וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 סוגי AI ששווה לאמץ עוד היום בעסק שלכם

מאיה פיטרו

עודכן לאחרונה: 27.8.2023 / 13:08

פעם קראו לזה מדע בדיוני, היום קוראים לזה בינה מלאכותית גנרטיבית. אז מהם סוגי ה-AI הנפוצים ואיך משתמשים בהם? על מי הם מאיימים ולמי הם עשויים לעזור? ואיך זה שהטכנולוגיה הכל כך מתקדמת הזו מתקשה ללמוד עברית?

איור מבינה מלאכותית. צילום מסך, צילום מסך
איור מבינה מלאכותית/צילום מסך, צילום מסך

האם באמת תעשיית הקולנוע חזתה את העתיד, כשהציגה לנו רובוט דמוי ילד בעל יכולת תקשורת אנושית, צרכים ורגשות, או חיילים מכניים בעלי יכולת קבלת החלטות וניהול קרבות, שפותחו כחלופה לחיילים אנושיים, אך בחרו לעבור צד ולתקוף דווקא את יוצריהם?

זוהי קריאת הרגעה לכל המוטרדים: הבינה המלאכותית וכלי ה-AI המתקדמים ביותר, באו לסייע, לחסוך זמן וכסף, לשדרג ביצועים אנושיים במגוון תחומים, כנראה גם לשנות את שוק התעסוקה והעבודה. זכרו שגם האינטרנט יצר שינויים כאלה, שעוררו לא מעט חששות, אך בסופו של דבר היטיבו עם האנושות. יחד עם זאת, בסופו של יום, היכולות והביצועים שלה תלויים לחלוטין במפתחים, שהם עדיין החבר'ה הנחמדים שאנחנו זוכרים מ"נקמת היורמים".

כדי להבין מהי למעשה בינה מלאכותית, את העוצמות והאפשרויות הטמונות בה, וגם כדי לצמצם את החשדנות כלפיה, נתייחס למה היא יכולה לספק, למה שלא, ולכלים ולמערכות המבוססים עליה, שכבר עכשיו כל אחד מאתנו יכול לעשות בהם שימוש.

אם פעם הקופים היו החקיינים הגדולים של האדם, היום אלו מערכות ה AI- בינה מלאכותית, שמחקות את האינטליגנציה והמיומנויות האנושיות לצורך ביצוע משימות, תוך התפתחות ושדרוג עצמי, באמצעות איסוף מידע, ניתוח מידע ושיפור ביצועים. בין סוגי מערכות הבינה המלאכותית הגנרטיבית פורצות הדרך: מחוללי מידע, מחוללי תוכן (לא, זה לא אותו הדבר), ומחוללי תמונות. נרד לפרטים של כל אחד מהם.

מחוללי מידע

מה הם יודעים לעשות?
מחוללי המידע הם הכלים הנגישים ביותר והנפוצים ביותר, שיש הטוענים שבאו להחליף את גוגל.
מחפשים חופשה משתלמת בדובאי? רוצים לדעת איך לגדל אסאי? צריכים לדעת מה אומר החוק על עישון בחדר המדרגות? או שמעניין אתכם כיצד מדוזות מזדווגות?

מחוללי המידע מנגישים לכם את כל המידע הזה באמצעות צ'ט זמין, בתפעול מידי ופשוט, שסורק עבורכם את המידע הרלוונטי לשאלה ומנסח תשובה, בשפה אנושית וידידותית. ניתן להמשיך את השיח עם הצ'ט באמצעות שאלות המשך, לחדד שאלות ולבקש הבהרות, לדרוש ממנו אסמכתאות ומקורות מידע ואפילו לאתגר אותו ברעיונות לשיחה.

איך זה עובד?
מחוללי המידע פועלים לאיסוף מידע מילולי בנושא הנדרש מאלפי מקורות מידע, תוך אימות וסינתוז שלו וניסוח תשובה לשאלה. גרסאות הבטא מתבססות על נתונים שהוחדרו למערכת עד לתאריך מוגדר בתהליך הפיתוח, ואילו הגרסאות המתקדמות יותר מחוברות לרשת ולמנועי החיפוש ומספקות מידע עדכני בזמן אמת.

את מי זה יכול לשמש?
נראה שמחוללי המידע כבר עכשיו משמשים את כולנו, את הילד שמכין שיעורים וזקוק ל-5 עובדות על ירושלים בשפה של ילד בכיתה ג', את עורכי הדין, רואי החשבון ומומחי המיסוי, המשקיעים בנדל"ן ובשוק ההון, המורים ובעלי מקצועות רבים, בהנגשת מידע מקצועי ורעיונות ממגוון תחומים וללא הגבלה, ואת כל מי שיש לו טלפון נייד חכם ושאלה.

במי זה יכול לפגוע?
בחיי החברה שלכם. הצ'ט אמנם עונה כמו איש מקצוע, נותן עצות כמו חבר, ואפילו מציג יכולות הקשבה והזדהות בשיחות אישיות, אבל בואו לא נשכח שהוא לא הבן של השכנים, אלא הילד המהונדס של מייקרוסופט.

מחוללי מידע ששווה להכיר
אי אפשר לדבר על בינה מלאכותית בלי לדבר על ChatGPT, החלוץ בתחומו, וכנראה גם אחד האתרים הפופולריים במועדפים של רבים. ההתפתחות והשיפור שלו מהירים במיוחד, הגרסאות האחרונות מבוססות חיבור לאינטרנט ולמנועי החיפוש ועדכניים, ומהירות התגובה שלו טובה במיוחד.
בגזרת החסרונות: כל השיפורים הללו מצויים בגרסה המתקדמת למנויים בלבד ובתשלום, בעוד שהגרסאות החינמיות קצת יותר מוגבלות.

לצ'ט קיימת בעיית אמינות ולא מומלץ להסתמך על מה שהוא אומר כאורים ותומים. צריך לזכור שהוא סורק אלפי אתרים ומקורות, שלא כולם אמינים בהכרח.

למרות שקיימת גרסת צ'ט GPT ישראל להתכתבות בעברית, היא מבוססת על העברת המידע בשכבות של תרגום, באמצעות מנועי תרגום מוגבלים ולא איכותיים, שמלבד חוויית שיח ברמה נמוכה יותר, עשויים גם לפגוע באופי המידע והמסרים.

מה אפשר לעשות עם GPT 4?/OPENAI

מחוללי תוכן

מה הם יודעים לעשות?
מחוללי התוכן יכולים ליצור עבורנו מאמרים, תכנים שיווקיים, פוסטים לרשתות החברתיות, ברכות ליום ההולדת ולימי נישואין, חוות דעת על עובדים, סיכומים רפואיים ובעצם כל מה שמצריך ניסוח במילים.

איך זה עובד?
מחוללי התוכן מנצלים את יכולת איסוף המידע המהירה, ובאמצעות סריקה של מגוון עצום של אתרים ומקורות מידע, יוצרים טקסטים למטרות שונות בניסוח מקורי ולא מועתק, ובהתבסס על בקשת הגולשים.
גם מחוללי המידע יכולים לספק טקסטים מובנים על פי הנחיה באופן דומה, אלא שמחוללי התוכן נבנו תחת רמות דיוק גבוהות יותר, שמאפשרות להתאים את התוכן למגוון תבניות, סוגים ומטרות שונות.

את מי זה יכול לשמש?
הכלים המובנים ליצירת תוכן נועדו בעיקרם לשוק העסקי, לצרכי הפקת תוכן מהיר בהיקף גדול, לקידום אתרים ולקמפיינים פרסומיים, אולם הם יכולים לסייע במגוון פעולות יום יומיות גם של המשתמש הפשוט. למשל, סטודנט שמנווט את זמנו המוגבל בין השיעורים באוניברסיטה למשמרות לילה במוקד האבטחה יוכל להיעזר בהם לכתיבת עבודות אקדמיות. באופן דומה, יזם המעוניין למשוך משקיעים באמצעות מצגת מעניינת, מנהל קמפיין שמחפש רעיונות קריאייטיבים, או מורה המעוניין להעביר הרצאה מהנה לתלמידיו, יכולים כולם להיעזר בכלים ולשדרג את סט המיומנויות שלהם.

במי זה יכול לפגוע?
כותבי התוכן פחות נמנים בין האוהדים של הטכנולוגיה, והחשש מובן. בזמן שכותב תוכן יקדיש לכתיבת מאמר SEO בן 500 מילים בנושא ליסינג לרכב, מערכת תוכן מבוססת AI תיצור 10 מאמרים שונים כאלה, ובעלות של כ-10% מעלותו של המאמר הכתוב.

אולם בדומה לטכנולוגיות אחרות שהכרנו שהיוו איום על הפרנסה, גם כאן ניתן לראות תהליך בו כותבי התוכן עצמם מסתייעים במערכות הללו להפקה מהירה יותר של תכנים, עריכה ושיפור שלהם, והתייעלות של העבודה. ולמען האמת, זה באמת כזה גרוע אם נראה פחות מודעות מעליבות שמחפשות כותבי תוכן ב-10 אגורות למילה? לקופירייטרים, יוצרי הקריאייטיב, העיתונאים ויוצרי התוכן בעלי ערך רעיוני וניסוח מבריק, טרם נמצאה חלופה.

מחוללי תוכן ששווה להכיר
למרות שניתן בהחלט לעשות שימוש בצ'ט GPT כמחולל תוכן, וייתכן כי צרכני התוכן באנגלית גם יקבלו באמצעותו מענה, בכל הנוגע לתוכן בעברית, מצאנו פתרון אחד בלבד, שפותח ביוזמת חברה ישראלית העוסקת בשיווק דיגיטלי ובקידום אתרים ולא נמנית עם קהילת המפתחים. יעקב צדק, מנכ"ל חברת צדק מדיה, לא מסתיר את החיוך כשהוא מציג את LAZE SEO, מערכת יצירת תוכן וקידום אתרים בעברית מלאה.

LAZY SEO מבוססת על סנכרון בין עשרות מנועי חיפוש מהירים ועדכניים, כתיבת קודים לניתוח מידע, הטמעת עקרונות SEO וצרכי קידום דינמיים ומשתנים המתעדכנים בזמן אמת, מנועי תרגום מובילים, מחוללי תמונות וגרפיקה.

המערכת מספקת למשתמשים פלטפורמה ידידותית להזמנת מאמרי תוכן בהיקפים גדולים, תוך אפשרויות לדייק את הבקשה באמצעות הגדרת קהלי יעד, סגנון כתיבה, מילות מפתח, קביעת תתי נושאים וכותרות ועוד. רמת התרגום שהיא מספקת גבוהה במיוחד, וכבר היום ניתן למצוא מספר רב של אתרים ישראליים בתחומים שונים, שנכתבו באמצעותה וקודמו למקומות הראשונים בגוגל, באמצעות השילוב בין תוכן מותאם SEO, שילוב תמונות מאתרי תמונות מורשים או תמונות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית, ומערכת קישורים תומכת.

החיסרון: המערכת מיועדת למנויים בתשלום ומתאימה לבעלי עסקים המעוניינים בקידום עצמי של האתר שלהם, לחברות קידום ושיווק דיגיטלי ולכותבי תוכן, ואינה נגישה למשתמשים פרטיים.

מחוללי תמונות

מה הם יודעים לעשות?
אם נבקש ממחולל התמונות לספק לנו תמונה של מיטה בצורת אבטיח, הוא יסרוק אלפי תמונות של מיטות ואלפי תמונות של אבטיחים, ויסנתז אותן לכדי מיטה בתצורת אבטיח במספר ווריאציות.

מיטת אבטיח? עם AI וקצת דימיון הכל אפשרי.. Midjourney, עיבוד תמונה
מיטת אבטיח? עם AI וקצת דימיון הכל אפשרי./עיבוד תמונה, Midjourney

באותה הדרך ניתן לשמח את הילד באמצעות יצירת תמונה שלו מעופף בין יקומים בחליפת סופרמן, או למתוח את ההורים באמצעות תמונה של קיה ספורטאג' כסופה שנמעכה תחת התמרור: "זהירות אבנים מידרדרות".

איך זה עובד?
מחוללי התמונות פועלים בטכנולוגיה שמחברת בין קבלת הנחיה מילולית, ליישום שלה באמצעים ויזואליים. הם יודעים לסנתז מיליארדי תמונות קיימות ברשת, אשר מקוטלגות בצורה רעיונית ועל פי נושאים, ליצירת מיצג חדש ומקורי. כל תמונה, ציור או מיצג שתרצו לקבל, ניתן ליצור על ידי מחוללי התמונות המתקדמים, ללא ידע או כישורים באומנות חזותית או גרפיקה, באמצעות תיאור קצר של הבקשה בכתב.

את מי זה יכול לשמש?
מחוללי התמונות יכולים לשמש כל אחד, מילד שכותב עבודה לבית הספר ומעוניין לשלב תמונה מקורית שתשקף את הרעיון שלו, עד בעל עסק שזקוק לגרפיקה מקורית לפוסטים שלו בפייסבוק, הוצאה לאור בעיצוב כריכה מושכת לספר חדש, חברות שיווק ופרסום שיכולות ליצור דמויות אנושיות או דמויות אנימציה מקוריות לסרטוני פרסום, בזמן קצר ותוך חיסכון מהותי בעלויות של גיוס שחקנים, ימי צילום, או איור דמויות ועריכת וידאו.

במי זה יכול לפגוע?
הראשונים שהתכווצו בכיסא עם הופעת מחוללי התמונות, הם הגרפיקאים, הצלמים, המעצבים והאומנים, שהתקשו להסתיר את התפעלותם מהתוצרים האפשריים מצד אחד, וחששו למקומם מצד שני.
האם זה באמת יכול לפגוע בהם? מטבע הדברים טכנולוגיות וכלים אשר מבוססים על מחוללי התמונות, יצמצמו באופן ניכר עבודות של גרפיקאים שעוסקים בעיצוב פשוט של לוגו, עיצוב הזמנות ופליירים, עיצוב תפריטים וכדומה.

לעומת אלו, יוצרים אשר עוסקים בפיתוח יצירות עומק מבוססות מחשבה, לא רק שלא ייפגעו מן הבינה המלאכותית, אלא גם יוכלו להסתייע בה כדי להביא לידי ביטוי את הרעיונות והאמירות שלהם, באמצעים ויזואליים, לחזק את מעמדם ואף לשפר את שכרם.

מחוללי תמונות ששווה להכיר
היינו רוצים לתת לכם כאן רשימה ארוכה, ולהגיד שכולם טובים, או לפחות שלכולם יש יתרונות וחסרונות, אבל כל מה שיוצא לנו זה: Midjourney! היא הכי יצירתית, הכי מדויקת, הכי מלהיבה והכי ממכרת.

מבחינת חסרונות, נציין שלצד המון מחוללי תמונות חינמיים, ובשונה ממה שנטען בסרטון, השימוש ב-Midjourney כרוך בתשלום; היא יושבת על פלטפורמת הדיסקורד הלא ידידותית למשתמש בלשון המעטה; והיא מסרבת לעת עתה ללמוד עברית. תכינו את הארנק ואת גוגל טרנסלייט, כי היא שווה את זה.


מאיה פיטרו היא קופירייטרית וחוקרת טכנולוגיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully