וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאדום קוקה קולה עד ורוד ברבי: איך צבע יכול ליצור מיתוג בלתי נשכח?

אורטל גנות אפלבוים

עודכן לאחרונה: 30.8.2023 / 12:26

צבע אדום מבטא אהבה ולהט, אך בשילוב עם שחור הוא מבטא אזהרה או סכנה. סגול זה צבע רוחני, כחול משרה שלווה וגם מרפרר לעולם הדיגיטל והבנקאות, וירוק מנטה תמיד מתקשר לנו עם הרפואה. אז איך בוחרים צבעים לעסק בהקמה או במיתוג מחדש, ולמה צריך לשים לב?

קוקה קולה. ShutterStock
קוקה קולה/ShutterStock

בחרתם לצאת לדרך חדשה, עבדתם על תוכנית עסקית, מצאתם את הבידול העסקי שלכם ונכנסתם לכל הקבוצות הרלוונטיות, ואז הבנתם שמה שחסר זה לוגו. או שאולי יש לך עסק כבר שנים, אבל פתאום כשאת שולחת מייל או מוציאה מסמך עם הלוגו, משהו לא מדויק לך ואת מבינה שזה בלתי נמנע - הגיע הזמן לצאת לתהליך מיתוג מחדש.

איך מיתוג משפיע על העסק?

כולנו מכירים ומכירות כמה מיתוג טוב יכול לעזור לעסק שלנו. אם נראה ריבוע כתום, כוכב סגול, M בצהוב או N באדום, ישר נדע באיזה מותגים מדובר. ומה לגבי עסק קטן או בינוני? איך אנחנו הופכים לבלתי נשכחים אל מול הלקוחות שלנו, הקבועים או הפוטנציאליים? לשם כך נדרשת אחידות בשפה הגרפית (מה שרואים) והטקסטואלית (מה שקוראים).

בחירת הצבעים חייבת להיות ברורה ואחידה לאורך זמן בכל הפלטפורמות, אוליין ואופליין, וזאת על מנת להטמיע את הצבעים בקרב הלקוחות, הקבועים והפוטנציאליים. שינוי וקפיצה בין מיתוגים שונים יכול לבלבל את הקהל ולגרום לו לשכוח או לא לזכור את המותג שלנו.

מיתוג זה לא רק לוגו. מיתוג זה שפה.

הלוגו שלנו הוא הנראות הוויזואלית של העסק. הוא מופיע בקבצים הרשמיים של העסק וגם מתווה את הנראות הוויזואלית והדומיננטיות של הצבעים והפונט ברשתות החברתיות, בניוזלטר ובאתר. כלומר, הנראות הוויזואלית של העסק והמותג הוא לא רק הלוגו אלא ממש שפה הכוללת אייקון, פונטים, צבעים ואלמנטים שיופיעו לכל אורך המיתוג, בכל הפלטפורמות, אונליין ואופליין.

תנו לי להפתיע אתכם. אני מאמינה שתהליך המיתוג והדיוק הוויזואלי של העסק צריך לקרות אחרי שהקמתם את העסק ולא לפני. כן, ממש ככה, כי רק אחרי שאתם מקימים את העסק, מתחילים לרוץ איתו, מתכווננים ועושים את הדיוקים הקטנים בתמהיל העבודה שלכם, בשירותים שאתם מציעים ומול הלקוחות שלכם, תוכלו לצאת עם מיתוג מדויק שידבר את שפת העסק. ומניסיוני, אחרי 5-6 שנים, עושים לרוב מתיחת פנים נוספת כדי לדייק עוד יותר את המיתוג הקיים.

כמו שאנחנו לא מתאהבים ברעיון או במיזם, כך לא צריך להתאהב בלוגו

אני נפגשת עם הרבה בעלי ובעלות עסקים שמתאהבים ברעיון, פרויקט ואפילו לוגו ומחליטים שאיתם הם רצים, מבלי שפיתחו תוכנית עסקית ומודל תמחור ומבלי להבין את הצורך בשטח. דבר כזה יוצר תקיעות אצל בעל/ת העסק, כי זה מונע ממנו להקשיב לרחשי הלב האמיתיים של הלקוחות שלו.

אותו הדבר עם לוגו. אנחנו צריכים להפריד בין בעל העסק לבין העסק עצמו. למשל, זה שאני אוהבת צבע מסויים, לא אומר שהלוגו שלי צריך גם להיות באותו הצבע. אצלי למשל, הלוגו הראשוני היה בורוד, והמעצבת שלי אמרה שבבחירה בצבע הזה, אני מונעת מלקוחות גברים להצטרף לסוכנות, ולכן נבחר הצבע הכחול, שהוא צבע יוניסקס שמעביר ללקוחות שלי באיזה עולם אני עובדת.

בחירת הצבעים והאייקונים לא צריכה להיקבע לפי מה אהבתי או לא אהבתי, או לפי טרנדים עכשוויים. על החלטה זו להתקבל בצורה הוליסטית כשהיא נסמכת על משתנים רבים, כמו קהל היעד (צעירים/ מבוגרים, גברים/ נשים), מיתוג המוצר או השירות (זול/ יוקרתי), מיקום (מקומי/ ארצי/ עולמי) ועוד.

תהליך העבודה על המיתוג

ראשית, שם העסק והסלוגן, שמורכב לרוב מ-3-5 מילים המתארות מה העסק עושה, צריכים להיות מנוסחים בצורה הברורה ביותר. למשל "טעם החיים" ו-"מסעדת שוק עירונית" הם סלוגנים שמביעים בבירור מה נרגיש או נקבל מהמותג.

לאחר מכן, אנחנו צריכים להבין מי קהל היעד שלנו, כלומר, למי אנחנו פונים, ולהתאים את הצבעים לקהל היעד במקביל למה שאנחנו משדרים ולעולם שבו אנחנו פועלים. למשל, צבע ירוק מנטה, שמתקשר לכולנו לעולמות הרפואה, לא יתאים למועדון פופ או בר יין.

לכל עסק יש מספר קהלי יעד: ראשי, משני ושלישוני. כל קהל פועל בפלטפורמה מרכזית אחת ובפלטפורמות נוספות בצורה משנית. הצבעים שלכם צריכים להתאים לצרכים, להרגלים, ולערכים של קהל היעד וכמובן לדור שלו, ועדיין לשמור על שפה אחידה בין כל הפלטפורמות והקהלים.

כדי לקבל השראה, פתחו את האתרים של הקולגות המשפיעים ביותר בתחום שלכם, בדקו באילו צבעים ואלמנטים הם משתמשים. המטרה שלנו היא להבין את עולמות הצבע שלהם, ועם זאת חשוב לא להעתיק או לקחת יותר מדי השראה, כי כמו שעשיתם את הבידול העסקי שלכם, אתם רוצים להיות אלטרנטיבה איכותית ומובחנת אל מול קהל היעד שלכם.

פלטת הצבעים שתבחרו צריכה להיות מסוגלת להעביר ללקוחות את המסר הרצוי בצורה המדויקת ביותר. שימו לב שהלוגו מספיק מוכר וייחודי בצבעוניות המקורית שלו וגם בשחור-לבן, כלומר שהאייקון מספיק ברור ומדוייק ומעביר את המסר גם בצבעוניות אחרת.

הצבעים של הלוגו, בשילוב התמונה/ אייקון, בשילוב עם הפונט המדוייק, יכולים להשפיע על המפגש הראשון של הלקוח הפוטנציאלי עם העסק שלכם. ואם כבר יש לכם צבע שולט וברור, פשוט תעופו עליו ביג טיים והפכו אותו לגוון המזוהה עם המותג שלכם.

כשהגוון הייחודי הופך לסימן היכר

אני לא צריכה לפרט יותר מדי מה זה ורוד ברבי, נכון? כולם וכולן יודעים לזהות מתוך פלטת הצבעים את הגוון הורוד הזוהר והבוהק של ברבי. וכן, לפני ההשקה של הסרט המדובר ביותר של השנה, פתחו יוצרי הסרט בשיתופי פעולה עם כמה מהמותגים המובילים בעולם, במסגרתם כל מוצר אפשרי, מבגדים ואקססוריז ועד מיונז ואימוג'יז בקאנדי קראש, נצבע בורוד ברבי.

הלוגו עצמו, עם הכיתוב Brabie לא תמיד הופיע על המוצר או המודעה, ועדיין כשנתקלנו בהם ברשתות החברתיות, באינטרנט או בשלטי החוצות, הצבע הורוד לבדו הספיק כדי לדעת שמדובר בחלק מהקמפיין של ברבי.

חשוב לזכור שמיתוג ויזואלי הוא לא ציור פשוט עם סמל ולוגו בפונט גנרי. מדובר בתהליך עבודה מורכב של יצירה אסתטית, אסטרטגית ושיווקית, המבטאת את הזהות של העסק, במטרה לבנות מותג אחיד וקוהרנטי שיהיה ברור ומדוייק בכל הפלטפורמות. באותה נשימה, אפשר וכדאי להיות מקוריים, יצירתיים ופורצי דרך. בהצלחה!


אורטל גנות אפלבוים היא הבעלים של סוכנות הדיגיטל "בדיוק בזמן - אסטרטגיה ודיגיטל", יועצת לשיווק דיגיטלי במעו"ף של משרד הכלכלה ומרצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully