וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך לבנות חוויית משתמש מנצחת ב- Shopify? מדריך ב-7 שלבים

קובי רזון

עודכן לאחרונה: 30.7.2024 / 8:39

בעולם האיקומרס התחרותי של ימינו, חוויית משתמש איכותית וסוחפת היא המפתח להצלחה, אבל איך אפשר לייצר בידול אמיתי כשנדמה שכבר ראינו הכל?

אחד האתגרים המרכזיים כשבונים אתר על גבי פלטפורמה מבוססת תבניות כמו שופיפיי, איך אפשר לייצר קומרס שמעביר את ה-DNA שלנו, את האופי שלנו? כזה שהלקוחות ייכנסו אליו ויקבלו את החוויה המדויקת שרצינו להעביר להם? והכל בזמן שבו אנחנו נעים על ציר בין קונבנציות קומרס שחשוב לשמר בקצה אחד, ויצירתיות ומקוריות בקצה השני.

הדרך לפתרון ולפיצוח חייבת להתחיל בזום אאוט שמטרתו להבין שתי נקודות חשובות: הראשונה היא שאיפיון חוויית משתמש, עיצוב ופיתוח האתר הם רק חלק מתהליך גדול הרבה יותר; והשנייה היא שאנחנו במסע שלעולם אינו מסתיים.

תכנון נכון ומדויק של אתר קומרס יכול להיות ההבדל בין עוד אתר קומרס קונבנציונלי וחסר ייחודיות, לכזה שיש בו את הקריצה והאופי שחשובים לכם, ובין אתר קומרס שמוכר כי יש בו מוצרים וקונים - לכזה שמוכר כי מעדיפים לקנות בו.

הבחירה בפלטפורמת שופיפיי מאפשרת נקודת פתיחה טובה, והרבה פעמים עדיפה על להתחיל הכל מאפס - אבל היא לא תחליף לתהליך המלא והנכון, ומצריכה לא מעט תכנון ומחשבה.

אז איך תעשו את זה? ערכנו עבורכם רשימת שלבים מלאה.

שלב 1: מחקר מקיף

התחילו בביצוע סקר שוק מעמיק: זהו מגמות, צרכים וציפיות של הלקוחות הפוטנציאליים. מחקר מקדים שנותן ערך צריך לבחון שלוש נקודות עיקריות:

  • בחנו את המיקום שלכם ביחס למתחרים - בדקו איפה אתם נמצאים על מפת השחקנים בשוק המקומי.
  • חפשו השראה באתרים בינלאומיים - אחרי שבחנתם את המתחרים שלכם בארץ, זה הזמן להתחיל לחפש אתרים בחו"ל, גם כאלה שעוסקים בתחומים שונים משלכם. נסו להרחיב את הבדיקה לתחומים דומים נוספים, למשל, אם אתם מקימים אתר קומרס בתחום הביטוח, בחנו חברות פינטק בתחום הפיננסים.
  • דברו עם הלקוחות שלכם - חשוב לפנות זמן ומשאבים לראיונות עם לקוחות קיימים ופוטנציאליים. רק כך תוכלו להיכנס ממש לנעליים שלהם ולהבין לעומק את הצרכים, הכאבים וההעדפות שלהם בכל הנוגע לקניות אונליין. תופתעו כמה ערך תוכלו לקבל משיחות קצרות עם הלקוחות.

שלב 2: הגדרת דרישות וקביעת יעדים

אחד היתרונות המרכזיים בבניית אתר על פלטפורמת שופיפיי הוא שזמני הפיתוח מצטמצמים באופן משמעותי לעומת בניית אתר מאפס. ואולם לא חייבים לוותר על פיצ'רים וחוויית משתמש כשבוחרים בפלטפורמה מובנית. דמיינו ציר שבקצה אחד שלו יש התמסרות מוחלטת לתבנית שופיפיי, ובקצה השני שלו יש אתר שתכננתם בו את חוויית המשתמש מאפס. נסו למקם את עצמכם בנקודה הטובה ביותר על הציר הזה. אין טעם לשבור את התבנית של שופיפיי במקומות שהם קונבנציות חוויית משתמש, אבל חשוב לבצע שינויים ולהתאים אותם לצרכים שלכם.

כדי לעשות את זה חשוב לבחור את התבנית הנכונה ביותר עבורכם מתוך שלל התבניות של שופיפיי - זו שתהיה נקודת הפתיחה המתקדמת ביותר. הדרך הנכונה לעשות זאת היא להכין רשימת פיצ'רים שתכלול את כל התכונות הנדרשות שתרצו באתר שלכם, למשל הוספה לסל מתוך עמוד קטגוריה, שילוב וידיאו בעמוד מוצר ועוד. אחרי שהכנתם את הרשימה, בחרו שתיים-שלוש תבניות ובדקו באיזו מהן יש את הפער הקטן ביותר לרשימת הדרישות שלכם - זו תהיה תבנית הבסיס שתתאים לאתר שלכם.

טיפ חשוב: אל תחפשו תבניות רק מעולמות התוכן שלכם - הרחיבו את החיפוש לתבניות גם מעולמות אחרים. לדוגמה, אם יש לכם חנות מתחום הפארם וחשוב לכם שניתן יהיה להוסיף מוצר מעמוד קטגוריה, לא בהכרח תמצאו את התכונה הזו בתבניות שממחישות חנויות פארם - ייתכן שתמצאו אותה דווקא בתבניות של מוצרי מזון, או חנות מוצרים לבעלי חיים.

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה

שלב 3: תכנון חוויית המשתמש

אחרי שאפיינתם את הדרישות, הגיע הזמן לעבוד על חוויית המשתמש באתר. קיימים שלושה כללי אצבע שיעזרו לכם לקבל את ההחלטות הנכונות:

1. זכרו תמיד שחוויית משתמש טובה היא הדרך להשיג את המטרה - ולא המטרה עצמה. כשאתם עובדים על פלטפורמת שופיפיי ומתלבטים אם לשנות רכיב או תהליך מסוים כדי להשיג חוויית משתמש טובה יותר, שאלו את עצמכם האם השינוי יקדם אתכם להשגת המטרה וייתן ערך אמיתי ללקוח? אם התשובה היא כן - זה בהחלט המקום להשקיע בשבירה ושינוי של התבנית בפלטפורמת שופיפיי. אם לא, זכרו שהרכיבים בתבנית הם נקודת פתיחה טובה, ואין טעם לערוך שינוי אם הוא לא נותן ערך אמיתי.

2. זה אולי נשמע קצת טריוויאלי, אבל חשוב לזכור תמיד ש-Mobile First. צמד המלים שנולד אי שם ב-2010 ומדוקלם עד היום כמעט בכל פגישת התנעה של פרויקט דיגיטל - לא מיושם בהכרח נכון. בסוף, העבודה האתר שלכם צריך להיראות ולעבוד מדהים גם בדסקטופ וגם במובייל, אבל הבחירה להתחיל מהמובייל חשובה - כי רוב הלקוחות שלכם שם. לכן, חשוב מאוד כשבוחרים תבנית שופיפיי לא להסתכל עליה בדסקטופ, אלא גם מהמובייל. הדמייה של מובייל על הדסקטופ לא מספיקה, וחשוב שממש תפתחו את התבנית גם על הנייד שלכם ותבחנו אותה לא רק מנקודת מבט של צופה, אלה התנהגו ונסו את תהליך הקנייה השלם מהנייד עצמו (Act like a user).

3. חשוב להתייחס למיקרו-קופי כבר בשלב התחלתי. טקסט דמה, או "לורם איפסום", יכול להיות טוב לתוכן רץ - אבל לעולם לא לכותרות ותתי-כותרות. למיקרו-קופי חשיבות רבה, והוא חלק בלתי נפרד מחוויית המשתמש - הוא יכול לעשות את ההבדל בין מסך שמקדם את המטרה שלכם לכזה שלא. זה בסדר לעבוד בשכבות ולדייק בהמשך את המיקרו-קופי, אבל המסר שאתם רוצים להעביר צריך להיות ברור כבר בשלבים התכנון המוקדמים.

שלב 4: עיצוב שעושה את העובדה

כשאתם נמצאים בשלב העיצוב של האתר שלכם, חשוב לזכור שיופי הוא סובייקטיבי, אבל מספרים ותוצאות - לא. פעמים רבות אנחנו נתקלים בדילמות עיצוביות בעבודה על אתרי קומרס, כמו האם ועד כמה להיצמד לדיזיין סיסטם של המותג. בסופו של דבר, צריך לזכור שכל עיצוב שנעשה מדיד בקלות, ולכן ההחלטות שאתם מקבלים בנושא עיצוב צריכות לעבוד בהתאמה למטרות שלכם.

לדוגמה, אם צבעי המותג שלכם לא מאפשרים לייצר בידול מספיק טוב לכפתורי ההנעה לפעולה, וכתוצאה מכך ייתכן שאחוזי ההמרה ייפגעו - עדיף לשקול הוספת גוון נוסף. זכרו שהעיצוב צריך לשרת אתכם - ולא להפך.

כלי נוסף בשלב העיצוב שיכול לעזור לקדם את המטרות שלכם הוא מיקרו-הנפשות. להנפשות ותנועה באתר יכולות להיות תרומה רבה - גם במשיכת תשומת הלב של המשתמשים לאזור מסוים במסך, וגם ביצירת חוויה מעניינת שתעביר את הסיפור שלכם בצורה זכירה יותר.

שלב 5: פיתוח שרואה רחוק

אז אחרי שחקרתם, בחרתם תבנית, אפיינתם ועיצבתם את האתר, הגיע שלב ההוצאה לפועל - שלב הפיתוח. למעשה, המטרה של כל השלבים שעברתם עד לשלב הפיתוח היא להגיע עם מינימום הפתעות ובלת"מים - אבל חשוב לזכור שהם לא ייעלמו לגמרי, ותמיד יצוצו הפתעות בזמן הפיתוח. כשזה יקרה, תצטרכו להחליט אם לעכב את הפיתוח ולבצע את השינויים, או להמשיך להתקדם במצב הקיים.

כשמגלים תקלה או בעיה בזמן הפיתוח, קיימות שלוש אופציות: לתקן את התקלה ולעכב את לו"ז העלייה לאוויר; לעלות לאוויר עם התקלה, לראות מה ההשפעה שלה ולהחליט תוך כדי תנועה אם לתקן או לא; או להחליט לא לתקן את התקלה בכלל. מהניסיון שלנו, כדי לבחור באופציה הנכונה ביותר עבורכם כדאי לעשות זום אאוט, ולשאול את עצמכם אם התקלה תפגע במטרה המרכזית של האתר. גם אם מדובר רק באלמנט עיצובי שאפשר לתקן בהמשך הדרך, חשוב לבחון אם יש סיכוי שהוא יפגע באחוזי ההמרה או במטרות האתר. אם כן, עדיף להתעכב ולתקן; ואם לא - המשיכו כרגיל ועמדו בלו"ז שקבעתם.

זכרו שכל שינוי או תיקון קטן מצטברים לשעות רבות של עבודה ולימים של עיכובים, ולא פעם קיימת חשיבות רבה ל-Time to market, וההבדל בין לעלות או לא לעלות בזמן עלול להיות גורם מכריע בהצלחת האתר שלכם.

שלב 6: בדיקות שמישות

לא פעם אני נתקל בלקוחות שממעיטים בבדיקות שמישות לפני עלייה לאוויר, כל אחד מטעמו. לעתים זה נובע ממחסור במשאבים (זמן או תקציב) ולעתים בשל פחד משינויים או מתגליות חדשות רגע לפני שעולים לאוויר. בדיקות שמישות הן המצפן שלכם, והן יעזרו לכם לעשות כיוונים קטנים במוצר. ההגדרה הטובה ביותר לבדיקות שמישות היא "לטעות בזול" - מכיוון שהן לא חייבות להיות משהו גדול ורחב היקף שלוקח זמן. גם אם תקחו חמישה משתמשים פוטנציאליים ותתנו להם להתנסות לפני העלייה לאוויר - תקבלו ערך גדול מאוד ותופתעו לגלות (בהנחה שעשיתם עבודה טובה) שרוב ההערות הן על ניואנסים קטנים שהתיקון שלהם מהיר אבל הם בעלי ערך ללקוח, למשל מיקרו-קופי שלא היה ברור, או כפתור שלא שמו אליו לב מספיק.

שלב 7: ניטור ושיפור מתמיד

השלב האחרון בתהליך, ואולי החשוב ביותר, הוא לזכור שהעלייה לאוויר של אתר הקומרס שלכם היא רק תחילת הדרך. למעשה, מהרגע שעליתם לאוויר אתם בלופ תמידי של שיפורים, שינויים והגדלת יחס המרה, ולכן חשוב לנטר את האתר והביצועים שלו, ולחזור שוב ושוב לתחילת התהליך.
ניטור בריא צריך להכיל שלוש בדיקות קבועות באופן שוטף:

  • מדידות נתונים באתר - השתמשו בכלים כמו Google Analytics והתמקדו בשיעורי המרה, נטישה ומדדים קריטיים נוספים.
  • צפייה במשתמשים - תופתעו כמה תובנות ניתן להשיג רק מלצפות במשתמשים ובהקלטות מסך שלהם. היעזרו בכלים כמו - Hotjar ניתן להתחיל מהגרסה החינמית ולהרחיב אותה לפי הצורך.
  • ניסוי וטעייה - שאפו תמיד להשתפר ולתת חוויית משתמש טובה יותר ויותר. ערכו סקרי שביעות רצון ונתחו את הנתונים שאספתם ואת תגובות המשתמשים. אל תהססו לנסות באופן שוטף שינויים ושיפורים, ובדקו גרסאות שונות באלמנטים וחלקים מהאתר כדי לזהות מי מהם עובד לכם טוב יותר (A/B Testing). השינויים יכולים להיות קטנים, ברמת ניהול התוכן (כמו שינוי טקסט על כפתור), וגם גדולים יותר, שדורשים פיתוח.

ולסיום, גם אם האתר שלכם רץ ומצליח, זכרו ששיפור חוויית המשתמש הוא תהליך מתמשך הדורש תשומת לב מתמדת והתאמה לצרכים משתנים - לכן, חשוב לא להפסיק לבדוק ולשפר. ובבקשה, אל תתאהבו במוצר שלכם. נסו תמיד לחדש, לשפר ולשדרג אותו - זה ישתלם לכם.


קובי רזון, BDO Digital

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully