וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוח, גיר ו-GPT: כך תכינו את ילדיכם לשנת הלימודים הקרובה

יודי בר און

עודכן לאחרונה: 28.8.2023 / 10:19

שנת הלימודים הקרובה הולכת להיות שונה מכל מה שהכרנו עד היום. האם הבינה המלאכותית תביא סוף סוף לשינוי המיוחל בבתי הספר? איזה פיילוטים מתוכננים במשרד החינוך, וכיצד הם יכשירו את הילדים (וגם את המורים) לאתגרי העתיד?

תלמידי בית ספר, 4 במאי 2023. ראובן קסטרו
תלמידי בית ספר, 4 במאי 2023/ראובן קסטרו

הילדים שלי, כמו תלמידים רבים אחרים, יחזרו בעוד כשבוע אל ספסל הלימודים, שם ודאי יעשו שימוש בכלי בינה מלאכותית מבוססי למידת מכונה להכנת שיעורי בית, עבודות ומבחנים.

נרצה או לא נרצה, כלי AI ובפרט צ'אטים מבוססי מודלי שפה גדולים כמו ChatGPT ו-Bard הם עובדה מוגמרת וגם לילדינו חשוב להבין את מהות הכלים, מה הם עושים, מדוע פותחו ולאילו מטרות, מה המגבלות שלהם, וכיצד להשתמש בהם בביקורתיות ואחריות.

בשנת הלימודים הקרובה יערוך משרד החינוך פיילוטים לבחינת השימוש בכלי בינה מלאכותית כאמצעי עזר בבחינות הבגרות, בכתיבת עבודות גמר לבגרות ובמטלות לימודיות שונות. המורים יידרשו להשתמש בבינה מלאכותית לפחות פעם בשנה. כמו כן, החל מכיתה ד' יוכלו התלמידים להגיש עבודות באמצעות כלי בינה מלאכותית, על פי תוכנית משרד החינוך, כפי שדווח ביולי בכאן 11.

בתוך כך, משרד החינוך פרסם אסופה של קולות קוראים שנועדו לעודד מחקר ויזמות טכנולוגית בתחום החינוך למטרות שונות: חיסכון בזמן של מורים, ביצוע משימות ועבודות גמר באמצעות בינה מלאכותית, התאמת בחינות הבגרות לסביבת אינטרנט פתוח ועוד.

"בתקופה שבה כלי AI הפכו לפשוטים ונגישים באינטרנט, קיים צורך ממשי לקדם הבנה ושימוש יעיל בהם בקרב תלמידים ותלמידות, ולהכין אותם לעולם רווי AI בכל תחומי החיים", נכתב בקול הקורא המציע לבתי הספר ולמורים להצטרף לפיילוטים.

אחד הפיילוטים, למשל, שנועד למורים ולתלמידים כאחד, נועד לפתח מודל לאוריינות בינה מלאכותית, לשכלל כישורים, לפתח פעילויות בנושא ולתרגם אותן למערכי למידה דיגיטליים.

אבל עד שכל זה יקרה ויופקו הלקחים שיאפשרו למידה מובנית ומועילה באמצעות AI, כנראה שנצטרך להסתגל לשינויים בכוחות עצמנו וכך גם ילדינו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

אז איך נלמד את הילדים להשתמש ב-AI בצורה אחראית ונכונה?

שאלתי את ChatGPT האם כדאי לילדיי להשתמש בו להכנת שיעורי הבית? במפתיע או שלא, הצ'אט השיב בחיוב ואמר כי "שימוש ב-ChatGPT יכול להיות חווית למידה חשובה. עם זאת הוא ציין כי "הצ'אט אינו מהווה תחליף ללימוד אמיתי, הבנה וחשיבה יצירתית."

ChatGPT סיפק כמה הנחיות ואזהרות. בין היתר, הוא הציע לילדיי לוודא את מהימנות המידע, מקורותיו ובמידת האפשר להצליב אותו עם מקורות נוספים. לדבריו, ChatGPT עשוי לספק מידע שגוי ומיושן ולהמציא תשובות, בדומה לבני אדם. לשם הבנה מעמיקה, הוא מציע, לחזור אל האמצעים המוכרים והטובים, כמו מורים, מאמרים וספרים, ולהימנע מהעתקה של הטקסט שהוא מספק מבלי להבינו ולבדוק את מקורותיו.

ומה לגבי המורים?

AI הוא אמצעי ולא מטרה. הוא אינו מהווה תחליף למורים ולמיומנויות למידה נדרשות. בתי הספר, בדומה למוסדות האקדמיים, נדרשים לספק כלים, יכולות ומיומנויות לחיים, לכן חשוב שגם המורים וכל מי שמלמד על הכלים יבין לעומק את היכולות, המטרות והמגבלות שלהם.

נכון להיום, אופן והיקף האימוץ של הטכנולוגיה בבתי הספר תלוי במידה רבה במורים עצמם, במידת העניין שלהם ובזיקתם לתחום הדיגיטל, אולם בסופו של יום מדובר במשאב חשוב העומד לרשות המורים כולם כדי לאפשר יצירת תוכן רחב ומגוון על בסיס נתונים מדויקים ומוכרים, לצד חשיבה ביקורתית, שאילת שאלות והצלבת מידע.

כלי ה-AI נועדו כדי לספק השראה ולייעל את התהליך הלימודי. הם לא נועדו כדי להחליף יצירתיות, שיקול דעת וחשיבה עצמאית.

מה חשוב לזכור לפני שניגשים לעבוד עם צ'אטבוט?

בשלב זה, צ'אטבוטים כמו GPT אינם תחליף למנועי חיפוש, למרות שרבים משתמשים בהם לשם כך. בעצם, מדובר במנוע סמנטי חכם שאומן על כמויות דאטה אדירות במטרה להחזיר תשובה לכל שאלה בהתבסס על מכלול הנתונים הקיימים הנוגעים לתחום השאלה.

במילים אחרות, על מנת לענות על שאלה בתחום מסויים, מנועי ה-LLM צריכים להתאמן קודם על בסיס נתונים העוסק באותו התחום ו"ללמוד" אותו לעומקו. אם זה לא קרה, הם יניבו תשובות רנדומליות שמשלימות את המידע החסר מתוך ההקשר הסמנטי. זאת הסיבה שנתונים עכשוויים אינם חלק מהמודל ותשובות לגבי מידע עדכני יהיו בוודאות לא נכונות.

למשל, בעוד ש-ChatGPT מסוגל לעבור בהצלחה את בחינות הרופאים, בכל הנוגע לתכנות, הוא טועה יותר ממחצית מהזמן, משום שהוא מעולם לא אומן על חומרים המתאימים ללימוד תכנות. הפרט הקטן הזה ממחיש עד כמה זה קריטי לוודא, בטרם תחילת העבודה, שהצ'אטבוט שאתם עובדים איתו בקיא בתחום שאתם שואלים עליו ואומן כהלכה על בסיס נתונים רחב, שכן בכל מצב אחר, התשובות שלו יהיו לא אמינות.

אז מה צפוי לתלמידים בשנת הלימודים הקרובה?

אני מניח שרבים מבני הנוער ואולי גם חלק מהילדים בישראל כבר התנסו לפחות פעם בכלי ה-AI, בין אם זה להכנת שיעורי הבית או סתם בשביל הכיף. ככל שהטכנולוגיה תשתפר, תגדל ותתפוס נתח גדול יותר ויותר בחיינו, כך התלמידים והתלמידות יהיו חייבים ללמוד להשתמש בה ולהכיר את מגבלותיה.

לא מדובר בעניין של מה בכך, שכן גם אנשי המקצוע המיומנים ביותר נדרשו לעקומת למידה לפני שיכלו להשתמש בצ'אטבוטים בצורה נכונה ולקבל פלט מספיק קרוב למה שרצו. רבים הרימו ידיים בתהליך והעבירו את המושכות הלאה למהנדסי פרומפטים (Prompt engineer), מקצוע חדש בשוק שכל תכליתו הוא לייצר שאלות והנחיות מדויקות שיניבו מהצ'אט את הפלט הרצוי.

בכל הקשור לאוריינות דיגיטלית, הכאוס שנוצר כתוצאה מהלימודים מרחוק בתקופת הקורונה חשף את ישראל במערומיה. מעודד לראות שבמשרד החינוך מפיקים לקחים ועובדים לשיפור המצב, ואנחנו יכולים רק לקוות שהפיילוטים יהיו מוצלחים.

מחפשים פעילות לימים האחרונים של החופש הגדול?

שבו עם הילדים מול המחשב והתנסו יחד בכלי הבינה המלאכותית. צירו ציור כיד הדמיון החופשית, כתבו סיפור או שיר והכינו סרטונים מגניבים. בהמשך, למדו את הילדים להצליב מידע ולבדוק את העובדות, לדייק את ההנחיות ולהפיק את התוצאות הרצויות להם. כשהילדים יהפכו לשותפים פעילים במהפכה הטכנולוגית המתרחשת לנגד עינינו, נדע שהכשרנו אותם כראוי לאתגרי העתיד.

יודי בר און הוא מייסד ומנכ"ל Kaleidoo, חברה בת של בינת תקשורת מחשבים, המתמחה בבינה מלאכותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully