וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתחילו לדאוג: לאט אבל בטוח, ה-AI הורג את ה-SEO

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 13:55

בעוד שיותר ויותר משתמשים עוברים לחפש את המידע שלהם ב-ChatGPT ודומותיה, נפח התנועה בגוגל הולך ויורד והמשמעות עלולה להיות הרסנית לכל מי שהשקיע בקידום אתרים, אורגני או ממומן

גוגל בארד. ShutterStock
גוגל בארד/ShutterStock

כשתום פטרובר, סולן להקת היהודים, שר אי שם בניינטיז "איך זה שאני מחפש תשובה ולא מוצא", הוא לא תיאר לעצמו עד כמה השאלה הזאת תהיה רלוונטית שניים וחצי עשורים לאחר מכן. ואכן, בעשורים האחרונים, גוגל הפכה שם נרדף לאינטרנט ולמנועי חיפוש. לכל שאלה ששאלנו היתה תשובה זהה - חפשו את זה בגוגל. אף אחד לא אמר לכם לשאול את בינג, למרות שלכאורה, הפיתרון שלה זהה לחלוטין. שורת החיפוש הבודדת, שהפכה לסימן ההיכר של גוגל, התבררה ככלי עוצמתי מאוד ואף מתחרה לא היה משמעותי מספיק כדי לתפוס את מקומה, גם כשהיא לא באמת סיפקה את הסחורה.

כל זה היה נכון עד לפני חצי שנה, אבל אז הגיעה OpenAI עם ChatGPT וטרפה את הקלפים מה שיצר נהירה של משתמשים אל עבר פתרונות שונים ומגוונים ששיבשו לחלוטין את עולם העבודה. מאז, ההייפ מסרב להירגע וכבר עכשיו אנחנו רואים שינוי מהותי באופן שבו אנשים מחפשים ומוצאים מידע.

אם במודל החיפוש של גוגל (אפשר כבר לקרוא לו 'המודל הישן'?), אנחנו שואלים שאלה או מחפשים מידע על נושא מסוים, וגוגל מציגה לנו תוצאות שהיא חושבת שהכי רלוונטיות למה שחיפשנו, על סמך המילים בהן השתמשנו, החיפוש החדש הרבה יותר ממוקד ובמקום להביא אוסף של תוצאות הוא מביא תוצאה אחת שמסכמת את כולן. מכאן שלמודל של גוגל יש חסרונות משמעותיים מאוד ביחס ל-AI גנרטיבי.

1. מידע חלקי בלבד

טיב התוצאות שנמצא אמנם תלוי מאוד באופן החיפוש ובמילות המפתח שנבחר להשתמש בהן כדי לתאר מה אנחנו צריכים, אבל גם אם עשינו הכל נכון, לא תמיד נמצא את מה שרצינו וסביר להניח שנצטרך לברור מתוך המון אופציות. למשל, אם חיפשתי 'טיפול טבעי לכפות רגליים סדוקות', אני עשויה למצוא מוצרים לרכישה, מתכונים ביתיים או מכוני פדיקור באזור שלי, ועד שלא אפתח כל אחת מהתוצאות, אני לא אדע מה מחכה לי שם.

2. מטא דטא לא מדויק או לא עדכני

בנוסף, המטא דאטה המופיע בתוצאות החיפוש לא תמיד נותן אינדיקציה טובה לתוכן הדף שהוא מוביל אליו. במקרה הטוב הוא יכלול תיאור, מדויק יותר או פחות, שנכתב במיוחד למטרה זו מתוך חשיבה על מתן ערך לקוראים ולמחפשים. במקרה הפחות טוב, שלצערנו נפוץ מאוד, כותרת המטא והתיאור ימשכו באופן אוטומטי מתוך הדף ללא הקשר ספציפי.

3. תשובות לא ענייניות

בהרבה מקרים, התוצאות של גוגל יציגו כתבות פרסומיות במקום תשובות לעניין. עדכון התוכן המועיל, שנכנס בשנה האחרונה לתוקף, סייע במידת מה לסינון תוצאות אלו מהחיפוש, ואולם הפריחה הנוכחית של טכנולוגיות AI גנרטיבי טרפה את הקלפים גם בזירת התוכן, וככל הנראה יידרש עדכון חדש על מנת לטפל באתרים בעלי תוכן גנרי מלאכותי בהם הערך לקורא נמוך. האבסורד הוא שיתכן מאוד כי עדכון התוכן המועיל הוא זה שתרם לפריחה הזאת של ה-AI הגנרטיבי מלכתחילה. כך או כך, לגוגל כבר אין דרך חזרה.

4. בזבוז זמן משווע

המידע המבוקש יכול להיות מפוזר על פני מספר רב של אתרים, מה שמצריך אותנו ללקט את המידע הרצוי באופן ידני ולסכם אותו בעצמנו. גם לאחר שליקטנו את כל המידע, אנחנו לא בהכרח נצליח לענות על השאלה שלשמה ביצענו את החיפוש.

ה-AI, לעומת זאת, יודע ליצור תוצאת חיפוש יש מאין, ולבנות אותה בהתאם לתיאור שנתתם. למשל, במקום לחפש בגוגל "איך בונים בית בוץ", אנחנו יכולים לבקש מ-ChatGPT או מ-BARD שיבנו לנו מדריך שלם ומקיף הכולל את כל הכלים והפעולות הנדרשות לבניית בית בוץ. אנחנו יכולים גם לבקש שיסכמו את הכל בטבלה, יבנו תקציב ויחלקו את התהליך למשימות, והפלט שיתקבל יוליד בדיוק את התוצאה הזו, כלומר הוא לא רק יספק את המידע שביקשנו אלא גם יארגן לנו אותו באופן שנוח לנו לצרוך אותו. גם אם התוצאה לא תהיה מושלמת ב-100%, היא תקצר משמעותית את תהליך החיפוש ותניב ידע שלא ניתן היה למצוא אחרת, גם אם הייתם סורקים מאה מאמרים שונים.

5. ירידה משמעותית בחשיפה מ-עכ-שיו!

ה-SERP, הדף בו מרוכזות תוצאות החיפוש, חווה ירידה חדה בכמות הדפים הנצפים מרגע יציאתו של BARD לאויר במרץ האחרון. מדובר בשלב שהגולש חייב לעבור בו כדי שגוגל תרוויח כסף מפרסומות וכדי שמי שהשקיע בתוכן איכותי באתר שלו יתוגמל על כך באמצעות תנועת גולשים. כלי ה-AI לעומת זאת מספקים מסלול עוקף קרדיטים ולינקים. הם לא מראים לנו מאיפה המידע ואם לומר את האמת, את רוב הצרכנים זה גם לא ממש מעניין.

במילים אחרות, זה לא משנה אם השקעתם שנים ב-SEO איכותי שעד היום הביא לכם תנועה אורגנית, או אם אתם משלמים לגוגל על מודעות ממומנות, כך או כך, הירידה בחשיפה היא בלתי נמענת וככל שיותר גולשים עוברים לפתרונות AI כך היא תהפוך מוחשית יותר. גם אם תיעזרו בכלי AI כדי לשפר את ה-SEO שלכם, בסוף אנשים לא ימצאו אותו, כי הם יחפשו במקום אחר, וגם אם המידע שהם ימצאו יסתמך על תוכן שאתם יצרתם, אתם לא תקבלו על זה קרדיט וגם לא טראפיק. תכל'ס, מבאס.

אפשר לראות בבירור איך ביום שיצא בארד התנועה האורגנית בדפי ה-SERP של גוגל ירדה בבת אחת.. SEMrush, צילום מסך
אפשר לראות בבירור איך ביום שיצא בארד התנועה האורגנית בדפי ה-SERP של גוגל ירדה בבת אחת./צילום מסך, SEMrush

לסיכום, העתיד של גוגל נראה שחור מתמיד

המקרה הזה הוא דוגמה קלאסית למוצר טכנולוגי חדש שמייתר את המוצר הישן. כוח אדם, מיכון, ושינויים פיננסיים יכולים להיות זרזים משמעותיים בעולם העסקים, אבל שינוי טכנולוגי, אפילו קטן, יכול בבת אחת לייתר מוצר מוביל ולהפוך אותו לנחות. כבר עכשיו גוגל מאבדת נפח תנועה משמעותי וככל שכלי ה-AI ימשיכו להתפתח, מנוע החיפוש המוכר יהפוך למיושן. בכל הקשור להנגשת מידע, כלי AI יעילים פי עשרות מונים ממנועי החיפוש ולכן הצפי שמנועי החיפוש בצורתם הנוכחית ילכו וייכחדו ועם הירידה שלכם יעלם גם ה-SEO.

BARD, שהיה במשך שנים בתהליכי מחקר ופיתוח, עבר השקה מזורזת במטרה להדביק את הפער בשוק, ואולם נכון להיום, הוא עדיין לא מספיק חכם כדי להתעלות על האלטרנטיבות ולספק את הסחורה, וגוגל, שהתרגלה לנווט את הספינה כמעט לבדה, נאלצת להתרגל למציאות הרבה יותר תחרותית. כעת, היא צריכה לעשות מעל ומעבר ולהשקיע במוצר מתחרה שלא רק יהיה אטרקטיבי מספיק למשוך גולשים להשתמש בו באופן קבוע, אלא גם ישמר את מאמצי ה-SEO של כל אותם אתרים ונכסים דיגיטליים שהסתמכו עליה לאורך השנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully