וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דרכים ש-AI יכול לעזור - וגם להזיק - לעסק הדיגיטלי שלכם

אבי צדקה

עודכן לאחרונה: 18.12.2023 / 14:24

ה-AI פה להישאר, את זה כבר הבנו. אבל מה לגבי החסרונות? בייחוד כשזה מגיע לעסק בדיגיטל, חלקם יכולים להיות הרסניים. הד"ר יצא לבדוק מתי ה-AI עוזר לעסק ומתי הוא סתם מזיק לו?

היתרונות והחסרונות של ה-AI.. Dall-E 3, עיבוד תמונה
היתרונות והחסרונות של ה-AI./עיבוד תמונה, Dall-E 3

הטכנולוגיה הביאה איתה המון דברים טובים: פיתוח, צמיחה, קידום, אך בשימוש לא נכון היא יכולה להוביל לתוצאות ההפוכות, בייחוד כשזה מגיע לקידום העסק שלנו בדיגיטל.

הלקוחות היום בודקים כל דבר בציציות, ואם משהו לא נראה להם אותנטי, הם ישר ירגישו את זה ויעברו הלאה. זה נכון גם לגבי AI ולכן כשמשתמשים בו, חשוב לזכור שמי שקורא או חווה את התוצאה בסוף הם בני אדם, והם, מה לעשות, לא אוהבים שמדברים אליהם רובוטים.

כמו שהמכוניות הראשונות בכביש הובילו לתאונות רבות, כך גם ה-AI עלול ליצור טעויות שיכולות מאוד לפגוע בעסקים בדיגיטל. זכויות יוצרים, קניין רוחני, תוכן משוכפל ומידע שגוי או סתם סר טעם. כל אחד מהם בנפרד וביחד יכול לסבך מאוד את העסק הדיגיטלי. לכן חשוב להבין את הסכנות לפני שאנחנו רצים ליתרונות.

אז איך מתגברים על הפער הזה ויוצרים תוצרים שמצד אחד חוסכים לנו זמן יקר, ומצד שני משלבים גם חשיבה אנושית? ובכן, זה תלוי מה אתם מנסים לעשות. בפסקאות הבאות נחקור את השימושים הנפוצים ביותר היום של עסקים ב-AI וננסה לעמוד על המאפיינים העיקריים: במה הוא יעיל ובמה הוא סתם מפריע?

1. הכנת לוגו לעסק דיגיטלי

כל עסק דיגיטלי קטן או גדול צריך לוגו. עם יכולות ה-AI יש לנו כלים נהדרים שיכינו לנו לוגו בשניות. רק שימו לב שאתם משתמשים בכלים מותרים לשימוש מסחרי כדי להימנע מהפרת זכויות יוצרים.

איך יוצרים? צריך לתאר מה אנחנו רוצים לייצר, למשל "צור לי לוגו עם 2 חרבות ברזל", או משהו כללי יותר כמו: "העסק שלי נותן שירותי IT לעסקים, צור לי לוגו מתאים בצבעים בהירים", והבוט יצא לדרך. אם אנחנו משתמשים ב-DALL-E 3 דרך ChatGPT אפשר לבקש תיקונים. עבור תיקונים ללוגו בלאונרדו, צריך לחדד את הפרומפט.

כלים מומלצים: Leonardo.ai, ו-DALL-E 3 דרך ChatGPT.

יתרונות: היתרון הבולט ביותר הוא המחיר. עלות לוגו מקצועי יכולה להגיע גם לאלפי שקלים. אפליקציית GPT עולה קצת פחות מ-80 ש"ח לחודש ולאונרדו ניתן לשימוש חינמי עם הגבלות בכמות התוצרים ליום. כל מה שצריך הוא להפעיל את ה-AI המועדף עלינו ותוך שניות קיבלנו לוגו מקצועי שגם ניתן לבקש ממנו תיקונים.

חסרונות: החיסרון המרכזי הוא אחידות. אם כולם משתמשים באותם הכלים עבור הלוגו, ומדובר במכונה, ייתכן שנייצר לוגואים דומים מבלי שנתכוון לכך. ויש עוד פיל בחדר, זכויות היוצרים, עליהם נדון בהרחבה בהמשך.

2. הכנת שם וסלוגן לעסק

כל עסק בדיגיטל חייב שם וגם הסלוגן יכול לקדם אותו. בדרך כלל מדובר בתהליך יקר שעושים עם אנשי מיתוג הכולל שיחות על מה העסק עושה, מה המשימה, הערכים והחזון שלו, אילו מוצרים הוא מציע ומי קהל היעד. מדובר בתהליך ייחודי שמתבצע מול בעל העסק הכולל תיקונים ולפעמים גם צעקות. אני לא בא לפגוע בעבודה של אף אחד ומי שרוצה לקחת איש מיתוג שילך על זה, אבל למי שאין תקציבים גדולים, בייחוד עכשיו, קיימות אלטרנטיבות ואפשר לקבל תוצאות לא רעות בכלל עם ChatGPT, Bard AI ודומיו.

איך יוצרים? יש לבקש מהבוט המועדף את המידע שאנחנו צריכים לפי סוג העסק למשל: "יש לי עסק לתספורות לכלבים באזור המרכז, אני מחפש שם וסלוגן קליט וכיפי", או "לעסק שלי קוראים X, אני לא מתחבר לשם, רוצה משהו יותר מקצועי, יש רעיונות?". לפעמים צריך לדייק את ההוראות כדי לקבל תוצאה מדויקת יותר, למשל "תחשוב כמו איש קריאייטיב ותן לי 10 רעיונות לסלוגן" או "תחשוב כמו בעלת כלב תל אביבית ותן לי 5 רעיונות מצחיקים".

כלים מומלצים: ChatGPT, Bard AI.

יתרונות: אנחנו מקבלים מיתוג אישי שניתן לדייק ולהתאים אישית למותג. אפשר לומר לו באילו מושגים להשתמש ובאילו לא, ואפילו לכוון אותו לקהלים מסויימים והוא יקשיב ויבצע, בלי צעקות, בלי ויכוחים ובלי תשלום נוסף על תיקונים. מבחינתו "הלקוח תמיד צודק" והוא יותר זול מתהליך מיתוג מלא. הסיכוי שתקבלו תוצאה סופית משביעת רצון בעברית אמנם לא גבוה, אבל לכל הפחות תקבלו רעיונות שיעזרו לכם בסיעור המוחות, ממש כאילו ישבתם על זה עם צוות קריאייטיב אנושי.

חסרונות: כמו עם הלוגו, גם פה יש גבול לכמה יצירתית יכולה להיות מכונה. ייתכן שאפשר להתחיל עם ה-AI כדי לקבל סקיצות ראשוניות, ומשם להמשיך עם איש מקצוע. יש כמובן להיזהר מפגיעה בזכויות יוצרים. במקרה הזה, תצטרכו לבדוק ולברר האם קיים עסק בשם שבחרתם ובאיזה תחום הוא עוסק. גם השם הכי יצירתי וקליט בעולם לא יעזור לכם אם הוא כבר שייך לעסק אחר בתחומכם, ובמקרה כזה, העבודה של ה-AI תהיה לחינם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

3. הקמת אתר עם תוכן איכותי

חברות כמו Wix פישטו לנו את הבנייה של אתרים והוסיפו את ה-AI למוצר שלהם. לנו נשאר רק לאכלס את האתר בתוכן איכותי. בניית אתרים הייתה אפשרית בקלות יחסית גם לפני עידן ה-AI, ואני בטח לא מגלה לכם משהו חדש כשאני אומר שיצירת תוכן היא המומחיות של מודלי השפה (LLM) המוכרים היום של חברות כמו OpenAI, גוגל, מיקרוסופט ועוד.

איך יוצרים? בוחרים את ה-AI המועדף ומבקשים ממנו מאמרים ותכנים לפי מילות המפתח הרלוונטיות, למשל: "כתוב לי מאמר בן 500 מילים על היתרונות של עבודה מהבית". במקרה זה חשוב מאוד לשלב את מילת המפתח "עבודה מהבית", כדי שה-AI ידע לשלוף את המידע הנכון מהרשת. בנוסף, אפשר לתת לו לכתוב פסקאות קצרות וממוקדות יותר בהתאם לפרטים שתרצו שיופיעו בכתבה, למשל: "כתוב לי פסקה על הגורמים שהפכו את העבודה מהבית לנפוצה יותר" או "תן 3 דוגמאות מדוע זה כך". חשוב לתת לו טווח מילים ומילות מפתח, כדי שיהיו גבולות גזרה מתאימות. שימו לב ש-Bard AI בדרך כלל מביא 3 אופציות, אז תשחקו איתן ושלבו בניהן כדי להגיע לתוצאה הרצויה ביותר.

כלים מומלצים: ChatGPT, Bard AI, Claude AI.

יתרונות: ניתן לייצר עמודי תוכן אינפורמטיביים, מלאים, עם מילות מפתח בשניות.

חסרונות: הזיות AI, כלומר הבוט מדמיין מידע שלא היה כי זה מה שמסתדר לו, ולכן לא נוכל להדביק את הטקסט בלי לעבור עליו. בנוסף, קיים חשש לתוכן משוכפל כי הכל מיוצר מאותה "מכונה" ומבחינת SEO, יש לבצע התאמות לפי הצורך כמו הוספת לינקים והפניות רלוונטיות. מעבר לזה, לפעמים גם בלי הזיות, התוכן שייווצר יהיה פשוט גנרי ומשעמם, ואז יהיה זה תפקידכם להוסיף פרטים מעניינים, דוגמאות ואנקדוטות כדי להפיח בו חיים.

4. פוסטים לרשתות החברתיות

עסק בדיגיטל היום חייב נוכחות ברשת חברתית אחת לפחות: לינקדאין, אינסטגרם, פייסבוק, או כל השלוש, אך להכין גאנט לפוסטים עבור חודש שלם זה אתגר לא פשוט וגם יכול להיות יקר. ה-AI מגיע גם פה לעזרתנו ומאפשר לנו גם לבצע פוסטים אורגנים בקלות.

איך יוצרים? אפשר לבקש ממנו: "תכתוב לי פוסט מקצועי על מרפאה לשאיבת שומן. הפוסט צריך להתמקד בחנוכה ובמבצעים שיש, אבל לא להיות מכירתי מדי", או: "הנה לינק למאמר על X. כתוב לי פוסט מקצועי ללינקדאין שיעסוק באותו הנושא, וסיים בקריאה לפעולה". אל תשכחו להדביק את הלינק, אם כי לא תמיד הבוט יכול לקרוא אותו.

כלים מומלצים: ChatGPT, Bard AI, Claude AI.

יתרונות: ניתן לקבל תוך דקות מספר גדול של פוסטים ולבחור מבין מספר גרסאות שאותן ניתן לדייק ולהתאים לכל אחד מהקהלים.

חסרונות: כמו בתוכן לאתרים, גם כאן עלולות להופיע "הזיות AI", וכיוון שמדובר בבוט לפעמים חסרה אנושיות בפוסטים עצמם ויש לעבור על התכנים לפני הפרסום כדי לוודא שהם תואמים את המסר שלכם ואת הטון שאתם רוצים לשדר.

5. ייעוץ עסקי

קשה היום להקים עסק בדיגיטל בלי ייעוץ עסקי. יש כל כך הרבה דברים שצריך לעשות, כל כך הרבה מתחרים, כל כך הרבה ידע שצריך לצבור לפני שבכלל מתחילים לדבר על העבודה מול הרשויות. AI, ופה נתמקד ב-ChatGPT בפרט, יכול מאוד לסייע לנו.

איך יוצרים? אפשר לשאול אותו: "מי המתחרים בתחום X?", או "מהן האופציות שלי אם אני רוצה לצאת במחירי השקה?" ועוד. בנוסף, ניתן לנהל איתו שיח על פחדים, חששות ואתגרים ממש כמו פסיכולוג עסקי אמיתי. בלי שיפוטיות.

כלים מומלצים: ChatGPT.

יתרונות: ייעוץ עסקי איכותי היום יכול להגיע למאות אלפי שקלים בחודש. נכון לכתיבת שורות אלו, שימוש ב-GPT בתשלום עולה פחות מ-100 ש"ח לחודש ואפשר גם להשתמש ב-GPT 3.5 בחינם. הוא גם לומד אותנו כל הזמן וניתן להזין לו מראש "מי אנחנו", דרך ההגדרות, כדי שידע להתייחס לכך בהתאם. אפשר לבקש ממנו לעזור לנו עם קהלים, טרגוט, תקציבים, קופי למודעות, אסטרטגיה ועוד.

חסרונות: פה ההזיות של ה-GPT קצת יותר מסוכנות שכן קשה יותר לבדוק אותן. אם הוא אומר ש"צריך לדבר בצורה X עבור קהל של צעירים בני 24-22", לא תמיד נוכל לאמת את המידע. בנוסף, לא משנה כמה הוא "יכיר" אותנו, הזיכרון שלו נעלם אחרי כל שיחה וצריך להתחיל מחדש כי לא מדובר בהיכרות אמיתית, ולכן הערך האסטרטגי של הייעוץ שלו תמיד יהיה מוגבל, בלשון המעטה, מזה של יועץ אנושי.

דיסקליימר חשוב כשעובדים עם AI

חשוב גם להסביר את הסכנות המשפטיות בעבודה מול AI עבור לוגו, סלוגן ושם לעסק שלנו. יורם ליכטנשטיין, עו"ד מומחה לזכויות יוצרים וקניין רוחני מתייחס לנושא ה-AI בנוגע לזכויות יוצרים ומסביר שהתוצר הסופי הוא סטטיסטי ומתבסס על מסד נתונים קיים. לכן, בהכרח, קיים סיכוי שהתוצר יפר זכויות יוצרים.

מצד שני, הפרה 'באמצעות, מנוע בינה מלאכותית', לא בהכרח תספיק כדי להוות הגנה אם בעלי העסקים לא יפעלו במקביל כדי להקטין את הסיכון ולצמצם אותו. לכן, החובה המוטלת על בעלי העסקים היא לקחת את התוצרים, להתייעץ עם עורך דין או לבדוק את מידת הסכנה להפרת זכויות יוצרים. בנוסף, כדאי לאמץ דרכי התנהלות וכתיבת הנחיות (פרומפטים) שאולי ירחיקו את הסכנה ויבהירו את תום ליבכם ואולי גם לשמור אותם למקרה שזה יגיע לבית המשפט.

לסיכום, עוזר אבל בזהירות

כמו כל פלטפורמה חדשה שמגיעה לעולמנו, יש לנהוג באחריות בשביל למקסם את התוצאות. כמובן שאם אנחנו לא בטוחים נתייעץ עם מומחים. אני יודע, זו קצת בעיה לומר "מומחים" כשזה מגיע ל-AI מבוסס פרומפטים כמו ChatGPT, כי זהו תחום שפרץ לעולמנו לפני קצת יותר משנה, אבל אם אנחנו מדברים למשל על הנושא של ייעוץ עסקי, ניתן לקחת יועץ עסקי מקצועי שיעבור על התכנית העסקית שבנה הבוט, והוא יסייע לנו להגיע לתובנות בעשירית מהמחיר.



אבי צדקה הוא מומחה לינקדאין לחברות וארגונים ומנכ"ל חברת ד"ר לינקדאין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully