדרשו למצוא פתרונות יצירתיים, לחדש את ארגז הכלים המקצועי שלהם, ולצבור מיומנויות חדשות.

עוברים להייטק

למרות התקופה המאתגרת, תעשיית ההייטק עדיין נחשבת ליציבה ומספקת תגמול מהגבוהים במשק, ולכן רבים בישראל בוחרים בכיוון הזה, גם לאחר שצברו ניסיון משמעותי במקצוע הקודם. גל כרם, למשל, עבד כמורה ומחנך בבית ספר דמוקרטי בלב השרון במשך כשבע שנים, שם בין היתר הוא לימד מחשבים וריכז את כל תחום התקשוב בבית הספר.

"העבודה החינוכית מאז ומתמיד משכה אותי, אבל הרגשתי שאני רוצה וצריך לעשות שינוי בחיים", הוא מספר. לפני כשנה הוא החל לעבוד כ-Technical support specialist בסטארט-אפ Ecoplant, מרכז חדשנות של הענקית האמריקאית Ingersoll rand בישראל, העוסק בתחום הקליימטק. לדבריו, "תמיד אהבתי לפרק ולהרכיב מחשבים ולפתור בעיות שונות. כשערכנו בבית הספר מיני האקטון עם הורה מתנדב, שהגיע ללמד את התלמידים לתכנת ובעיקר פתח אותם לרעיונות חדשים, הבנתי שזה מאוד מעניין אותי והחלטתי להפוך את העיסוק בטכנולוגיה לקריירה".

יונתן נאור למד הנדסת מים בטכניון ומיד לאחר הלימודים החל לעבוד כמתכנן תשתיות ניקוז. "במשך שלוש שנים עבדתי במספר חברות גדולות בתחום המים. משם עברתי לאתגר המקצועי הבא - הקמה ותכנון של בריכות אקולוגיות. התחלתי כפועל ומתחזק של בריכות קיימות, ובהמשך תחומי האחריות התרחבו והתחלתי לתכנן בריכות אקולוגיות בעצמי".

הוא מספר כי לאחר כחמש שנים בתחום הרגיש תחושת מיצוי ושהוא רוצה להתפתח לכיוונים חדשים ושונים. "במקביל להקמת תא משפחתי חדש, משהו בי השתנה. הרגשתי שאני רוצה וצריך אופק תעסוקתי יציב יותר והחלטתי ל'קפוץ למים'. באמצעות תכנית ההסבה של Infinity Labs, עברתי הכשרה מקצועית אינטנסיבית של לימודי תוכנה, כאשר בסיום התהליך, כחלק מהתכנית העסקית, סייעו לי לקבל הזדמנויות ולהתראיין למשרות בתעשיית הטכנולוגיה".

כך הוא הגיע לחברת האינשורטק נובידאה, בה הוא עובד מזה שלוש שנים כ-Backend Developer. "קצב הצמיחה המהיר של נובידאה משפיע גם על תהליכי הפיתוח שדורשים הבנה עמוקה של הלוגיקה העסקית של החברה ובשיפור מתמיד של חווית הלקוח, כך שהעבודה היא בצמוד לצוותי הפרודקט והצוותים העסקיים. העבודה מאתגרת, מלמדת ועם המון סיפוק, ובהחלט תואמת את השאיפה שלי לקריירה משמעותית עם אופק התפתחותי לטווח הארוך".

יונתן נאור (נובידאה) ואלי ירום (אט-ביי). יח"צ,
יונתן נאור (נובידאה) ואלי ירום (אט-ביי)/יח"צ

מהבמה למשרד

אם השם דניאל חיים נשמע לכם מוכר, אולי זה בגלל שראיתם אותו שר בתוכנית הריאליטי "דה וויס" ב-2019. "קיבלתי פידבקים חמים מהקהל והשופטים, והחשיפה יצרה לי שלל הזדמנויות לאחר מכן - הופעות בפסטיבלים, פרויקטים משותפים עם אמנים בולטים, גיבשתי הרכב מוזיקלי והמוזיקה הייתה מרכז חיי - אבל היא לא הספיקה כמקור הכנסה. בשלב מסוים עלו לי יותר ויותר מחשבות על העתיד ועל הרצון שלי להבטיח למשפחה העתידית שאני חולם עליה ביטחון, נחת ושלווה".

כיום הוא משמש כ-DevOps Engineer בחברת AU10TIX, מובילה עולמית בתחום אימות זהויות ברשת. "זהו תפקיד יחסית חדשני בתעשייה שמייצר גשר בין שתי המחלקות העיקריות בכל חברה: הפיתוח, והאופרציה. זה תפקיד מרתק עם המון אתגר טכנולוגי, ואני מרגיש שאני לומד ומתפתח כל הזמן".

גם אלי ירום עסק במוזיקה וסאונד לפני שהפך למנהל צוות תשתיות מחשוב ביוניקורן ביטוחי הסייבר At-Bay. "כמוזיקאי חובב, מגיל צעיר עבדתי עם סאונד", הוא מספר. "לאחר שירותי הצבאי התחלתי לעבוד כמתפעל חדר חזרות ומשם התגלגלתי להוביל פרוקייטים של תאורה וסאונד בתחום הבמה והתיאטרון ובמקביל השלמתי לימודי הנדסאי קול".

אבל העבודה בתחום הסאונד היא עונתית, ואלי חיפש ודאות ויציבות. "נרשמתי ללימודי הנדסת אלקטרוניקה, וזה אפשר לי להגדיל את טווח המשרות והאופציות לפיתוח הקריירה. התחלתי את דרכי בעולם הטכנולוגיה במשרות של תמיכה טכנית, והמשכתי למגוון תפקידים שאפשרו לי ללמוד ולהתפתח ולרכוש כלים נוספים בעולמות התוכנה והניהול. כיום אני מנהל צוות תשתיות גלובלי ואחראי לתקשורת ולמחשוב כל המשרדי החברה בארה"ב וישראל. אני מרגיש שיש לי יציבות ואופק התפתחותי לטווח הארוך, ואלה בדיוק המרכיבים שהיו חסרים לי בקריירה הקודמת כסאונדמן", אומר ירום.

גם ענת קידר ארליך הגיעה להייטק מתחום הבמה. "בתחילת דרכי למדתי משחק בבית צבי. בגיל שמונה קיבלתי את ההזדמנות הראשונה והתקבלתי לסדרה 'ג'ינג'י' ומשם המשכתי להצגות ילדים, תוכניות טלוויזיה ודיבוב. התפתחתי במקצוע ודובבתי בין היתר את הדמות של אן שירלי בסדרה 'האסופית', וונדי ב'פיטר פן' ועוד. לצד המשחק, גדלתי בתנועת נוער ואף הדרכתי במשך כמה שנים במחנות קיץ בארץ ובארה"ב. זה עזר לי להבין שאני צריכה לעבוד עם אנשים. משאבי אנוש הרגישה כמו הבחירה הכי נכונה עבורי, כי זה שילוב של נגיעה באנשים, באסטרטגיה ובתהליכים, אז הלכתי ללמוד תואר ראשון בניהול משאבי אנוש במכללת ספיר".

כיום קידר ארליך היא סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת Shopic, שהופכת כל עגלת קניות לעגלה חכמה. "כחברת הנהלה, אני עובדת צמוד למנהלים בכל הדרגים ושמה דגש על פיתוח אנשים, תרבות ארגונית בריאה והוגנת, הטמעת תהליכים ונהלים הנדרשים לשלב הצמיחה בו החברה נמצאת כרגע".

דניאל חיים (אותנטיקס), ענת קידר (שופיק) וגל כרם (אקופלנט).. יח"צ, LUZ Corporate Photography, בר אסף.,
דניאל חיים (אותנטיקס), ענת קידר (שופיק) וגל כרם (אקופלנט)./יח"צ, LUZ Corporate Photography, בר אסף.

כיצד אם כן ניתן לעשות הסבה לתחום ההייטק?

כרם אומר כי השלב הראשון היה להבין מה הוא רוצה לעשות. "התייעצתי עם חברים ועמיתים שעשו שינויים דומים או עובדים בתעשייה, לקחתי קורסים וסדנאות והשקעתי המון זמן בחקר ולמידה עצמית, כדי לייצר סט יכולות איכותי שמאפשר למלא תפקיד טכנולוגי ולהתפתח".

גם חיים השקיע רבות בלימוד עצמי. "בכל זמן חופשי שהיה לי צפיתי בקורסים, חשבתי על פרויקטים אישיים שהיה לי מגניב לעשות. התחלתי בכמה משרות התחלתיות בהן צברתי ניסיון נוסף. השקעתי, חקרתי, יצאתי מהקופסא. כיום כל המידע נמצא ממש אצלנו בכף היד, עם קצת מאמץ, השקעה, התמדה ולמידה עצמית - אני מאמין שכל מי שרוצה לעשות שינוי קריירה היום זה אפשרי".

קידר ארליך אומרת שהיא מאמינה גדולה בנטוורקינג. "לכל מי שמעוניין לעשות שינוי, אני ממליצה להצטרף לקבוצות ופורומים שונים, להגיע למיט-אפים רלוונטיים ולהפיץ בקרב כל אדם שאת מחפשת עבודה. לעולם אי אפשר לדעת מאיפה תגיע הזדמנות. בנוסף, ממליצה לתחזק היטב את עמוד הלינקדאין שלך".

ירום אומר כי "תחום התמיכה בחברות הייטק מאפשר לאנשים טכניים ללא ניסיון או הכשרה פורמלית להיכנס לתעשייה כדריסת רגל ראשונה, לצבור ניסיון ולצמוח משם. לרוב סטארט-אפים וחברות יעדיפו לקדם ולפתח אנשים מבפנים, כך שאם אתה מוכיח את עצמך תמיד יהיו לך אפשרויות לקידום".
לדברי נאור, בסופו של דבר הדרך היחידה ללמוד קוד - היא לכתוב אותו, והרבה ממנו. "פשוט קפצו למים!"

איך הניסיון הקודם סייע לך בתפקיד החדש?

קידר ארליך אומרת כי "בניגוד למשחק, שם מצופה ממך להיות ורסטילית, בתור מנהלת משאבי אנוש, אני לא משחקת שום תפקיד מלבד עצמי. עם זאת, יש אלמנטים במשחק שכן עוזרים לי מול אנשים: היכולת לעמוד מול קהל בביטחון, היכולת לאלתר, להיות דינמית ולהשתנות בהתאם למצב, והיכולת לקרוא את הסאב-טקסט בין מה שנאמר לבין מה שהאדם מולי חושב ומרגיש".

לסיכום,

הסבה מקצועית אינה צעד פשוט. היא דורשת מחשבה, סבלנות וגם לא מעט אומץ. עם זאת, הנחישות משתלמת ומי שישקיע בודאות יראה תוצאות. עם זאת, הסבת מקצוע אינה מחייבת להקריב את כל מה שעשיתם עד עכשיו, שכן היכולות, הניסיון והמיומנויות שרכשתם בתחום אחד ללא ספק יכולים לסייע לכם גם בתפקיד החדש.

נרצה או לא נרצה, אנחנו חיים בעידן בו יציבות כלכלית היא אחד הגורמים העיקריים שמכתיבים את הבחירות התעסוקתיות שלנו. טיפוח קריירה בתחום שלא מפסיק להתפתח ושקובע את סדר היום של כולנו היא מפתח חשוב להשגת יציבות כלכלית, שגם טומן בחובו שפע הזדמנויות לעשייה משמעותית והגשמה עצמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully