וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיקרו-מיתוג: כל מה שצריך לדעת על המהפכה הבאה של השיווק המודרני

אלון וינפרס

עודכן לאחרונה: 30.5.2024 / 10:32

גישת המיקרו-ברנדינג מסייעת לפנות לקהלי נישה מגוונים, להסתגל לשינויים מהירים בשוק, ולבנות יסודות דינמיים שיחזקו את החוסן של מותגים, גם ללא תקציבי עתק. איך זה שונה ממה שידענו עד היום על מיתוג ומה המשמעות עבור עסקים קטנים ובינוניים? אלון וינפרס מסביר הכל

מיתוג אישי - הרבה יותר מלוגו.. Unsplash
מיתוג אחיד או מגוון? גישת המיקרו-ברנדינג מציעה פתרון משולב./Unsplash

מיתוג עשוי להיתפס כתהליך ארוך, אשר לרוב שמור לחברות גדולות עם משאבים נרחבים, שכן הוא דורש השקעות משמעותיות בחקר שוק, בניית אסטרטגיית מותג, עיצוב שפה מיתוגית ובניית ספר מותג. לכן הוא גם נתפס כתהליך סטטי שנועד להחזיק מעמד עשרות שנים.

עסקים גדולים לא ממהרים להיכנס להרפתקה הזאת לעתים תכופות, מתוך הצורך לשמור על עקביות המותג ומשום שהתהליכים האלה דורשים משאבים ארגוניים רבים ותהליכי שינוי פנימיים. בכך הם מפספסים את היכולת שלהם להסתגל באופן מהיר לשינויים בשוק ולהתאים את עצמם לסביבה, לטרנדים ולצרכים המשתנים של הלקוחות. בנוסף, הם נוקטים מבחינה נרטיבית בגישה חסכנית של one size fits all מבלי להתייחס לשונות בין הקהלים ולייצר מעורבות חזקה אצל קהלי נישות עם מסר קולע.

עבור עסקים קטנים, גישת המיתוג המסורתית לרוב בלתי אפשרית בשל מגבלות תקציב והקושי להתחייב לתהליכים ארוכים מחוץ לעבודה השוטפת. הם מתמקדים בטקטיקות מכירתיות ובקמפיינים מבוססי פרפורמנס מרקטינג, מבלי לטפל קודם בסיפור שמייחד אותם. התוצאה לעתים קרובות היא מסרים גנריים שקל להתעלם מהם וקשה להתחבר אליהם, ולכן גם אי-מיצוי מלוא הפוטנציאל של מאמצי השיווק שלהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הכירו את המיקרו-ברנדינג

מיקרו מיתוג (micro branding) היא אסטרטגיה המתמקדת ביצירת זהות מותג מובחנת בתוך נישה ספציפית, או יצירת מספר מותגים קטנים יותר תחת אותה מטריה.

בניגוד למיתוג מסורתי, שמטרתו להשיג משיכה רחבה וארוכת טווח, מיקרו מיתוג מאפשר גמישות ועדכונים תכופים ומאפשר לתפוס בעלות על פינה קטנה ומיוחדת בתודעה של קהל היעד. מושג זה שימושי במיוחד לעסקים - קטנים וגדולים - שצריכים לפנות לקהלים מגוונים או להתאים עצמם לתנאים המשתנים במהירות. למעשה, אפשר להגיד שהוא רלוונטי לכולם.

אז מה היתרונות של מיקרו-ברנדינג טוב?

שיווק לקהלי נישה

חברות לעיתים קרובות צריכות להתחבר לשווקים נישתיים מגוונים. מיקרו-מיתוג מאפשר לחברות אלו ליצור סיפורי מותג ממוקדים לכל קהל יעד, תוך שיפור האסטרטגיה הכוללת של המותג ויצירת חיבורים אישיים חזקים עם קהל יעד מוגדר וצר, עם תחומי עניין, ערכים והעדפות משותפים. זה כרוך בפיתוח אישיות מותג ייחודית, סיפור שרלוונטי לקהל הספציפי הזה, וזהות חזותית מעוררת הזדהות בקרב קהל היעד.

לפי טי. סקוט גרוס, מחבר הספר "Microbranding: Build a Powerful Personal Brand and Beat Your Competition" מיקרו-מיתוג יעיל דורש רכיב רגשי. גרוס מדגיש כי אסטרטגיית שיווק צריכה להדהד מבחינה רגשית הן אצל המשווק והן אצל הקהל כדי להיות מוצלחת: "אם זה מרגיש נכון פנימית, זה כנראה יעבוד גם חיצונית".

נייקי, לדוגמא, שאפה לחדור לשוק הסקייטרים והתקשתה בכך במהלך שנות ה-90 ובתחילת שנות האלפיים. דווקא בגלל המיתוג החזק והמיינסטרימי שלה, סקייטרים, שמעריכים אותנטיות וחיבור לקהילה, תפסו את נייקי כתאגיד ענק שאינו מחובר לתרבות הסקייטבורד.

בנייקי הבינו שכדי לפנות לקהל הנישה הזה, צריך לבנות סיפור רגשי אחר ולהגיע אליו באופן שונה מהדרכים שנייקי רגילה אליהן. נייקי בנתה עבור קהל זה מיקרו-ברנדינג תחת המותג Nike SB שבמרכזו ערכים של אותנטיות, מחוברות לתרבות הסקייטבורדינג ותמיכה בתרבות מקומית.

עם מסרים כמו "Support your local" ותוכן אותנטי כמו הסרט הדוקומנטרי "nothing but the truth", המביא סיפורים קצרים ואותנטיים מעולם הסקייטבורד, נייקי הוכיחה לסקייטרים את מחויבותה לקהילה.

המסרים הללו נתמכו במהלכים משמעותיים בכל נקודות המגע של המותג עם קהל הנישה: שימוש במיקרו-משפיענים מקהילת הסקייטרים, נעל חתימה (signatured shoe) של הסקייטר פול רודריגז, תמיכה בתחרויות ובסקייטפארקים מקומיים והשקת חנויות פופ-אפ. מבחינת קידום מכירות, נייקי התמקדה בחנויות core ובמגזינים של סקייטרים. כל המהלכים הפכו את נייקי לאחת השחקניות הדומיננטיות בשוק.

התאמה למצבים משתנים

מיקרו-מיתוג מאפשר למותגים לשנות במהירות ולהתאים את האסטרטגיה והסיפור שלהם כתגובה לשינויים בשוק או לאירועים חיצוניים. באמצעות תגובה זריזה, מותגים יכולים לנצל הזדמנויות הקשורות לאתגרים בלתי צפויים תוך שמירה על רלוונטיות, וכך להעניק לעצמם יתרון תחרותי.

תגובה אותנטית ואמפטית בסיטואציות האלה עשויה גם לחזק את מערכות היחסים של המותגים עם הצרכנים. על ידי התאמת הנרטיב לרגשות ולכאבים של קהל המטרה, מותגים יכולים לטפח אמון ולמצב את עצמם כשותפים בזמנים של חוסר ודאות או של מציאות משתנה.

מגפת הקורונה המחישה כיצד מותגים יכולים לבצע התאמות אסטרטגיות מהירות באמצעות מיקרו-מיתוג מותאם למצב. ברגר קינג לדוגמא, שבימים כסדרם ממתגת את עצמה כ"הבית של הוופר", חיזקה בתקופת הקורונה את שירות המשלוחים שלה תחת המסר "Stay Home of the Whopper". החברה מיתגה את עצמה כאמפתית ואחראית בעודה מעודדת את הצרכנים להישאר בבית ולהזמין משלוח הביתה. כדי להראות מחויבות מלאה למיקרו-מיתוג הזה, ברגר קינג ויתרו על דמי המשלוח על הזמנות מעל 10 דולר דרך האפליקציה בנייד וגם תרמו 250,000 לחמניות וופר לאחים ולאחיות סיעודיים.

מיתוג אספקט מסוים במוצר או בתהליך הרכישה

לעתים עסקים מבקשים לייצר אסטרטגיית מיתוג ממוקדת, המדגישה היבט מסוים במוצר או בשירות (למשל פיצ'ר חדש). באמצעות התמקדות בהיבטים הייחודיים החשובים ביותר, מותגים יכולים לבדל את עצמם ביעילות ולטפח אהדה למותג.

באופן דומה, מיקרו-מיתוג יכולה להיות אסטרטגיה מתאימה כדי לטפל בשלב מסוים בתהליך הרכישה של המותג. זה דורש הבנה עמוקה של הקהל והצרכים שלו באותה נקודת מגע ספציפית, כמו גם מסרים ברורים וממוקדים, כדי לתקשר ביעילות את הצעת הערך במיקרו-מומנט המתאים.

לדוגמא, הגישה של טסלה למפגשי נסיעת מבחן מדגימה מיקרו-מיתוג תחת "Tesla Test Drive Experience", מתמקדת בשלב משמעותי במסע הלקוח. טסלה יוצרת חוויה ייחודית ללקוחות פוטנציאליים במהלך נסיעות מבחן, תוך שימת דגש על היבטי הביצועים, הטכנולוגיה והקיימות של כלי הרכב החשמליים שלהם. מהרגע שהלקוחות נכנסים לרכב טסלה, הם מטפחים חיבור והבנה עמוקים יותר של הצעת הערך של טסלה באופן שבו נסיעת המבחן הפכה למותג נחשק בפני עצמו.

בשנה האחרונה טסלה מגדירה מחדש את חוויית נסיעת המבחן באירופה עם "מבחני נסיעה מרחוק", מתוך התובנה שרכישת רכב היא תהליך מלחיץ. לדוגמה, בסקר שערך אתר הרכב Edmunds.com אחוז גבוה של אנשים העידו שהם "מעדיפים לעשות את חישובי המס שלהם על פני רכישת רכב חדש" שזה תהליך "יותר מלחיץ מלהתחתן" ושסוכנות רכב היא מקום שהצרכנים מעדיפים להימנע ממנו.

מתוך התובנה הזו, חוויית הנסיעה מרחוק של טסלה מצמצמת מגע אנושי לאפס וכך מורידה מהלחץ. לקוח מתעניין יכול לקבוע פגישה באתר האינטרנט של טסלה, להגיע למקום בו חונה הרכב, לקבל הדרכה מלאה על השימוש ברכב, להפעיל אותו מרחוק ולצאת לנסיעת מבחן והכל ללא עזרת נציג, כשהוא חופשי להתנסות ברכב כאוות נפשו. שירות זה הושק תחילה בצפון אמריקה, התרחב ב-2023 לשוודיה ובחודשים האחרונים מתפשט לערים שונות בבריטניה - מה שככל הנראה מעיד על הצלחתו.

מיקרו-מותגים

עבור עסקים קטנים עם תקציבים מוגבלים ופעילויות שיווק ממוקדות, מיקרו-מיתוג מציע פתרון מעשי. במקום להשקיע בתהליך מיתוג מקיף, עסקים קטנים יכולים ליצור מסרי מותג ממוקדים, שמתחברים לקהלים הספציפיים שלהם ולמאמצי השיווק שבהם הם נוקטים.

לדוגמא, בעקבות חשיבה אסטרטגית עבור קליניקה לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי, בנינו את הנרטיב "טיפול שמזיז", בשל שיטות העבודה הייחודיות והאקטיביות של המטפלת, כמו טיפול המשלב משחק, אביזרים ויציאה לשטח. המיתוג מתחבר באופן רגשי לאתגרים הספציפיים של הילדים (כמו קשיי הסתגלות, קשיים חברתיים ולימודיים) ולנקודות הכאב של ההורים שמייחלים סוף-סוף לטיפול שיבין את הילדים שלהם ו"יגרום לדברים לזוז". כדי לחסוך במשאבים, המהלך התמקד בחידוד וניסוח הסיפור ובדיוק המסרים בנקודות המגע הספציפיות של הקליניקה עם קהלי המטרה - למשל ברשתות החברתיות ובאתר.

למה דווקא עכשיו?

למה כוחו של המושג מיקרו-ברנדינג עולה דווקא בשנים האחרונות? הרבה בזכות המהפכה הדיגיטלית (או בשמה המקצועי "המהפכה התעשייתית הרביעית") וההזדמנויות והאיומים שהיא מביאה איתה.

מצד האיומים, העולם שלנו (שזכה לכינוי VUCA WORLD) הוא הרבה יותר תנודתי, אי ודאי, מורכב ועמום. בתוך העולם הזה מותגים, כמו גם אנשים, נדרשים לאג'יליות, כושר הסתגלות גבוה ותגובתיות מהירה. מיקרו-מיתוג מאפשר למותגים לשמור על זהות ייחודית, ברורה ועקבית ועם זאת לדעת להגיב לשינויים ולסיטואציות חדשות.

מצד ההזדמנויות, הטכנולוגיה הדיגיטלית שמועצמת כעת באמצעות כלי אוטומציה וכלים מבוססי AI מאפשרת למותגים להכיר הרבה יותר לעומק את קהלי היעד שלהם ולהגיע אליהם באופן ממוקד ויחסית זול בזמן הנכון ועם המסר המתאים. באמצעות מיקרו-סגמנטציה ניתן להגיע כיום לקהלי נישה קטנים עם מסר פרסונלי שלא היו זמינים בעבר.

השילוב של סיפור חזק ורלבנטי לקהל המטרה עם היכולות הטכנולוגיות להגיש אותו במיקרו מומנט הנכון מציע קפיצת מדרגה שיווקית עבור מותגים.

לסיכום

מיקרו-ברנדינג מאפשר לעסקים להסתגל במהירות לשינויים בשוק ובהעדפות הקהל. על ידי פניה לקהלים ספציפיים עם מסרים מותאמים, מיקרו-מיתוג יכול להוביל למעורבות גבוהה יותר ולקשרים חזקים יותר עם הלקוחות ולסייע בשיווק לקהלי נישה ובחדירה לקהלים חדשים. עבור עסקים קטנים, מיקרו-מיתוג דורש פחות השקעה מאשר מיתוג מסורתי, מה שהופך אותו לנגיש ומעשי.

ועם זאת עבור עסקים גדולים לא מדובר בתחליף לתהליך מיתוג רחב ומקיף, אלא באסטרטגיה המשלימה את אסטרטגיית המותג הכללית ומאפשרת טיפול באתגרים או בהזדמנויות ייחודיות.


אלון וינפרס הוא הבעלים של סוכנות מיתוג ושיווק ובעברו היה מנהל השיווק של אוניברסיטת תל אביב. אלון מסייע לעסקים לעצב את אסטרטגיית המותג שלהם וליישם אותה בכל נקודות המגע של המותג עם קהלי המטרה. הוא זכה בפרס על חדשנות דיגיטלית בשיווק, מרבה לפרסם מאמרים מעמיקים על מיתוג ואסטרטגיה שיווקית, והוא מרצה מבוקש באקדמיה ובכנסים בתעשייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully