וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצד האפל של האינסטגרם: 5 סוגי עוקצים ברשת שכדאי להתרחק מהם כמו מאש

תמיר מנדובסקי

עודכן לאחרונה: 24.7.2023 / 9:54

בזמן ששרלטנים מתעשרים מחבילות ליווי, קורסים והשקעות מפוקפקות, אנשים כמוני וכמוך משלמים על זה במחיר העסק שלהם. אז איך מנווטים בים ההזדמנויות שיש לעידן הדיגיטלי להציע מבלי ליפול בפח? תמיר מנדובסקי, מחבר הספר 'השקעות לעצלנים', מסביר

אנטומיה של הונאה: איך נוכלים מנצלים פראיירים ברשת?/תמיר מנדובסקי.

קל לשווק השקעות באינסטגרם, קשה מאוד לשווק גישה אחראית וארוכת טווח. עמודים פיננסים רבים ברשתות הסושיאל נוטלים הלוואות כדי לשכור רכבי יוקרה לימי צילום, כאילו שזו גושפנקא להצלחה בחיים, והחלק העצוב הוא שזה באמת מצליח לפעול על הצופים, במיוחד הצעירים שבהם. בטור הזה אני מבקש להצביע על הקרס שמאחורי הפיתיון ולספר למה הניסיון להתעשר מהר הוא מתכון מצוין להישאר עניים.

טורפים אינטרנטיים הם בעלי רמות הסוואה ומסוכנות שונה וחלקם עונים על יותר מקטגוריה אחת, אך למזלנו - הם די דומים זה לזה. בואו נכיר אותם, מהטורף הקל ביותר אל הכבד ביותר.

המתחזים

המתחזים הם הפשוטים ביותר לזיהוי, ויש לכם את הסיכוי הנמוך ביותר ליפול בפח שלהם. הם יפתחו חשבון אינטסגרם ויצברו או יקנו עוקבים ואז ברגע אחד יחליפו את שם המשתמש ואת התמונה שלהם לשמם של ידוענים בתחומם. חשבון האינטסגרם האישי שלי סובל חדשות לבקרים ממתחזים שכאלו.

הסיכוי שלכם ליפול ברשת של אחד כזה היא נמוכה יחסית. לרוב לא מדובר בישראלים אלא בנוכלים ממדינות עולם שלישי שמשתמשים בכלי כתיבה ותרגום אוטומטיים, ולכן הכתיבה שלהם תהיה משובשת. גם אם נראה לכם שחשבון של ידוען התחיל איתכם שיחה מיוזמתו, מה שמעלה חשד בפני עצמו - תגלו מהר שמשהו מסריח כשהוא יכתוב לכם "היני חושב שאותך יכול לעשות עשיר מאוד".

המתחזה לרוב יבקש מכם לבצע לו העברה בנקאית של מטבעות קריפטו ויבטיח הבטחות מופרזות. הם פועלים בשיטת "המספרים הגדולים" ולצערי, על אף חוסר המקצועיות שלהם, תמיד יהיו אנשים תמימים שיפלו בפח.

תמונת ה"לפני ואחרי". מימין: רותם סלע, משמאל: רותם אחרי עריכה.. מתוך דף הפייסבוק של הפרופיל שהתחזה לרותם סלע, צילום מסך
כשמותג אנונימי התחזה לרותם סלע כדי למכור גלולות הרזיה, ההונאה היתה שקופה./צילום מסך, מתוך דף הפייסבוק של הפרופיל שהתחזה לרותם סלע

השרלטנים

גבול דק מפריד בין יזמים שסובלים מבוחן מציאות לקוי בקשר ליכולותיהם, לבין נוכלים של ממש. השרלטנים נופלים למקום הזה. הם יהיו בטוחים בעצמם, הם באמת ובתמים חושבים שהם יכולים ללמד אתכם, הצעירים בעלי החלומות, להיות אנשים טובים יותר, עשירים יותר או מאושרים יותר. הבעיה תהיה ביכולת שלהם לספק את הסחורה. אם תגידו לשרלטן "אבל איפה מה שהבטחת?", הוא לרוב יפנה את הזרקור אליכם - על כך שאתם צריכים לתת יותר מעצמכם, להתאמץ יותר או להשקיע יותר כסף.

איך נמנעים משרלטנים? הדרך הטובה ביותר היא להציץ להם מתחת למכסה מנוע: לבקש לדבר עם לקוחות מרוצים, או לדבר איתם מיוזמתכם. לחפש חוות דעת באינטרנט על השירות שלהם, או אפילו תביעות שהגישו נגדם על אי קבלת תמורה.

מוכרי החלומות

שרלטנים יכולים להבטיח דברים לגיטימיים כמו הצלחה עסקית, ולא לעמוד בהם. מוכרי החלומות יבטיחו דברים שהם מלכתחילה יודעים שלא יוכלו לספק. קווי האופי של מוכרי החלומות הם קרימינליים - הם יודעים היטב מה מותר ומה אסור ומכיוון שבחוק הישראלי לא הותקנה ענישה לשקרנים, הם לא יהססו לעשות זאת.

מוכרי החלומות הם חסרי עכבות, לא אכפת להם להרוס את חייהם של אחרים, והם מונעים משיקולי רווח והפסד אגוצנטריים בלבד. את מוכרי החלומות אפשר לחשוף רק ע"י שאלות נוקבות. הם יעדיפו ששיחת המכירה תישאר "באוויר", מלאה במושגים מקצועיים ורחוקים ולהתיש אתכם עד לנקודה שלא יהיה לכם נעים לשאול עוד. הנחת העבודה היא שאיש מקצוע שלא יודע להסביר לכם בשפה פשוטה ובגובה העיניים במה בדיוק הוא יכול להועיל לכם - רוב הסיכויים שהוא לא יכול או לא באמת מתכוון לעשות זאת.

המועדון הסודי

לפעמים שרלטנים וסקאמרים מתאגדים יחדיו לכוח-על של שקרים. הרשתות החברתיות נמצאות שם בשבילנו גם בזמנים בהם אנחנו מרגישים בודדים, ובדיוק על המיתר הזה פורטים ה"מועדונים" שמציעים לנו לרכוש מטבעות קריפטוגרפים שהם עצמם המציאו ובהזדמנות זו להיות חלק מקהילה של 'יודעי סוד', שאותו יחלקו אתכם רק אם תתחייבו לתשלום חודשי קבוע. כמובן שלא כל מי שפותח מועדון הוא נוכל ולא כל מי שמרצה על קריפטו הוא מוכר חלומות. אבל אם פגשתם באינסטגרם מישהו שעונה על אחד או יותר מהתיאורים כאן, זה אמור להדליק לכם נורה אדומה.

נביאי הזעם

נביאי הזעם הם אלו שינצלו את הבורות הפיננסית הפושה בעם, ואת הנטייה להיצמד למי שמפחיד אותך. בניגוד לתקשורת המיינסטרים, ברשתות החברתיות אין שום מנגנון פיקוח, אין עכבות ואין עורכים. נביאי הזעם יצעקו סיסמאות נבובות כמו "עובדים עליכם! לא תהיה לכם פנסיה!" בשביל לגרום לצעירים למשוך את קצבת הזקנה העתידית שלהם ולהשקיע אותה בקורס או במטבע קריפטוגרפי שאמור לגרוף להם הון. בעיניי, אלו המרושעים שבעוקצים. מדובר באנשים שהמכונית שהם יקנו בזכות ההתעשרות הנבזית הזו, תשאיר מאחוריה שובל של זקנים בלי פנסיה.

לסיכום,

לרוב, אנשים עשירים לא צריכים למכור מנויים למועדונים מפוקפקים או מטבעות קריפטוגרפיים שלא שווים כלום. מי שעושה את זה לא מחפש לתת לכם ערך, אלא לקחת לכם את הכסף. הנזק הקטן שתספגו אם תיפלו למלכודת כזו הוא נזק כספי. הנזק הגדול יותר הוא הזמן שייקח לכם לחזור ולהאמין שוב באנשים ובעסקים. האמת הפשוטה היא שאין כסף קל ומהיר וכל צעיר וצעירה בישראל צריכים תכנית ארוכת טווח כדי לבסס את עתידם הכלכלי. לא תאמינו כמה קל ליצור אחת כזו.


תמיר מנדובסקי הוא יזם, משקיע, סופר, מחבר הספר 'השקעות לעצלנים' ומגיש הפודקאסט באותו השם. מנכ"ל חברת אסיף השקעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully