וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף סוף: המהפכה הדיגיטלית מגיעה לשוק הרכבים המשומשים

עודכן לאחרונה: 3.10.2023 / 16:30

למרות שתהליכי דיגיטציה הם ברובם טכנולוגיים, הם כרוכים בראש ובראשונה בשינוי גישה - כזאת ששמה את הלקוח ראשון ואת השקיפות כאג'נדה. האם זה אומר שנוכל סוף סוף לקנות ולמכור רכבים בראש שקט?

ממשק המשתמש של פיקוטו שואף לשנות את חוויית הקניה והמכירה של רכבים בישראל./Pickoto

כמעט כולנו היינו שם. עומדים, יד ימין על המותן, יד שמאל מגרדת את החלק האחורי של הראש, מבט רציני בעיניים, מנסים לחשוב על השאלה שתגרום לנו להישמע כאילו אנחנו יודעים מה אנחנו עושים.

אתם רגע מקניה או מכירה של מוצר ששווה בממוצע 80,000 שח, ובמקרה הטוב שני הצדדים לא מבינים הרבה. במקרה הרע, רק אחד מהצדדים לא מבין. לא משנה אם חוויתם משהו דומה לזה כמוכרים או כקונים, אפשר להסכים שמשהו לא עובד חלק וזה עוד לפני שדיברנו על מצב הרכב ועל היעדר השקיפות.

ישראל היא מדינה קטנה ובהשוואה לשווקים בינלאומיים, גם שוק הרכב המקומי הוא מאוד קטן. אבל במונחים לוקאליים, מדובר על אחד הענפים החזקים בארץ עם למעלה ממיליון העברות בעלות על רכב חדש ומשומש בשנה.

מה שמעניין בשוק המקומי הוא השינוי הזעום שהוא עבר בשנים האחרונות. אדם בן 60 יכול לספר לבנו על הרכב הראשון שקנה וככל הנראה הבן יוכל להזדהות לגמרי כי מעט מאוד השתנה. הסיפורים דומים, החוויות דומות וגם הכאבים הצרכניים דומים.

דיגיטציה, דיסרפשן ומה שביניהם

דיגיטציה באופי שלה תורמת מאוד לדיסרפשן בשווקים המסורתיים, פשוט כי כמעט תמיד מי שלא עבר את התהליך, פשוט לא נשאר. מספיק בנק אחד שהקים אפליקציה ראויה ומהר מאוד כל השוק צועד לאותו כיוון. השירות משתנה, אופי המוצרים משתנה, המחיר משתנה וגם סדרי העדיפויות משתנים אבל בעיקר הציפייה של הצרכן משתנה וכך נוצר סטנדרט חדש בשוק.

ענף הרכב הוא מאחרוני המצטרפים להמהפכה הדיגיטלית שהחלה לפני 20 שנה. ענפי הביטוח, התעופה, המלונאות ואפילו משרדי הממשלה כבר מזמן עברו את התהליכים הללו. אם נסתכל על ענפים מסורתיים אחרים ונבקש מאותו אדם בן 60 לספר על החוויה הראשונה שלו בכל אחד מהם, נגלה שאין טיפת דמיון. לפני 30 שנה, כדי לקנות כרטיס טיסה, היית נכנס לסוכנות נסיעות במרכז מסחרי כלשהו, יושב עם סוכנת הנסיעות כשהיא מול מסך מנסה למצוא לך את הדבר המתאים. תהליך ארוך, שקיפות מינימלית.

נרוץ מהר 30 שנה קדימה - הכל פרוס בפני כל לקוח. נכנסים לאחד מאלפי האתרים שמציעים כרטיסי טיסה במחירים שונים ותנאים שונים, בוחרים את הכרטיס המתאים ביותר וממשיכים הלאה למלון. יש כאלה שעושים את זה הפוך, אבל זה כבר נושא אחר. חברות שלא השכילו לעשות את השינויים האלו פשוט לא איתנו יותר.

העתיד כבר כאן

דיגיטציה היא תהליך שמגדיל בצורה דרמטית את הנגישות לשירותים ומוצרים ומדגיש רכיב מאוד חשוב - חוויית המשתמש. שוק הרכב המשומש סובל מתדמית מאוד בעייתית, חלקה בצדק וחלקה פחות כשהשורה התחתונה היא שכשאדם מנסה למכור או לקנות את הרכב שלו, הוא יתאר את התהליך כסיוט מתמשך. הפחד מהמוצר שתקבל לצד הטירטור בהצגת הרכב לאנשים זרים. לא משנה מאיזה צד נתקוף את התהליך, הוא לא נעים.

נסו לדמיין את עצמכם מתקשרים להזמין חדר במלון בלי להתחיל ולסיים את התהליך בבוקינג. או להזמין טיסה בלי לעבור בסקייסקנר, לעשות ביטוח בלי לעבור תהליך באתרים או אפילו להזמין פיצה בלי לעבור בוולט. נשמע מאתגר? כך מתנהל שוק הרכב עד היום. כמעט כל המידע שמור בידי בעל הרכב, וזה משאיר פתח רחב מדי להונאות.

הסטארטאפ Pickoto (פיקוטו) מנסה לפתור את הבעיה בענף הרכב, והקים פלטפורמה לקניה ומכירה של רכבי יד שנייה במטרה לשנות את הרגלי הצריכה בענף הרכב בישראל. "יצאנו לדרך הזאת כל אחד מהחוויה האישית שלו בתוך עולם הרכב. כל אחד נכווה יותר או פחות אבל יצאנו לדרך בתחושה שלא יכול להיות שמכל המוצרים שאנחנו קונים ביום יום שלנו, רכב הוא הסיוט הגדול ביותר. אנחנו רוצים לייצר תהליך שקוף ובטוח כדי שהכל יהיה ברור כבר מהרגע הראשון", מספר מנכ"ל החברה, גלעד ארדיטי.

באתר החברה מוצגים מאות רכבים משומשים שכולם עברו סדרת בדיקות מקדימות הכוללת את ההיסטוריה הביטוחית של הרכב, היסטוריית טיפולים ואימות פרטים מול משרד התחבורה. אוסף הפעולות הזה מאפשר לכל לקוח שמגיע לקנות רכב מבלי לחשוש לרמאות, מצב הרכב, פגיעות, ירידות ערך וכדומה - פשוט כי הכל מוצג מראש. כן, גם המחיר.

רכישת רכב היא לא משחק ילדים

ענף הרכב מחזיק שילוב מיוחד של מרכיבים שהופכים אותו למעניין עוד יותר:

  • רכב משומש הוא לא מוצר חדש - זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל כשאין שני רכבים משומשים זהים המשמעות היא שלא ניתן להשוות בין רכב משומש אחד למשנהו מבלי לדעת הכל על שניהם. לכל רכב נתונים שונים, היסטוריה שונה ומחיר שונה.
  • מחיר המוצר הוא גבוה באופן מוחלט - בדרך כלל מדובר בהוצאה השניה בגודלה במשקי בית בישראל אחרי דיור.
  • חוסר ההבנה של הצדדים בעסקה - במקרה הטוב שני הצדדים לא מבינים יותר מדי ואז לפחות יש הגינות בסיסית. ברוב המקרים אחד מהצדדים יודע ומבין יותר, וזה כבר פתח למניפולציה.
  • דעת מומחה היא הכרחית לביצוע העסקה - יש מוצרים פשוטים כמו שולחן למשל, שמאוד קל לבדוק אותם ולהבין את מצבם לפני שקונים אותם מיד שניה. יש גם מוצרים כמו אופניים, שמי שמבין בהם מספיק יוכל לבדוק אותם בעצמו גם בלי דעת מומחה. במרבית המקרים, רכב הוא אף אחד מהשניים.

מאנלוגי לדיגיטלי

השינוי אותו עובר ענף הרכב הוא מרחיק לכת, וצפוי לקחת שוק אנלוגי ברובו שמבוסס על הערכות ותחושות בטן, לכזה שמתבסס על מידע מוצק, אלגוריתמים מתוחכמים וטכנולוגיה חדשנית כגון בינה מלאכותית, שבעתיד תכבוש גם את הענף הזה. כל שנותר לנו הצרכנים לעשות זה להתנסות בטכנולוגיה ולקוות שהיא תענה על הציפיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully