וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבינה המלאכותית תשנה את תחום הייעוץ העסקי - אבל לא כמו שאתם חושבים

ד"ר עמית סרוסי

עודכן לאחרונה: 5.10.2023 / 13:54

לאחר ששיבשה תעשיות שלמות מן היסוד, כניסתה של הבינה המלאכותית גם לתחום שירותי הייעוץ היא לא פחות ממהפכה, ששמה את הזרקור על מה שחשוב באמת

ייעוץ עסקי. canva,
ייעוץ עסקי/canva

השינויים הטכנולוגיים של השנים האחרונות חוללו מהפכה בתעשיות התחבורה, הייצור, הבריאות ועוד. כעת, עם כניסתם של כלי ה-AI, גם תחום שירותי הייעוץ בדרך למהפכה המיוחלת. הייעוץ האסטרטגי וייעוץ למנהלים, הנחשבים ליוקרתיים מבין שירותי הייעוץ, יהיו מענפי הייעוץ בהם נראה שינויים קיצוניים בעיקר באופי מתן שירותי הייעוץ וברמת התוצאות ללקוחות.

לשם המחשה, נכון לשנת 2022 שוויו של ענף שירותי הייעוץ למנהלים בארה"ב נאמד בכ-330 מיליארד דולר - סכום משמעותי בכל קנה מידה מכל ענף מקביל. כל שינוי עלול להוביל להשפעות רחבות היקף אשר עלולות להשפיע באופן עקיף על תעשיות נוספות כמו שכבר ניתן לראות בעבר בעקבות שינויים טכנולוגיים מהותיים בכל מיני תעשיות שונות.

בעולם העסקי, הייעוץ האסטרטגי מגיע לידי ביטוי כאשר ארגונים או עסקים מחפשים לפתח אסטרטגיות עתידיות לכל מיני מטרות כגון: צמיחה במכירות, כניסה לשווקים חדשים, אימוץ טכנולוגיות חדשות, שינויים ארגוניים, רכישות ומיזוגים, וכו'. באופן כללי, המטרה היא להגדיר יעד אסטרטגי ואז לבנות ולתכנן את הדרך למטרה (From Vision to Reality).

עד מהפכת הבינה המלאכותית, הייעוץ האסטרטגי נשען ברובו על ניסיון היועץ/ת והיכולות שלו/ה ללמוד את הארגון, לאתר את הבעיות וליצור פתרונות יצירתיים תוך שימוש בכלים קיימים. כעת, הניסיון האנושי עלול להוות רק חלק ממשימת הייעוץ.

לנקודה זו יש יתרונות וחסרונות. מצד אחד, פעולות ייעוץ טכניות המתבססות על ניתוח נתונים עלולות להתייתר. מצד שני, וזו הנקודה החשובה, הפוקוס העיקרי בשירותי הייעוץ יתמקד ביכולות חשיבה יצירתית ואסטרטגית של היועץ/ת. ניתוח והבנה של מצבים, ולא נתונים, יהיו הכלי החשוב ביותר.

חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית (Creative Thinking and Critical Thinking)

בין היכולות העיקריות של כלי ה-AI השונים ישנה היכולת ללמוד ולעבד נתונים מאוד מהר, הרבה יותר מהר מהיכולת האנושית. כתוצאה מכך, למידה של נתונים ללא כלי בינה מלאכותית הופכים לפחות יעילים בהשוואה ללמידה באמצעות כלי בינה מלאכותית.

לכן, בשנים האחרונות בתי ספר ואוניברסיטאות החלו להכיר בחשיבות הגוברת של יכולות חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית ולהכניס יותר תכנים לקידום נושאים אלו. לראיה, ארגון ה-OECD הצהיר ש"חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית הן יכולות המפתח להצלחה בכלכלה המורכבת והחברה הגלובלית של המאה ה-21".

הארגון הקים פרויקט גלובלי לקידום הנושא שבו חברות 13 מדינות שונות. מה זה אומר עבור תחום הייעוץ? מתוך הבנה שכלי בינה מלאכותית יוכלו לבצע פעולות טכניות, עיקר שירותי הייעוץ האסטרטגי יתמקדו ביכולות חשיבה ביקורתית ויצירתית לפתרון בעיות מורכבות ובניית תוכניות אסטרטגיות.

כיצד תחום הייעוץ ישתנה בשנים הקרובות?

המהפכה בתחום הייעוץ מתמקדת בעיקר בשיפור תהליכים יומיומיים. יכולות בינה מלאכותית שונות המוטמעות במגוון כלים בהם יועצים/ות משתמשים במהלך עבודתם ישפרו את זמן הביצוע וכמות המשאבים הנדרשים לפעולות שונות כגון: ניהול ותכנון פרויקטים, ביצוע מחקרי שוק, הערכת תחזיות וטרנדים, וניתוחים נוספים שונים הנדרשים לצורך הסקת מסקנות וקבלת החלטות.

אוטומציה של תהליכים - הטמעת אוטומציות של פעולות החוזרות על עצמן כמו הפקת דוחות והסקת מסקנות מתהליכי ניתוח נתונים על מנת לקצץ במשאבים וזמני פעולה של היועץ ושל לקוחותיו. כמובן, ככל שיותר תהליכים הופכים לאוטומטיים הצורך בכוח אדם לביצוע פעולות טכניות החוזרות על עצמן פוחת משמעותית ומפנה אותם להתעסק בדברים שמצריכים חשיבה אנושית. מגמה זו ניכרת כמעט בכל התעשיות שאימצו את הטכנולוגיה לשורותיהם.

שימוש ב-AI גנרטיבי - כלים כמו צ'אט GPT ודומיו מהווים את אחד היתרונות הבולטים שמהפכת הבינה המלאכותית הכניסה בשנים האחרונות. יועצים רבים משתמשים בכלים אלה לצורך לימוד מהיר של דוחות פיננסים ואחרים. אם בעבר, על מנת ללמוד על לקוח חדש היה צורך במחקר מעמיק שכלל קריאת דוחות רבעוניים, דיווחים על מיזוגים ורכישות וכו', היום באמצעות בינה מלאכותית ניתן לקבל נתונים מדויקים ומתומצתים לשאלות ספציפיות כולל השוואות בין חברות מתחרות, ביצועים פיננסיים ועוד. כמובן, שהמידע צריך להיות ציבורי.

ניהול זמן, משימות ומסמכים - כלי בינה מלאכותית מוטמעים במגוון תהליכים המשמשים יועצים בפעולות היומיום. לדוגמא, ניהול יומן ופגישות, עיבוד נתונים וגרפים בכלי אופיס, שיועצים רבים משתמשים, תוספים המשמשים לתמלול וסיכום פגישות וירטואליות וחלוקת משימות למשתתפים ועוד.
כל אלה לא רק חוסכים זמן לכל הצדדים אלא בעיקר מאפשרים ליועץ להתמקד כמה שפחות בפעולות טכניות ויותר בחשיבה ופתרון בעיות עבור הלקוח.

כיצד יראה תחום הייעוץ בעוד 10-15 שנים?

הבינה המלאכותית היא רק טעימה קטנה ממה שעתיד לבוא בשנים הקרובות. חברות ייעוץ מסוימות יצטרכו לחשב מסלול מחדש החל משלב הגיוס (אילו יכולות נדרשות אצל יועצים כגון יכולות טכניות אל מול חשיבה יצירתית), אופי הפרויקטים, הכלים המוטמעים בכל פרויקט, כמות היועצים הנדרשים להשלמת פרויקטי ייעוץ שונים וכו'.

שינויים אלו יגרמו לשחקנים רבים בתחום הייעוץ לסגל יכולות חדשות, לשנות תהליכים פנימיים, מודלים עסקיים ועוד, מה שידלל את כמות חברות הייעוץ ולהתמקדות בחברות ייעוץ בעלות ערך מוסף ללקוחות. חברות ייעוץ המתמקדות בשירותים טכניים, יצטרכו לבצע התאמות כאשר חברות ייעוץ המתמקדות בשירותי ייעוץ אסטרטגיים עשויים להרוויח מהמפכה.

לסיכום, יתרונות הבינה המלאכותית בתחום הייעוץ בכלל והייעוץ האסטרטגי בפרט משמעותיות מאוד ועדיין, חשוב להיות מודעים לאתגרים ולהתאמות הנדרשות. כמו תעשיות נוספות, גם תחום הייעוץ יעבור טרנספורמציה ויבנה מחדש, כאשר הפוקוס הוא שיפור יכולות החשיבה היצירתית והביקורתית ופחות ביכולות טכניות. מי שידע לאמץ שינויים אלו ויבצע את ההתאמות הנדרשות, יוכל לייצר יתרון תחרותי ולהוביל את השינוי, בעוד שיועצים וארגונים שישמרו על יציבותם הקיימת עשויים להישאר מאחור.


ד"ר עמית סרוסי הוא יועץ אסטרטגי ומשקיע אנג'ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully