וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק השירותים הדיגיטליים של אירופה נכנס לתוקף - מה צריך לדעת?

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 16:44

אירופה מהדקת את הבקרה על הפלטפורמות המקוונות הגדולות וקובעת אמות מוסר שיגבילו את כוחן. מה המשמעות של זה לצרכן הישראלי ומה יקרה למי שיפר את התקנות?

דגל האיחוד האירופי מונף בהפגנה באיטליה.. Unsplash
דגל האיחוד האירופי מונף בהפגנה באיטליה./Unsplash

בעוד שהטכנולוגיה ממשיכה לצעוד קדימה, מערכות החוק והמשפט במדינות בכל העולם מתקשות לעמוד בקצב השינויים המהיר. אינספור מחלוקות, אי הבנות, תביעות וקנסות שמקורן במקרה הטוב בחוסר בהירות של החוק, ובמקרה הפחות טוב בשיטת מצליח המנצלת את כל מה שעדיין בתחום האפור, הובילו את המומחים של האיחוד האירופי לשים סוף לספקולציות ולנסח חוק שיפרט בבירור את החובות של פלטפורמות מקוונות גדולות כלפי המשתמשים שלהן.

חוק השירותים הדיגיטליים של האיחוד האירופי (Digital Services Act או בקיצור DSA) נכנס השבוע לתוקף באופן רשמי. מהיום, ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, פייסבוק, ואמזון חייבות לציית לחקיקה גורפת המחייבת 'פלטפורמות מקוונות גדולות מאוד' כהגדרתן, באחריות משפטית לכל תוכן שיפורסם בהן.

משמעות הדבר הוא שהן יצטרכו לנהל אכיפה הרבה יותר בררנית וקפדנית של כללי הפרסום על גביהן, שכן כל פוסט, סרטון או אמירה פוגענית יוכלו לשמש נגדן בבית המשפט, וזאת רק מעצם העובדה שהן נתנו להם במה. אבל בעוד שאלה רק ההשלכות של החוק, הנוסח בפועל מפרט, על פני סעיפים רבים, את חובותיהן החדשים של הפלטפורמות הגדולות כלפי המשתמשים האירופיים.

בקיצור, החגיגה נגמרת, ומי שעמדו עד היום בראש פירמידת המידע, יצטרכו מעתה לתת דין וחשבון על החלטותיהן. זוכרים את הקמפיין של ספוטיפיי נגד אפל? הכל התחיל כשחנות האפליקציות של יוצרת התאגיד הכריח שחקנים שהמוצרים שלכם מתחרים באפל בדרך זו או אחרת לשלם עמלה שמנה על מכירות שהתרחשו בתוכן, במה שספוטיפיי כינתה "התנהגות אנטי תחרותית".

בדוגמא נוספת וטריה מהשבוע, חברה ישראלית תבעה את מיקרוסופט בגין טענות דומות, לאחר שביום בהיר אחד נמחקו ללא כל הסבר יותר מ-800 אלף משתמשים מהפלטפורמה, בצעד שנועד לדברי התובעת למנוע תחרות.

באיחוד האירופי מקווים שתקנות ה-DSA יסייעו לצרכנים לקבל מענה הולם בכל הנוגע לחסימות או השעיות מהפלטפורמות, ולערער על החלטות שרירותיות, שממילא מתקבלות לרוב על ידי בינה מלאכותית ואינן נבחנות לגופן.

עיקרי התקנות החדשות

מטרת העל של ה-DSA היא לטפח סביבות מקוונות בטוחות יותר. על פי הכללים החדשים, פלטפורמות מקוונות גדולות יחויבו ליישם דרכים למנוע ולהסיר פוסטים המכילים סחורות, שירותים או תוכן לא חוקיים, ולספק למשתמשים את האמצעים לדווח על סוג כזה של תוכן.

בין היתר, פלטפורמות אלה נדרשות לתת למשתמשים את הזכות לבטל את הסכמתם לקבל המלצות המבוססות על נתוניהם האישיים, לשתף נתונים עם חוקרים ורשויות, לשתף פעולה עם דרישות שיעלו בתגובה למשבר, ולבצע ביקורות חיצוניות ופנימיות.

בנוסף, ה-DSA אוסר על פרסום ממוקד המבוסס על הנטייה מינית, הדת, המוצא האתני או האמונות הפוליטיות של אדם. החוק גם דורש מפלטפורמות מקוונות לספק יותר שקיפות לגבי אופן הפעולה של האלגוריתמים שלהן, ומטיל מגבלות על מיקוד מודעות לילדים.

למה זה צריך לעניין אותנו בישראל?

למרות שהחוק החדש התקבל באיחוד האירופי, מומחים צופים שאת ההשפעות מרחיקות הלכת שלו ירגישו משתמשים בכל העולם, כאשר עוד ועוד חברות ישנו את המדיניות שלהן בהתאם.

כמו שתקנות הפרטיות של ה-GDPR שנכנסו לתוקף ב-2018 השפיעו על משתמשים בעולם כולו, עם בקשות הסכמה לקוקיז בכל אתר בינלאומי שמכבד את עצמו, כך גם ה-DSA יאלץ כל פלטפורמה גלובלית גדולה לאמץ מדיניות חדשה, שבהכרח תשפיע גם על משתמשים מחוץ לגבולות אירופה.

פירוש הדבר שגם אנחנו כאן בישראל נוכל להנות מפרטיות משופרת ושקיפות גבוהה יותר בכל הנוגע למה שעושות הפלטפורמות הגדולות עם המידע שלנו ומה הן יכולות או לא יכולות להציע לנו על סמך אותו מידע. בהמשך, מאוד סביר שנראה מדינות נוספות הולכות בעקבות אירופה ומחילות תקנות דומות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מהן "פלטפורמות מקוונות גדולות מאוד"?

האיחוד האירופי מחשיב פלטפורמות מקוונות גדולות מאוד ככאלו עם למעלה מ-45 מיליון משתמשים חודשיים באיחוד האירופי. עד כה, 19 פלטפורמות ומנועי חיפוש קוטלגו בקטגוריה זו, כולל רשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, טיקטוק ולינקדאין, ענקיות מסחר כמו אמזון, עליבאבא ועליאקספרס, חנויות האפליקציות של אפל וגוגל, ומגוון כלי גוגל כולל חיפוש, מפות, יוטיוב, קניות ועוד. גם ויקיפדיה, בינג, ואתר בוקינג נכללו בהגדרה זו.

במסגרת התקנות, האיחוד האירופי ידרוש מכל אחת מהפלטפורמות הללו לעדכן את מספר המשתמשים שלהן אחת לשישה חודשים. אם לפלטפורמה יש פחות מ-45 מיליון משתמשים חודשיים במשך שנה שלמה, היא תוסר מהרשימה ולא יחולו עליה התקנות החדשות. נכון להיום, האיחוד האירופי עדיין לא דורש מחברות קטנות יותר לציית ל-DSA, ואילו פלטפורמות מקוונות גדולות מאוד מתבקשות לציית לכללים החדשים בתוך ארבעה חודשים מיום שהוגדרו ככאלה - כלומר עוד היום.

מה עושות הפלטפורמות כדי לעמוד בדרישות ה-DSA?

גוגל
למרות שגוגל טוענת שהיא כבר מצייתת לחלק מהמדיניות של ה-DSA, כולל היכולת לתת ליוצרי יוטיוב לערער על הסרות והגבלות סרטונים, החברה לאחרונה הודיעה שהיא מרחיבה את מרכז שקיפות המודעות שלה כדי לעמוד בדרישות המפורטות בחקיקה.

גוגל גם התחייבה להרחיב את הגישה לנתונים לחוקרים כדי לספק מידע נוסף על איך הכלים שלה עובדים בפועל, ובפרט מנוע החיפוש הראשי שלה, פלטפורמת YouTube, חנות האפליקציות Google Play, מפות גוגל וגוגל קניות. לדבריה, בכוונתה גם תשפר את דיווח השקיפות שלה ולנתח "סיכונים פוטנציאליים של הפצת תוכן לא חוקי, סיכונים לזכויות יסוד, לבריאות הציבור או לשיח האזרחי".

מטא
חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם תתחיל בקרוב להציג ולהעביר לארכיון את כל המודעות המכוונות למשתמשים באיחוד האירופי, תוך שהיא כוללת גם את הפרמטרים ששימשו למיקוד המודעות, ולמי הוצגה המודעה.

כחלק מהמאץ שלה להגדיל את השקיפות לציבור, פרסמה החברה פרסמה דוח ארוך על איך האלגוריתם שלה עובד בפייסבוק ובאינסטגרם, ומנכ"ל אינסטגרם אף הגדיל לעשות כאשר פרס בפני הצופים בסבלנות רבה את תהליך קבלת ההחלטות של האלגוריתמים. בין היתר הודיעה מטא כי תאפשר למשתמשים אירופאים לצפות בסטוריז, רילס וחיפוש בפייסבוק ובאינסטגרם באופן כרונולוגי שאינו כפוף לקסטומיזציה על סמך נתונים אישיים.

טיק טוק
בדומה למטא, טיקטוק הודיעה גם שהיא הופכת את אלגוריתם ההמלצות שלה לאופציונלי עבור משתמשים באיחוד האירופי. מעתה, משתמשים יוכלו לצפות בעדכוני העוקבים והחברים שלהם על פי הסדר הכרונולוגי בו פורסמו - מהסרטון החדש ביותר לישן ביותר, במקום על סמך מנוע ההמלצות של האלגוריתם. בנוסף, ענקית המדיה הסינית הודיעה כי תפסיק להציג מודעות מותאמות אישית למשתמשים אירופאים בגילאי 13 עד 17 על סמך הפעילות שלהם באפליקציה. בהתחשב שמדובר ברוב המוחץ של המשתמשים בפלטפורמה, מדובר בצעד אמיץ למדי מצידה.

מה יקרה לפלטפורמות שלא יעמדו בדרישות?

לפי נציבות האיחוד האירופי, פלטפורמות מקוונות שאינן עומדות בכללי ה-DSA עלולות לספוג קנסות של עד 6% מהמחזור העולמי שלהן. למתאם השירותים הדיגיטליים ולנציבות תהיה הסמכות "לדרוש פעולות מיידיות במידת הצורך כדי לטפל בנזקים חמורים מאוד", ופלטפורמה שתסרב להיענות לדרישות עלולה להיות מושעית זמנית מהאיחוד האירופי.

זה צריך להדאיג את אילון מאסק, שרכש את טוויטר ב-2022 ומאז פיטר את כל מחלקת סינון התוכן בחברה ואף אמר לאחרונה שבכוונתו לבטל לחלוטין את אפשרות החסימה בפלטפורמה. בעוד שאלגוריתמים של בינה מלאכותית יהיו ככל הנראה האמצעי הנפוץ ביותר לביצוע עבודה זו, התבטאויותיו בעבר לגבי בניית פלטפורמה בה חופש הביטוי הוא יסוד ראשון במעלה והתנערותו הפומבית מהקוד האתי של אירופה עלולות בסופו של דבר להיות בעוכריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully