וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודל הקלאסי של יחסי עובד-מעביד מתפורר: מה המשמעות לשוק העבודה?

רותם מי-טל

עודכן לאחרונה: 4.10.2023 / 11:10

ברבעון האחרון של 2023 יש המון מקום ליוזמות פורצות דרך, אך לצד השיבושים הטכנולוגיים, גם עולם העבודה משתנה ללא היכר וחברות שישכילו לנצל זאת עשויות לקטוף הגביע הקדוש של ההצלחה עוד השנה. אז איפה אנחנו עומדים ומה צפוי לנו ברבעון הזה?

לשכת התעסוקה. יוסי זמיר, פלאש 90, פלאש 90
לשכת התעסוקה/פלאש 90, יוסי זמיר, פלאש 90

הגאו-פוליטיקה בעולם גועשת. זרמי ההגירה לצרכי מחייה, עבודה או מקלט מדיני הם רבים וגלובליים. משפחות שלמות מאוקראינה נכנסו בהזרקה ישירה לתוך הדמוגרפיה והתרבות של יוון, פולין ובולגריה. מהגרים מכל רחבי אפריקה והמזה"ת נדדו לאירופה הקלאסית והצפונית. בזירה הישראלית, תורים רבים של ישראלים פוקדים את משרד הפנים שבעיר ליסבון כחלק מתהליך רחב להוצאת אזרחות ודרכון פורטוגלי, בעוד שאחרים פונים לנוודות דיגיטלית או רילוקיישן במחוזות אקזוטיים כמו תאילנד וקוסטה ריקה.

אבל ההיסטוריה מלמדת שדווקא בתקופות מאתגרות, נובטות וצומחות חברות המופת של העתיד או לכל הפחות עסקים מניבים. העולם התעסוקתי פוסע בצעדי ענק ממטריצה דו ממדית של מעסיקים ועובדים למערכות רב ממדיות עם המון אפשרויות: פרילנסרים, סוכנויות שירותים, פלטפורמות אאוטסורסינג ובעלי עסקים אונליין ואופליין מתקיימים כולם במקביל לסטנדרט הנהוג עד כה של שכיר, עצמאי ובעל חברה.

בחברות רבות מועסקים פרילנסרים ונותני שירותים כחלק אינטגרלי מצוותי הפיתוח והתפעול. בנוסף, מעסיקים רבים מאפשרים לעובדים שכירים להציע ולבצע שירותים שונים ללקוחות אחרים שאינם במימד התחרות הישירה, דרך פלטפורמות שירותים כמו Upwork ו-Fiverr או לעיתים ישירות כעוסקים פטורים, מורשים או בעלי חברות בע"מ.

כיוון שהיום נראה שכולם גם עושים עסקים ולא רק חיים על המשכורת, בחנו כיוונים עסקיים רעננים מהעולם הגדול שטרם הגיעו לישראל באופן ממצה דיו ומהווים בארץ אוקיינוס כחול של יזמות וחדשנות שניתן להפליג בו עוד השנה.

הפרילנסרים לא הולכים לשום מקום

ניקח דוגמא מלפני כמה שנים. פלטפורמות לבניית אתרים כמו WIX ו-Elementor שאפו להנגיש ולפשט את תהליך הפיתוח למשתמשים פרטיים (B2C) ואף ניבאו את סופו של מקצוע הקמת האתרים. בפועל, למרות שיותר קל לעצב אתרים ב-WIX מאשר לבנות אותם מאפס ב-HTML, נראה שהמקצוע לא הולך לשום מקום, הוא פשוט השתנה. כיום פרילנסרים יכולים לעשות יותר בפחות, ללא פגיעה מהותית בהכנסתם.

סקר של חברת Fiverr הראה כי בשל פיטורים וסירוב העובדים לחזור למשרדים, 54% ממנהלי השיווק מעסיקים השנה יותר פרלינסרים לעומת השנים הקודמות.

למעשה, כמעט כל המהפכות הטכנולוגיות של העשורים האחרונים חזו את הפסקת הצורך באנשי מקצוע, אבל בפועל הן רק הגבירו את המודעות בשוק ויצרו עוד מקצועות, תעסוקה ונותני שירותים.

אז מה יעשו נותני השירותים כדי להבטיח את עתידם המקצועי?

אותה טרנספורמציה דיגיטלית מתקיימת כיום גם תחת המטריה של הבינה המלאכותית. אנליסטים, מידענים וחוקרי מידע לא מפסיקים לקבל עבודות בגלל הנגישות המתקדמת של ChatGPT4 ודומיו - להיפך.

הצורך בכריית ואימות מידע גדול מאי פעם, אך קצב העבודה והעלויות השתנו. אנליסט פרילנסר יכול לקחת היום יותר עבודות בתקופה נתונה, כאשר בעבר יכול היה לקחת רק עבודה אחת באותו חלון זמן.

ציבור שלם של לקוחות עדיין מעדיף לייצא את העבודה המחקרית והשימוש במנועי AI לחקר וכריית מידע לאיש מקצוע שיעשה זאת טוב יותר, ידע להשתמש בטאגים הנכונים ולשאול את השאלות הנכונות ובסופו של דבר לרכז את המידע שהתקבל באופן נהיר ואפקטיבי ולארוז אותו נכון יותר מבחינה אינפו-גרפית ללקוח הקצה.

השימוש במנועי AI גרפיים כמו DALL·E 2 ו-Midjourney5 אמנם נגיש לכל משתמש, אך ללא ניסיון רלוונטי בהפעלת היישום, השימוש בו לא אפקטיבי. אם עד לא מזמן, מעצבים ויוצרי תוכן עוד ניסו להסתיר את העובדה שהם משתמשים במנועים הללו, היום הנדסת פרומפטים (Prompt engineering) הפכה להיות המיומנות הכי מבוקשת בקשת רחבה של מקצועות עיצוב, שיווק ותוכן.

לקוחותיהם של אותם בעלי מקצוע נשענים על הניסיון והמיומנות הרבה שלהם כדי ליישם באופן דיגיטלי איורים, תמונות, אייקונים, לוגואים ונכסים דיגיטליים פוטנציאליים כמו שעשו עד היום, אבל בקצב מהיר הרבה יותר.

בתחום התוכן, אחת המשימות העיקריות של מהנדסי הפרומפט תהיה לבדוק את העובדות ולמנוע "הזיות AI" - מצב שבו המידע הדרוש לא נמצא במאגר ממנו הצ'אט שולף את הנתונים, ובמקום זה הוא ממציא תשובות בדויות שנשמעות מאוד משכנעות.

אנשי מקצוע שטרחו ללמוד את התחום לעומקו ומבינים כיצד עובדים המודלים הללו, מסוגלים ליצור ולעצב פרומפטים יעילים שיספקו את התוצאה הרצויה בעשירית מהזמן.

העגלה נוסעת, אין עצור

העולם משתנה בכמה ממדים: כלכלית, תרבותית, טכנולוגית וגאו-פוליטית. הידע הבסיסי של אדם אחד יכול להיות קומודוטי נדרש עבור אדם אחר. טרנדים עדכניים כמו פודקאסטים, לימוד שפות ברשת או ולוגים מצליחים ברשתות מאפשרים לכל אחד שפע של אפשרויות לייצר זרם הכנסה ראשי או משני ולהרוויח.

מהפכת הבינה המלאכותית היא מנוע לנושא זה ונכון לרתום את כוחה לטובת מיצוב, מיתוג אישי ומינוף עסקי. למרבה המזל, האבולוציה לא עוצרת אף פעם ואם לא נקפוץ על העגלה הנוכחית, תמיד תגיע עגלה נוספת מיד אחריה.


רותם מי-טל הוא מנכ"ל חברת רובל חדשנות בע"מ, חברת פיתוח עסקי, חדשנות והנדסה המתמחה ביישומי בינה מלאכותית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully